Aviseringar
Rensa alla

Har jag cancer?


Ämnesstartare

Hej! jag heter Josefine och har vissa symptom som jag skulle vilja sätta ord på eftersom jag inte har några kompisar med cancer och jag känner ingen i min ålder som har det. Jag tror att det kan finnas någon här som kan identifiera symptomen och då skulle jag vara väldigt tacksam att veta om det är allvarligt.
*Min energi är sällan tillräcklig för att klara en vanlig dag, jag kan känna mig pigg korta stunder men energin försvinner sanbbt.
*Jag har lite sned näsa och tänder samt en puckel på höger sida bakom ryggen som står ut 3 cm. Det är de högra revbenen som bildar puckeln och när jag böjer bak axlarna och skulderbladen så hoppar leden i skulderbladet.
*Det brukar värka vid leden i skulderbladet, jag har alltid trott att det har berott på träningsvärk men jag börjar tvivla.
*Är en aning osymmetrisk. När jag går är min gångstil ossymmetrisk eftersom jag är stelare på den högra sidan
*Har dålig kontroll över mina rörelser och känner att det tar längre tid att göra smidiga rörelser. Mina rörelser blir klumpiga om jag gör dem i ''normal'' takt.
*Har ingen automatisk sömnmekaninsm utan jag går och lägger mig trots att jag inte är tröttare än vanligt och när jag vaknar är jag ungefär lika trött som när jag gick och lade mig.
*Har svårt att klara av skolan och hushållssylorna trots att jag är ordningssam. Jag måste ha en lista för att få något gjort hemma. Jag har starka sömnkänslor, kan somna mitt på dagen och samtidigt känner jag mig förvirrad och nervös.
*Jag är väldigt lättdistraherad i allt jag gör och har lätt för att bli oengagerad i sådant som egentligen ska vara roligt.
*Har lätt för att tro att något är fel trots att allt är i sin ordning. Jag får anstränga mig för att det inte ska komma oroande tankar och ta över min tankeverksamhet.
*Jag får anstränga mig för att hålla balansen och om jag promenerar är min vänstra sida rörligare än den högra där puckeln sitter. Har svårt att hinna med om jag går promenaden med fler personer.
*på skolan är min inlärningsförmåga för långsam för skolundervisningen trots att jag jobbar hårdast i klassen.
*jag ser inte alltid sammanhang och därför upplever jag många händelser som påtvingade, kan lätt se dem som tragedier om jag tappar kontrollen när något nytt inträffar.


   
Citera

Nej, du är stressad. 

Men du bör ringa sjukan för att vara på den säkra sidan. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

menar du någon typ av utbrändhet?, japp, det är verkligen dags att ringa sjukan 🙂 Jag vet dock att det brukar ta minst en vecka att få en remiss så det känns ju sådär.

Jag har som sagt ingen koll på olika cancerformer eller cancer över huvud taget, men jag har hört att tumörer kan växa väldigt sakta. Undrar om en tumör kan finnas i ca 10 år utan att den växer eller syns särskilt mycket, sedan vid stressiga perioder eller dålig hälsa börjar den värka och växa lite grann.


   
SvaraCitera

Ring sjukan bara och sluta oroa dig i onödan! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är nog messt trött och inte så orolig, även om jag känner mig en aning nervös och stressad som du säger. Nu ska jag gå till bussen, så drygt det känns att jag måste gå 1 km, dryygt.. men jag undrar såklart vad det är och varför jag är så trött, ska kolla upp det så snart jag kan.


   
SvaraCitera

Herregud, ta dig till akuten bara och få det överstökat! 


   
SvaraCitera

vad av dina symptom, utöver knölen, skulle vara cancer? Låter mer som att du har någon bristsjukdom, kanske järnbrist, eller att du stressar för mkt i kombo med muskelstelhet. mendukan juha typ borrelia eller erlichias eller nåt sånt som ger balansstörningar så ba dra inte ut på det utanring vårdcentralen idag. akuten är ju till för akuta tillstånd, och kan du vänta på en vårdcentralstid utan för mycket obehag är det bäst.


   
SvaraCitera

Skolios och någon vitaminbrist?
Men ingen här är doktor och även om vi vore det så kan vi inte behandla dig så gå till vårdcentralen bara.


   
SvaraCitera

Du har tyvärr eventuellt cancer. Jag är doktor och hjälper ungdomar här. Om du vill veta mer  ring mig på +46709655250


   
SvaraCitera