Aviseringar
Rensa alla

har jag blivit sexuellt utnyttjad?


Ämnesstartare

Jag behöver lite hjälp att tänka klart.. Jag vet inte om jag har blivit sexuellt utnyttjad eller inte.. För att dra det hela kort. För några månader sedan var jag på en fest, jag blev väldigt full, (klandrar mig själv väldigt mycket för det här och får egentligen kanske skylla mig själv?), spydde en del och minns ingenting som hände förrän jag vaknade dagen efter. Fick höra från en person som varit på festen att jag haft sex med en kille där (tror han var relativt nykter), men jag har inget minne alls av händelsen, vet bara att jag aldrig skulle haft det om jag varit på medveten att jag visste vad som hände omkring mig.. Hur skulle ni bedöma det hela? Jag har inte sagt något till någon för jag skäms så mycket och det känns som jag allt är mitt fel..


   
Citera
Ämnesstartare

ello88:

(klandrar mig själv väldigt mycket för det här och får egentligen kanske skylla mig själv?)

Om du blivit våldtagen/sexuellt utnyttjad är det aldrig ditt fel, oavsett omständigheter. Det är viktigt att ha klart för sig.

Lite svårt att säga mer, förstod inte riktigt din berättelse. Hade du sex med killen på plats, vaknade du hemma hos honom eller hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast jag vet ju inte om jag blivit det.. Det som känns så dumt.
Enligt personen som berättade det hade jag haft sex med honom på plats men jag vaknade hemma hos en kompis som hade hämtat mig för jag var så full tydligen och då var jag helt väck och övertygad om att inget hänt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte heller jag riktigt din berättelse. När man är full gör man dumma saker, har också legat med folk som jag aldrig skulle ligga med nykter. Om du blivit utnyttjad går ju inte att veta på bara det du berättat. Om du varit medvetslös och han haft sex med dig har du blivit våldtagen, helt klart.
Om du varit så full att du tagit dåliga beslut kan det ju iofs ha varit fult av honom att passa på (om han nu gjorde det medvetet) men är inte på ett juridiskt plan utnyttjande.

Rödingajävel:

Om du blivit våldtagen/sexuellt utnyttjad är det aldrig ditt fel, oavsett omständigheter. Det är viktigt att ha klart för sig.

Detta. Och oavsett finns inga skäl att skämmas; antingen har han utnyttjat eller våldtagit dig, eller så har du tagit ett jävligt dumt beslut på fyllan som du kanske inte skulle ta nykter, och isåfall så är det ingen nytta med att skämmas över det. Man gör korkade grejer ibland.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ello88:

Enligt personen som berättade det hade jag haft sex med honom på plats men jag vaknade hemma hos en kompis som hade hämtat mig för jag var så full tydligen och då var jag helt väck och övertygad om att inget hänt.

Med andra ord vet du inte själv vad som har hänt - finns ingen möjlighet för oss att veta det heller. Oavsett så tycker jag att om du känner att du mår dåligt över det, prata med någon, skolkurator eller vän eller vem som helst. Om du inte mår dåligt över det är det inte heller fel, du ska aldrig känna dig tvingad att må dåligt för att det är det man "ska" göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Om du varit så full att du tagit dåliga beslut kan det ju iofs ha varit fult av honom att passa på (om han nu gjorde det medvetet) men är inte på ett juridiskt plan utnyttjande.

Jag är lite förvirrad kring hela den juridiska biten där.. Jag har hört att sedan lagen ändrades ska det egentligen inte spela någon roll vem som tar initiativet om man är så full att man befinner sig ett hjälplöst tillstånd. Men jag kan vara felinformerad.. Jag har haft vissa flashbacks från den kvällen och tror att jag bad om hjälp med att hitta någonstans att sova för jag var så full och sen inte förstod vad som hände..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ello88:

Fick höra från en person som varit på festen att jag haft sex med en kille där (tror han var relativt nykter), men jag har inget minne alls av händelsen

Ni kanske inte ens haft sex? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Ni kanske inte ens haft sex?

Han har sagt till folk att vi hade det i alla fall..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ello88:

Jag har hört att sedan lagen ändrades ska det egentligen inte spela någon roll vem som tar initiativet om man är så full att man befinner sig ett hjälplöst tillstånd.

Ptja, man ändrade lagen så att man kan bli våldtagen fast man inte säger nej. Förut dömdes man till sexuellt utnyttjande om man tex hade sex med en medvetslös tjej. Tjejen måste med lagändringen ha gett sin tillåtelse, inte som tidigare låtit bli att säga nej. Att ge sin tillåtelse kan man självklart göra genom sina egna handlingar.
Jag tror inte på, och hoppas inte, att detta skulle gälla om du var full men inte avsvimmad och inte avvisade honom. Alltså helt vaken och onykter och valde att ha sex med någon - då ska inte han ta något juridiskt ansvar för det hela.

