Aviseringar
Rensa alla

Har du nångång haft en diskussion med en religös?


Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

alltså att tro att deras religon är den RÄTTA och den bästa

Stopp ett tag och tänk efter nu - om en person bekänner sig tillhöra en religion ska det väl i all sin dar vara den rätta? Vad skulle det annars tjäna till? Skulle människor bekänna sig till en lögn eller till något som kanske är rätt? Jag tror faktiskt inte det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Katz:

Det går inte diskutera med en religiös, deras åsikter är ALLTID rätt (enligt dem då alltså) och de kan inte ens tänka att det finns en annan verklighet...

Hahah precis!.

irenemaria:

Stopp ett tag och tänk efter nu - om en person bekänner sig tillhöra en religion ska det väl i all sin dar vara den rätta?

Men ska man förneka att det finns andra religioner där ute då, är det de du menar? För det är vad religösa gör. Tex en muslim kan säga att att Islam är den rätta religionen och Gud valde mohammed som profet , inte jesus. Vice versa för kristna.

Det finns 3 stora religioner som säger samma sak, då måste alla vara den RÄTTA eller hur.. or not.[smile]


   
SvaraCitera

irenemaria:

Stopp ett tag och tänk efter nu - om en person bekänner sig tillhöra en religion ska det väl i all sin dar vara den rätta? Vad skulle det annars tjäna till? Skulle människor bekänna sig till en lögn eller till något som kanske är rätt? Jag tror faktiskt inte det!

Nej, men även om man är religiös, så borde man väl acceptera andras tankar och åsikter?
Det är som när man samtalar med en släktning till mig, som tillhör Jehovas Vittnen, när man diskuterar religion med henne så säger hon "Nej, det är såhär och såhär det är, för så står det i Bibeln!"
och när man då frågar henne om hon inte har någon egen uppfattning om ämnen, så säger hon "Joo då, det står i Bibeln!" Normalt? Njaaah... [confused]


   
SvaraCitera

Herjarn:

Vill du äta sten ?

Nej, för hårt att tugga. [sad]

Katz:

Det går inte diskutera med en religiös, deras åsikter är ALLTID rätt (enligt dem då alltså) och de kan inte ens tänka att det finns en annan verklighet... [no-no]

Går att diskutera när det är saker man inte vet riktigt. 🙁


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Nej, för hårt att tugga. [sad]

🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

trångsynt (precis som alla andra religösa brukar vara),

:S Och när du säger så så påstår du att du inte är det alls eller?


   
SvaraCitera

jag har haft många härliga pratstunder, min släkt på fars sida är mormoner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Hur gick det?

blir typ rädd. är sjukt läskigt att folk går på sånt larv[shake]


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

.

Min pojkvän är kristen, jag känner dessutom många kristna vänner genom honom. Ingen av dom är trångsynta eller har försökt trycka på mig någonting. [zzz]

Tycker det är lite konstigt att du kallar religiösa trångsynta med tanke på det du skriver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Katz:

Nej, men även om man är religiös, så borde man väl acceptera andras tankar och åsikter?

Ja det ska man absolut.
Men jag svarade på det du sa att de religiösa tror de har den enda rätta religionen. Det tycker jag fortfarande att man ska tro om man bekänner sig tillhöra en religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

:S Och när du säger så så påstår du att du inte är det alls eller?

buttcrack:

Tycker det är lite konstigt att du kallar religiösa trångsynta med tanke på det du skriver.

Jag skrev faktiskt brukar,alltså inte alltid, föresten heter det fördomsfull inte trångsynt. Men ja, jag kanske uttryckte mig lite fel [blush]

Sorry [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Jag skrev faktiskt brukar,alltså inte alltid, föresten heter det fördomsfull inte trångsynt. Men ja, jag kanske uttryckte mig lite fel [blush]

Sorry [smile]

Hur många har du haft seriösa diskussioner med?

Religiösa brukar vara väldigt övertygade iallafall och det förstår man, för att det är svårt att neka något "mäktigt" enligt dem..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej och jag vill verkligen inte ha en heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Hur många har du haft seriösa diskussioner med?

Några st, hurså?

ohYEA_:

Religiösa brukar vara väldigt övertygade iallafall och det förstår man, för att det är svårt att neka något "mäktigt" enligt dem..

Ja, det förstår jag men dem är oftast inte öppna till andras åsikter och tron, vilket är lite trångsynt.


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

Sorry

[y]


   
SvaraCitera