Aviseringar
Rensa alla

Har jag diabetes?


Ämnesstartare

Hej! På min kompis födelsedagsfest för lite mindre än 2 månader sedan så frågade en annan kompis om jag fick ta mitt blodsocker, så hon sa okej. Mätaren visade 12.4 vilken är väldigt högt, jag hade ätit lite godis och så. Min kompis som fyller års pappa (som har diabetes) sa att om det är så högt så har jag diabetes. Sedan när jag kom hem så berättade jag det för min mamma och sa att jag ville kolla upp det, men det enda hon sa var att jag sa det för "att jag ville ha diabetes", vilken jag aldrig har velat. Den senaste månaden har även varit ovanligt törstig, ovanligt illamående, tröttare och ovanligt hungrig. Jag vet inte vad jag ska göra för jag vill kolla upp men min mamma kommer bara säga att jag "vill ha diabetes" isåfall. Har kollat upp lite och har läst att om man har över 12.2 (icke fastande) så har man diabetes. Vad ska jag göra?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Tycker du ska kontakta VC redan imorgon och be om att de gör en koll. Enda rätta. Okontrollerad diabetes är inget man vill lida av. 

Lycka till, det blir väl.


   
SvaraCitera

Ring vårdcentralen eller 1177 först kanske. Vet inte hur gammal du är men dumt att din mamma inte tar det på allvar. 

+ Varför kolla blodsockret på en födelsedagsfest? Tardig


   
SvaraCitera
oats
 oats

förklara för din mamma precis så som du förklarat för oss här. sen oavsett om hon förstår eller inte måste du kolla upp det på vårdcentralen fortast möjligt som sagt 


   
SvaraCitera
Pardon

Låter som diabetes, kolla hur mycket du väger. Har du rasat i vikt? dricker du kopiösa mängder utan att riktigt släcka törsten? behöver du pissa lika ofta?

Att mätaren gav 12.5 (eller vad det nu var) kan vara att du hade något skit på fingrarna. Gå till samma kompis efter du har ätit en rejäl måltid. Ta ditt blodsocker 20 min efter, har du då ätit rikligt med kolhydrater bör du ligga uppmot 15-25. Då är det med största sannolikhet diabetes. Och glöm inte att tvätta händerna innan

Eller så går du helt enkelt till VC...


   
SvaraCitera