Aviseringar
Rensa alla

Har jag ätstörningar?


Ämnesstartare

Jag har under de senaste veckorna försökt att gå ner i vikt genom att äta mindre och sundare samt röra på mig mer. Jag vill gå ner i vikt eftersom att jag inte är nöjd med min kropp, och känner att jag vill bli smalare. Jag är egentligen "normalviktig" och har väll alltid varit ganska liten, men jag känner ett extremt stort kontrollbehov över mitt ätande.

Ett par gånger så har jag känt mig så sugen på tillexempel bullar/kakor/choklad att jag gått och köpt jättemycket godsaker och proppat i mig, sedan har jag gått till toaletten för att kräkas (MEN JAG FÅR INTE UPP MATEN!?). Har jag ätstörningar? Varje gång jag testar att kräkas upp det jag ätit så hostar jag bara, men får inte upp nånting. Jag vet däremot att hade jag vetat att det fungerade så hade jag nog kräkts några gånger om dagen. Vad ska jag göra? Hjälp. 


   
Citera

Det är viktigt att du äter nyttigt och inte att du äter lite. Det är bättre om du äter 2 kg sallad än en hamburgare om du förstår. Och använd olivolja för att det har jätte lite fett 


   
SvaraCitera
Lillen

Som Kingerek so det är bettre att äta nyttigt än att ätta lite. Är du orolig att du väder för mycket?

fråga t.ex en skol läkare vad "normal" vikten ligger på i din ålder och längd.
Skit i mode idealet det är gort på så sett att man inte ska kunna nå det! 


   
SvaraCitera

Nej, inte om jag ska avgöra utifrån det. Du har bara en försämrad aptit.

Kingerek:
Det är viktigt att du äter nyttigt och inte att du äter lite. Det är bättre om du äter 2 kg sallad än en hamburgare om du förstår. Och använd olivolja för att det har jätte lite fett

Fast fett är nyttigt och kroppen behöver fett. Fett innehåller näringsämnen som alla behöver, även dem med en försämrad aptit, ätstörning eller anorexi. I fetthalter finns det ämnen som gör oss glada och får oss att må bra. Fett är jätteviktigt.


   
SvaraCitera
Haien

Kingerek: använd olivolja för att det har jätte lite fett

Det bestar av 98% fett, fast det beror så klart på vad du menar med "lite"..


   
SvaraCitera

Haien:

Det bestar av 98% fett, fast det beror så klart på vad du menar med "lite"..

Såklart det är fett som vi äter, men sen när det smälts så är det går lite till fettet, kroppen tar inte upp den fettet som gör att det är en nyttig fett


   
SvaraCitera

Kingerek:

Såklart det är fett som vi äter, men sen när det smälts så är det går lite till fettet, kroppen tar inte upp den fettet som gör att det är en nyttig fett

Fett är inte enkel för oss att nedbryta. Det håller jag med om, men "det som gör att det är en nyttig fett" håller jag inte med om då det inte finns något i fett som gör så det blir nyttigt. Saknar fetthalten det som den faktiskt består av så är det inte fett.


   
SvaraCitera

Jag visste att jag skulle dra till nytta att jag antecknade allt på NO lektionen.


   
SvaraCitera
Haien

Kingerek:

Såklart det är fett som vi äter, men sen när det smälts så är det går lite till fettet, kroppen tar inte upp den fettet som gör att det är en nyttig fett

Dock är fett alltid fett oberoende av vad som "går till kroppen" och vad som inte gör, det var det jag påpekade.


   
SvaraCitera
Haien

hxiley:

Fett är inte enkel för oss att nedbryta. Det håller jag med om, men "det som gör att det är en nyttig fett" håller jag inte med om då det inte finns något i fett som gör så det blir nyttigt. Saknar fetthalten det som den faktiskt består av så är det inte fett.

Fast jo, han har rätt i det han säger, även om det han säger inte har något med huruvida det är fett eller inte att göra.

Enkelomättade fetter är mycket viktiga för våra kroppar och bland annat hjärnan som består av ca 60% fett behöver dem för att fungera.

Har du någon gång hört om omega3 och att fisk är bra på grund av dess fetter?

hxiley:
Jag visste att jag skulle dra till nytta att jag antecknade allt på NO lektionen.

Frågan är nog då varför du antecknar fel saker.


   
SvaraCitera

Haien:

Fast jo, han har rätt i det han säger, även om det han säger inte har något med huruvida det är fett eller inte att göra.

Enkelomättade fetter är mycket viktiga för våra kroppar och bland annat hjärnan som består av ca 60% fett behöver dem för att fungera.

Har du någon gång hört om omega3 och att fisk är bra på grund av dess fetter?

Frågan är nog då varför du antecknar fel saker.

det är ju det min lärare ber mig att anteckna
och alla 713984035 videoklippen vi tvingas se på som har lärt mig det ):


   
SvaraCitera
Haien

hxiley:

det är ju det min lärare ber mig att anteckna
och alla 713984035 videoklippen vi tvingas se på som har lärt mig det ):

Jaja det stämmer inte i alla fall. Det finns fetter som är livsviktiga.


   
SvaraCitera

Haien:

Jaja det stämmer inte i alla fall. Det finns fetter som är livsviktiga.

hallå jag har inte kommit över till sånt? eller? jag har faktiskt glömt allt jag hade skrivit och observerade inget alls.


   
SvaraCitera