Varför frågar du helt enkelt inte killen? Det kanske kan kännas skönt att reda ut det. Hur beskriver dina kompisar att du var?

Om du var avsvimmad eller nära inpå avsvimmad så har du blivit sexuellt utnyttjad. Om du bara drack så mycket så minnet sviker men var vid medvetande när det hände och inte tvingades till något, så har du inte blivit det i juridisk mening (som sagt, hoppas jag, det vore svårt att ha sådana lagar).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Varför frågar du helt enkelt inte killen

Jag känner honom inte och vet inte hur jag ska få tag på honom..

framtidstron är död:

Hur beskriver dina kompisar att du var?

att jag var väldigt väldigt full.. Min kompis hade fått komma in där jag sov, klä på mig och ta mig med därifrån för jag i princip hade däckat.. Dessutom trodde jag tydligen att jag var fullt påklädd..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ello88:

Fick höra från en person som varit på festen att jag haft sex med en kille där

Sluta fåna dig, du hade sex på fyllan. Sådant händer alla även om man ångrar det dagen efter så är det ej sexuellt utnyttjande. Killen var antagligen aspackad även han.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ello88:

att jag var väldigt väldigt full.. Min kompis hade fått komma in där jag sov, klä på mig och ta mig med därifrån för jag i princip hade däckat.. Dessutom trodde jag tydligen att jag var fullt påklädd..

Det är ju en väldigt svår bedömningsfråga. Lagen är hur som helst:

3 §
Den som förmår någon annan till sexuellt umgänge genom att allvarligt missbruka hans eller hennes beroende ställning döms för sexuellt utnyttjande till fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som har sexuellt umgänge med någon annan genom att otillbörligt utnyttja att denna person befinner sig i vanmakt eller annat hjälplöst tillstånd eller lider av en psykisk störning.

Så frågan är nog i vilken vanmakt du befann dig, vilket du inte kan veta då det bara var ni två i rummet och du har glömt det hela. Om du ville ha sex i ditt onyktra tillstånd var det inte olagligt, om du inte hade förmågan att säga nej eftersom du var stupfull och på gränsen till avsvimmad så räknas det som sexuellt utnyttjande, för då borde det absolut räknas som att du befann dig i ett hjälplöst tillstånd.

Jag skulle hur som inte anmäla om det inte kommer fram mer som klart pekar på att du var så borta så att du var i ett hjälplöst tillstånd. Tyvärr är risken att du faktiskt var i ett sådant mycket stor på din beskrivning, men eftersom du inte kan vara säker så vore det ju hemskt mot killen om det sen visade sig att det bara var ett fylleknull som du inte hade en negativ inställning till när det skedde och han var lika onykter.

Frågan du kan ställa dig är om detta spelar någon roll. Du kan som stringis säger i vilket fall må bra av att prata med någon och jag skulle som sagt inte anmäla händelsen då det antagligen inte kommer leda till något.


   
SvaraCitera

Du lär ju ta reda på hur det gick till när du hamnade i säng med denna grabb. Om du blev störtkåt på fyllan och tog första bästa så har du ju verkligen ingen annan än dig själv att klandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

Sluta fåna dig, du hade sex på fyllan. Sådant händer alla även om man ångrar det dagen efter så är det ej sexuellt utnyttjande. Killen var antagligen aspackad även han.

Ja visst, jag fånar mig väl en del. Men det är klart man undrar men tänker oavsett inte anmäla så ingen behöver oroa sig över något sånt.. För övrigt har jag efter lite efterforskningar fått reda på att killen var nykter för han skulle köra senare. Så svaret på det påståendet är nej, han var inte aspackad.

framtidstron är död:

Jag skulle hur som inte anmäla

Nej, det kommer jag verkligen inte göra, hade inte gjort det oavsett.

Slumpartad:

Du lär ju ta reda på hur det gick till när du hamnade i säng med denna grabb

Ja, det uppdraget är ju som sagt påbörjat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svårt att veta om du ville ha sex just då, om han hade sex med dig ändå eller om han tolkade det som att du ville då han själv var påverkad.
Hursomhelst så bör du testa dig i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ello88:

Nej, det kommer jag verkligen inte göra, hade inte gjort det oavsett.

Spelar det då någon roll vad den juridiska definitionen av sexuellt utnyttjande är?

Om killen var nykter och du var så full att du inte ens minns något har du ju absolut blivit sexuellt utnyttjad en av pissfitta till man oavsett vad en domstol skulle säga om saken, oavsett vid vilken grad av medvetande du var.

Ta kontakt med någon om du mår dåligt över händelsen och försök bearbeta det hela.


   
SvaraCitera