Aviseringar
Rensa alla

Har jag ADHD?


Ämnesstartare

KingGurka:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Allt för många får felaktiga och överdrivna diagnoser numera. Det är lättare att sätta en diagnos och skriva ut piller, än att faktiskt försöka göra något åt problemet om nu ett problem finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bells:

Om du har någon koncentrations svårighet och liknande eller att du kanske har svårt att sitta stilla så kommer du endast få bedömning som ADD. Så det beror väll på vilka "symptom" du har 😮

Har: Koncentrationsproblem, periodvis överenergi, "pillighet" att jag måste göra något hela tiden, kass handstil, dålig impulskontroll, humörsvängningar, talar för mycket/för högt, avbryter folk, svårt med ordning och rutiner (särskilt när det gäller saker jag finner tråkiga), kan ej passa tider, svårt att fokusera på samtal och tenderar att "driva iväg" och tappar ofta saker.

Har haft mycket problem med periodvis ångest och depression, de har talat om bipolärt syndrom men att jag skiftar för ofta och inte har SÅ allvarliga svängningar.

Är dock aldrig våldsam (mot andra), på gott och ont, och blir sällan arg. Har inga problem med att sitta still länge så länge jag har något att pyssla med (t.ex. dator). Har inga problem med att förstå talat/skrivet språk.

Så vissa saker talar för, vissa emot.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Någon som har Karl-Bertil på avataren kan väl inte ha ADHD [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tashie:

Någon som har Karl-Bertil på avataren kan väl inte ha ADHD [sad]

Haha han har väl inte heller han bästa koncentrationsförmågan eller impulskontrollen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

koncentrationsförmågan

är väl inge fel på karl bertils koncentrationsförmåga. eller? vad syftas på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

btw, har en kommentar du sagt nånstans som signatur. men taget ur sin kontext så blir det lite fel ska nog ta bort den..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HK Berghdal:

är väl inge fel på karl bertils koncentrationsförmåga. eller? vad syftas på?

Eller ja, problem med att fokusera kanske är mer rätt ord...
"Medan Karl-Bertil Jonsson stod och slängde in ett paket med påskriften "aktas, glas!" på stengolvet i fragila avdelningen"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

"Medan Karl-Bertil Jonsson stod och slängde in ett paket med påskriften "aktas, glas!" på stengolvet i fragila avdelningen"

oki sant [y]


   
SvaraCitera

KingGurka:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så nyfiken, hur gick utredningen?

Edit:Bump.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

KingGurka:

tramsdiagnos som används lite för lättvindigt

Fast skulle snarare kalla det för en trenddiagnos... typ att det är trendigt att ha ADHD, eller iafl. trendigt att genomgå utredningen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Så nyfiken, hur gick utredningen?

Missade tiden. Har ej fått ny tid än.

Storchen84:

Fast skulle snarare kalla det för en trenddiagnos... typ att det är trendigt att ha ADHD, eller iafl. trendigt att genomgå utredningen...

Eh, va? De flesta som får diagnosen är ju långt yngre än mig. Är väl snarare att det verkar som att det är ett bra sätt att kalla alla som inte fungerar fullt ut i just den här organiseringen av samhället för "sjuka", så man inte ska inse att något är felkonstruerat när man bygger samhället så typ var femte person har svårt att hantera det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

är ju långt yngre än mig

Märkligt. Jag känner ingen som har fått diagnosen, dock är det en drös människor i åldrarna 15-30 som genomgått utredningen. Inga jag känner personligen, men det är jämnt arbetskamrater som pratar om personer dom känner som genomgått utredningen, fast ingen av dom har faktiskt fått diagnosen... Och det enda jag tänker på varje gång jag hör någon berätta något sådant om en kompis är "hmm, ny stor trend på g?". Typ.


   
SvaraCitera