Aviseringar
Rensa alla

har extremt svårt att komma ihåg namn


Spara platsen till något viktigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Spara platsen till något viktigare

tkr du det behövs mer plats på um, här där det brukar eka tomt?

detta är riktigt jobbigt måste jag säga. glömmer namn, har dålig koll på personer. dessutom hör jag dåligt. är jobbigt att hänga mer i en del samtal ibland.

har hört att det ska finnas knep att träna upp sitt namnminne, men inte tusan vet jag hur.

kommer inte ihåg ansikten bra heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Same prob.[smile] För mig brukar det hjälpa att säga sitt eget namn först vid presentation, för att sedan kunna rikta all uppmärksamhet på personen. Om den då säger "Hugo" säger jag "Hugo. trevligt" eller liknande högt. Att själv uttala högt (eller att själv skriva någonting) hjälper faktiskt. Associationer, som någon skrev om, är inte heller dumt.


   
SvaraCitera

trubdruider:

detta är riktigt jobbigt måste jag säga. glömmer namn, har dålig koll på personer. dessutom hör jag dåligt. är jobbigt att hänga mer i en del samtal ibland.

kommer du ihåg mitt namn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Att själv uttala högt (eller att själv skriva någonting) hjälper faktiskt. Associationer, som någon skrev om, är inte heller dumt.

det låter som en väldigt bra ide, ska försöka tänka på det [smile]

annat jobbigt är när polare pratar om andra, som de pratat om tidigare, och jag blandar ihop alla, haha.

btw, har du lätt eller svårt att minnas ansikten? jag har svårt..

som i början när jag träffade min chef. hälsade på honom ena dagen, såg honom igen andra dagen, men på annan avdelning. var väldigt osäker på om det var han eller inte.. haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

kommer du ihåg mitt namn?

macktorsken möjligtvis. har jag någonsin hört ditt irl namn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubdruider:

btw, har du lätt eller svårt att minnas ansikten? jag har svårt..

Har faktiskt lätt att komma ihåg ansikten, men är värdelös på namn. Det där med chefen låter naturligt i mina öron, eftersom det var så mycket runt om kring att ta in och en ny miljö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Har faktiskt lätt att komma ihåg ansikten, men är värdelös på namn. Det där med chefen låter naturligt i mina öron, eftersom det var så mycket runt om kring att ta in och en ny miljö.

okej. ja, hoppas det [smile] han verkade känna igen mig så bra bara, haha. antar att jag inte spanade in chefen tillräckligt, hehe, och tur är väl det [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade så förr, innan jag tänkte att, ne nu ska jag LYSSNA på vad de säjer när de presenterar sej
sen dess har jag kommit ihåg varenda namn på alla jag träffat, första försöket (såvida de inte heter nåt konstigt, för då är det omöjlgt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk inte på vad du ska säja, du vet ju redan va du heter damnit [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

ne nu ska jag LYSSNA på vad de säjer när de presenterar sej

Tickstart:

änk inte på vad du ska säja, du vet ju redan va du heter damnit [mad]

ska verkligen börja tänka på det! lätt att glömma dock. men, ska försöka!


   
SvaraCitera

trubdruider:

macktorsken möjligtvis

Det var ju i alla fall rätt!

trubdruider:

har jag någonsin hört ditt irl namn?

Nä, ingen här har det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Det var ju i alla fall rätt!

skönt. annars skulle jag bli orolig.

Macktorsken:

Nä, ingen här har det.

okej. har inte lyckats hålla mig anonym alls, haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trubdruider:

ska verkligen börja tänka på det! lätt att glömma dock. men, ska försöka!

det hjälper alltså otroligt mycket! [surprised] du vet det är så jävla lätt att vara som man är, typ kolla på klockan och en sekund senare undra vad fan nu klockan va igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

det hjälper alltså otroligt mycket! [surprised] du vet det är så jävla lätt att vara som man är, typ kolla på klockan och en sekund senare undra vad fan nu klockan va igen

ja, sånt gör jag ofta..! haha. flera gånger om dagen tar jag upp mobilen, blir distraherad av nått, och minns inte vad jag skulle göra längre. får försöka tänka på det.

men jävlar vad jag ska tänka nu alltså, på att lyssna vad folk heter, minnas vad jag håller på med, tänka på att sträcka på mig pga dålig hållning, tänka på att ha benen raka och inte böja knäna bakåt pga inte bra för knäna, tänka på att hålla för näsan och blåsa upp luft i öronen då och då pga hör dåligt osv osv osv. hahaha.

lösningen på alla problem helt enkelt, "tänk på det nästa gång". men okej, låter bra [smile]


   
SvaraCitera