Aviseringar
Rensa alla

Har en kompis som röker Cannabis


Jonesh:

Cannabis i sig är inte så jävla farligt, det farligaste är väl att han kommer i kontakt med kriminella personer och att de kanske utnyttjar honom t.ex. får honom att börja med tyngre droger.

PS: Droger är trash


   
SvaraCitera

Har en kompis som äter bröd


   
SvaraCitera

ta ett äpple istället för BRÖD


   
SvaraCitera

vitaminer fibrer etc


   
SvaraCitera

WORd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XTYLE:

min bästa vän har nyligen börjat röka cannabis, och jag börjar bli riktigt orolig.

Prata med honom istället om du stör du så mycket på det.
Men du får respektera att han sysslar med det precis som han får respektera att andra brukar andra sorters droger.

XTYLE:

Hur kan jag övertala honom? ska jag prata med hans föräldrar??

Du ska inte övertala honom. Ta ett bloss själv så lär ni bli ännu bättre kompisar [cool]

Pratar du med hans föräldrar är rena självmordet.
Tro inte att han kommer att uppskatta att du lägger dig i och skvallrar.

Säg vad du tycker och släpp det sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Ja för cannabis är helt ofarligt [zzz] shit...
(till alla som säger att det inte är farligt)

Mårran:

PS: Droger är trash

Jonesh:

är inte SÅ JÄVLA farligt

[rolleyes]
T.ex. jämför cannabis med heroin, eller en kedjerökare, eller en grav alkoholist etc. etc. ad nauseam


   
SvaraCitera

uppenbar:

Agera nu. Cannabis är livsfarligt, leder till psykoser, ger dig cancer, gör så att du tappar kuken och du kommer bli högkriminell.

[tard][tard][tard]


   
SvaraCitera

Han kan bli smittad av båda Gay och kommunism ju. [no-no][shake]
Image


   
SvaraCitera

Jonesh:

jämför

om man ska börja jämföra så är de andra farligare förvisso men det säger inte att cannabis är ofarligt för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

om man ska börja jämföra så är de andra farligare förvisso men det säger inte att cannabis är ofarligt för det.

Jepp. Gillar inte några droger egentligen men jag ser nästan hellre att nån röker på lite då och då än att nån super ner sig.
Och det verkar vara lite svårt att bevisa hur pass skadligt cannabis är egentligen.


   
SvaraCitera

Jonesh:

jag ser nästan hellre att nån röker på lite då och då än att nån super ner sig.

Håller faktiskt med dig fast jag helst ser att all skit som finns i världen försvann 🙂

Jonesh:

Och det verkar vara lite svårt att bevisa hur pass skadligt cannabis är egentligen.

Oavsett om det är lite eller mycket skadligt så är det fortfarande skadligt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Oavsett om det är lite eller mycket skadligt så är det fortfarande skadligt 🙂

Mm, men med tanke på att det är skadligt att typ äta vissa sorters mat så får man ju dra gränsen för farlighet nånstans [crazy]
Men yeah, cannabis är inte ofarligt, bara ett beroende är ju ganska nasty.

Men TS, snacka med din kompis om det först och se hur han reagerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skrev ett jättelångt och utförligt inlägg som tyvärr gick upp i rök på grund av detta helt larvigt dåligt kodade forumet. Jag försöker bryta ner det i punkter eller åtminstone kortare svar.

XTYLE:

min bästa vän har nyligen börjat röka cannabis, och jag börjar bli riktigt orolig. Han verkar vara beroende [shake] vet inte vad jag ska göra, vill inte förlora min vän i drogträsket. [sad]

* Din vän är inte beroende, huruvida cannabis är fysiskt beroendeframkallande är en fråga som forskare dillar fram och tillbaka om men klart är åtminstone att om ett beroende nu kan uppstå så är detta efter ett dagligt bruk under väldigt långa perioder (gissningsvis minst ett halvår, sannolikt mycket mer) men det är såklart också individuellt. Cannabis kan dock vara psykiskt beroendeframkallande, ett beroende som tar sig formen i att man knyter an positiva minnen till drogen och de tillfällen då man är hög, snarare att man gillar själva cannabis-kulturen (lite slacker-aktig, det ordnar sig, "jag fattar inte vad du säger, vad roligt!"-tänk) än drogen i sig. Ett fysiskt beroende är alltså helt annorlunda - när du behöver drogen för att fungera, när du blir uppenbart irriterad på din omgivning etc - tänk dig en rökare som inte får sitt nikotin. Av allt att döma har han dock inte hållt på vidare länge och gissningsvis därför inte heller visat sig särskilt påtagligt. Tro mig, hans föräldrar kommer att märka om han ligger i farozonen för att "kasta bort" sitt liv.

* Har hans bruk på något sätt påverkat er relation på andra sätt än att du vet om det och därigenom är orolig? Har han uppenbart försämrat närminne, tar han initiativ till saker, är han nedstämd? Och om ja på det senare - var han nedstämd sedan innan?

XTYLE:

Hur kan jag övertala honom? ska jag prata med hans föräldrar??

* Det är hans liv, hans val. Du kan inte övertala honom då detta är en tvingande process som alltså kräver en maktposition som du inte har. Däremot kan du försöka övertyga honom, var dock förberedd på att skrämselpropaganda med psykoser och andra bieffekter inte kommer att bita på honom - dessa är också omstridda och sådan här propaganda går ganska lätt att avfärda med att nikotin och alkohol är ganska rejält mycket farligare.

* Överge inte er relation - detta är det sämsta du möjligen kan göra om du på riktigt vill "hjälpa" honom. Problemet är att han sannolikt inte kommer vilja bli "hjälpt" eftersom han inte ser sin situation som problematisk - och det attributet har inte heller du någon rätt att ge den. Han röker på för att han vill och så är det med det, du står ju egentligen helt maktlös bortsett från att du kan hota med uppsägningen av er relation - en relation som du alltså tar initiativ till att säga upp vilket knappast kommer ligga på hans samvete. Däremot kan du, om du står vid hans sida som ett alternativ till att röka på med några andra polare alltså på ett (från ditt perspektiv sett) bättre sätt göra nytta och framför allt hjälpa honom om det skulle gå utför (vilket det rent statistiskt sett finns väldigt liten risk för).

* Säg absolut inte till hans föräldrar. Detta kommer med all säkerhet förstöra er relation då han får reda på det och dessutom möjligen förvärra hans situation.

Istället för att mala på om saker och ting när jag egentligen inte vet vad det är du fiskar efter så väljer jag att stanna här, avvakta lite och återkomma om det skulle behövas. Hoppas jag har gjort dig lite klokare åtminstone. [wink]


   
SvaraCitera

Min bror gör någon drog med, han är dock väldigt diskret.
Öhm, jag vet inte.


   
SvaraCitera