Aviseringar
Rensa alla

Har du sömnproblem?


time
 time
Ämnesstartare

Idag rapporterade SVT att stress- och sömnproblem fortsättningsvis ökar bland ungdomar. 2700 ungdomar mellan 16-29 år svarade på enkätfrågor om psykiskt mående och 4 av 10 uppgav att de är stressade flera gånger i veckan. 2 av 10 svarade att de har svårt att somna en eller flera kvällar i veckan.

Vad tror ni att det här beror på och hur kan man förbättra sin sömn eller stressnivå? Om ni har problem med stress/sömn, hur löser ni det? Medicin, meditation, promenader, kanske varm mjölk?

RedCat_8727.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter

time: Nej, jag lider inte av någondera. Hurra!


   
SvaraCitera

time: Ja, jag lider av både stress och sömnproblem

självmedicinerar. fungerar relativt bra. 


   
SvaraCitera
mynona

time: Vad tror ni att det här beror på

jag har flera teorier om vad mina problem beror på, men vad det beror på generellt vet jag inte

time: hur kan man förbättra sin sömn eller stressnivå?

jag vill veta. snälla. alla är välkomna att ge mig tips. 

time: hur löser ni det

det gör jag inte. jag blir så ödmjukt glad och tacksam om jag någon enstaka gång kan komma i säng före 01, somna före 04 och komma upp före 12 även när jag inte har tider att passa. jag står här på knä och gråter av längtan efter det

time: Medicin

om ändå. jag vill ha sömntabletter men sådana måste man ju ha recept för

time: meditation

kan inte

time: promenader

jag promenerar varenda dag

time: kanske varm mjölk

jag kan inte värma upp mjälk mitt i natten klockan 03


   
SvaraCitera

time: Nej, jag lider inte av någondera. Hurra!

Sover som en stock på natten.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

mynona: det gör jag inte. jag blir så ödmjukt glad och tacksam om jag någon enstaka gång kan komma i säng före 01, somna före 04 och komma upp före 12 även när jag inte har tider att passa. jag står här på knä och gråter av längtan efter det

Min psykolog brukar vilja att jag ska öva på att visualisera. Jag vet att det inte passar alla människor, men djupandningen som hör till är en jättebra grej. Andas in med magen, andas ut med näsan. Om och om igen. Fokusera bara på att få ordentligt djupa andetag. Kroppen relaxar av sig själv. Har lidit av sömnproblem sedan jag var 13, äter numera medicin sedan ett tag tillbaka. De gånger jag pausar med tablettbruket (man får inte ta dem varje kväll) så övar jag på andningen och det har funkat riktigt bra.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

När jag säger visualisera menar jag att övningen går ut på att man föreställer sig något som gör en lugn och avslappnad. Det kan vara allt från en plats man tycker om till en människa som gör en glad eller en färg eller en textur man tycker är mysig. Själv brukar jag tänka på en indigoblå fleecefilt som jag svept om mig i. Man fokuserar på det och tar sig själv till en stabil mental plats, så att säga.

Acceptans är också typ... skitviktigt. Verkligen. Att acceptera att man kanske inte får sömn inatt. Om man inte nått den insikten så stressar man vanligtvis upp sig över bristen på sömn. Det är viktigt att veta att kroppen klarar sig. Huvudsaken är att man vilar, några timmar i sängen oavsett om din hjärna slocknar eller inte är hundra gånger bättre än att irra uppe och hålla sig aktiv.

Ljus från skärmar kan hindra melatoninproduktionen, kroppens naturliga sömnhormon, så sitter man mycket framför datorn/tvn kan det vara bra att stänga ner dem vid en viss tid på kvällen så hjärnan hinner varva ner.


   
SvaraCitera

Har stora problem med både sömn och stress, antar att jag följer psykvårdens råd "Det finns ingenting att göra, du får leva med det"


   
SvaraCitera
mynona

time: Min psykolog brukar vilja att jag ska öva på att visualisera. Jag vet att det inte passar alla människor, men djupandningen som hör till är en jättebra grej. Andas in med magen, andas ut med näsan. Om och om igen. Fokusera bara på att få ordentligt djupa andetag. Kroppen relaxar av sig själv. Har lidit av sömnproblem sedan jag var 13, äter numera medicin sedan ett tag tillbaka. De gånger jag pausar med tablettbruket (man får inte ta dem varje kväll) så övar jag på andningen och det har funkat riktigt bra.

tack för tipset. jag kan pröva. jag prövar gärna allt. jag misstänker att det kanske blir ett problem eftersom min hjärna är konstant aktiv. men jag brukar inte ha problem med acceptansen. kan jag inte sova brukar jag tända lampan och fortsätta på min läsning ett tag och tänka att det i vilket fall är bra att ligga avklädd i sängen med slutna ögon före inledningen av den nya dagen. har du fått din medicin utskriven på recept? om det är receptfritt vill jag gärna höra vad det är. 


   
SvaraCitera
mynona

stress är nog inte ett lika stort problem ... jag tål visserligen inte stress vidare bra, men å andra sidan brukar jag kunna undvika att känna stress och förhålla mig lugn även under press, så det är sällan jag blir det. när det väl händer tål jag det dåligt. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

mynona:

tack för tipset. jag kan pröva. jag prövar gärna allt. jag misstänker att det kanske blir ett problem eftersom min hjärna är konstant aktiv. 

Har samma problem, verkligen, det känns som att hjärnan går igång på högvarv när det är dags att stänga ner. Har också ångestproblematik i form av separationsångest till själva dagen, det är svårt att förklara, men om t ex sambon släcker ner datorn och vill sova före jag själv hunnit varva ner kan jag bli superstressad. Jag somnar bäst om det fortfarande sker aktivitet kring mig på något sätt. Gissningsvis är det här något som härrör från att jag växte upp i en storstad som är känd för att aldrig sova...

mynona: har du fått din medicin utskriven på recept? om det är receptfritt vill jag gärna höra vad det är.

Ja, den är receptbelagd. Jag tar imovane. Jag har tidigare också tagit melatonin i tablettform vilket jag tyckte fungerade rätt bra. Det är på senare tid när min stressproblematik börjat störa som jag istället vänt mig till sömnmediciner som även lugnar. Valeriana som är receptfritt har jag tyckt är trevligt och lugnande. Jag tror det kostar runt 80 kr på apoteket. Värt att prova! 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

mynona:

om det är receptfritt vill jag gärna höra vad det är. 

http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=valeriana  

Det var inte 80 kr, men du får hundra tabletter. Här får man betydligt mindre för samma slant. 


   
SvaraCitera

Jag lider utav stress och jag antar att min kropp försöker att få bort det genom sömn. Brukar lägga mig runt 23 eller 00:00-tiden och kan lätt sova till 14-tiden.


   
SvaraCitera

time: Ja, jag lider av både stress och sömnproblem

Varför ha det lätt när man kan ha det svårt


   
SvaraCitera

Fingerprints: Varför ha det lätt när man kan ha det svårt

Det är inte lätt när det är svårt.
/Cpt Obvious


   
SvaraCitera