Aviseringar
Rensa alla

Har du sett en död människa?


Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Första gången var, obehaglig för att inte använda fult språk. Men har kommit att bli ganska likgiltig när det kommer till mina egna känslor i såna situationer. Låter det rinna av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

En patient jag känt i kanske 4 månader. Jag satt hos henne straxt innan, sen bad hon mig ringa de anhöriga och 5 min efter att de anlänt hade hon gått bort. Det var väldigt fridfullt och en lättnad att hon slapp ha ont längre. Tror det är annorlunda när patienterna är unga och det känns fel och orättvist, i det här fallet hade patienten levt ett långt liv.

Har även närvarat vid en obduktion, vilket fick döden att framstå som väldigt konkret, inte så andlig.

Tennsoldaten:

I mitt jobb träffar vi många döende och har fått en känsla av att jag blir mer och mer känslokall

Tror inte det är meningen att man ska bli känslokall eller avtrubbad - däremot får man ju ett helt annat perspektiv på döden än andra människor kanske har. Tror det är viktigt att försöka hålla en balans där, men det är svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Inte irl, endast i videoklipp osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast nu när jag tänker efter så såg jag en som hoppat från ett fönster en gång när jag var på väg hem, gick dock bara förbi och såg att det var en massa ambulanspersonal runtomkring osv. visste att han dog först långt senare dock, reflekterade inte så mycket över det alls. tänkte bara "jahapp" ungefär : <


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

visste att han dog först långt senare dock

Hur högt upp var fönstret?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

änsla av att jag blir mer och mer känslokall när det kommer till sådant vilket är lite skrämmande.

Så blir det, det säger en polis jag kännde och flera artiklar och dokumentärer jag sett om ämnet, men på ett sätt är det väl bra, annars skulle man nog inte stå ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Hur högt upp var fönstret?

minns inte, typ 6e eller 7e våningen tror jag, hurså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

hurså?

Tänkte bara hur högt det var iochmed att du inte visste om personen var död eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Tänkte bara hur högt det var iochmed att du inte visste om personen var död eller ej.

jaha, men asså såg ju inte när den hoppade eller så, bara att det stod en massa folk och ambulanspersonal där och låg något i mitten. inte så jag gick fram och kollade hur den såg ut osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

men asså såg ju inte när den hoppade eller så

Aha okej, då fattar jag [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Har även närvarat vid en obduktion, vilket fick döden att framstå som väldigt konkret, inte så andlig.

Görs inte det bara vid läkarutbildningar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Görs inte det bara vid läkarutbildningar?

Nope, på sjuksköterskelinjen också (vet inte hur det är vid andra vårdutbildningar). Men på läkarlinjen obducerar man ju själv också, det behöver inte vi göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Min mormor.
Sa hejdå när hon somnade in i sin säng.
Kommer alltid minnas hennes sista andetag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det vore nog bra att få göra det. Har dock inga planer på att ta någons liv för att uppnå detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

2 gånger


   
SvaraCitera