Aviseringar
Rensa alla

har extremt svårt att komma ihåg namn


Ämnesstartare

och allmänt dålig koll på folk, både här på um och andra. hur skaffar jag bättre koll?

och så har jag jobbig hosta också, hur får jag bort den?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

så pinsamt när ingen svarar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät mer C-vitamin! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar försöka associera människors namn med något som är specifikt för dem, en egenskap eller så, fungerar ej särskilt bra dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Ät mer C-vitamin! [wink]

för att minnas namn eller få bort hosta?

OF 5:

Brukar försöka associera människors namn med något som är specifikt för dem, en egenskap eller så, fungerar ej särskilt bra dock.

ska finnas knep att bli bättre på det här. för jag har på riktigt jävligt dålig koll på folk..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har själv skit dålig koll på namn, kan knappt namnen i klassen efter en termin, dock är jag jäklig bra på ansikten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läste den delen av titeln som syntes på förstasidan
"har extremt svårt att komma"
trodde det var en rolig sex-tråd men icke sa nicke!

Jag har iaf väldigt lätt för att komma ihåg namn, iaf om jag träffar folk tillräckligt ofta.
Kunde t.ex alla mina klasskamraters namn efter bara några timmar vilken klass jag än gick i ;D
Gäller väl helt enkelt att man har bra minne 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubdruider:

för att minnas namn

Drick jäger för att få bort hostan.


   
SvaraCitera

teensoundman:

Har själv skit dålig koll på namn, kan knappt namnen i klassen efter en termin, dock är jag jäklig bra på ansikten.

plugga skolkatalogen då


   
SvaraCitera

Har också dålig koll på sånt. Måste träffa en person kanske 11 gånger innan jag kommer ihåg vad den heter. Men har slutat försöka göra något åt det för ingenting tycks hjälpa. Man kan inte vara bra på allt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har också grymt dålig koll. Och inte hjälper det att alla omreggar var sjätte minut.


   
SvaraCitera
Zsasz

Har också extremt sjukt svårt med namn, jag har tyvärr inget tips om hur man kan komma ihåg dem, har personer jag känt i x antal år som jag konstant glömmer bort namnen på, däremot har jag ett tips som en kille lärde mig om hur man kan förklara bort att man inte kommer ihåg det på ett bra sett;

*I en konversation*
Du: "Vad heter du nu igen?"
Han/Hon: "*Namn*"
Du: "I efternamn menar jag så klart"
Han/Hon: "Aha, *Efternamn*"

För att det ska fungera så är det en bra förutsättning att det är en person du "borde" kunna namnet på, och är så fallet så borde deras tankegång oftast gå från "Vafan, vet han/hon inte mitt namn" till "Ah, Så klart, fan vad dum jag är, så klart han/hon vet mitt förnamn" väldigt snabbt..

Dem känner sig dumma, du behåller din "heder". [crazy]

PS. Funkar inte så bra online dock (om man bortser från IM/IRC då)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar behöva fråga två gånger i genomsnitt, sedan kan jag ha som "retrieval cue" att jag inte kom ihåg det och frågade en andra gång. Ansikten är jag nästan "för" bra på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teensoundman:

Har själv skit dålig koll på namn, kan knappt namnen i klassen efter en termin, dock är jag jäklig bra på ansikten.

dålig på ansikten också. tror inte jag studerar folk så väl...

Knarko:

"har extremt svårt att komma"

ne, det har jag inte problem med [wink][blush]

Knarko:

Gäller väl helt enkelt att man har bra minne 😉

lägg av [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Drick jäger för att få bort hostan.

S3ON:

Drick jäger för att få bort hostan.

El Guaje:

Har också dålig koll på sånt

Buddah:

Har också grymt dålig kol

Zsasz:

Har också extremt sjukt svårt med namn

skönt att jag inte är den ändå i alla fall!

Zsasz:

Du: "Vad heter du nu igen?"
Han/Hon: "*Namn*"
Du: "I efternamn menar jag så klart"
Han/Hon: "Aha, *Efternamn*"

haha, ah den är smart [cool]


   
SvaraCitera