Aviseringar
Rensa alla

Har jag diabetes?


Ämnesstartare

Först vill jag bara säga att sjukvården har börjat bli så fruktansvärt inkompetent på senaste tiden, varför jag först och främst INTE vänder mig till vårdcentralen. De bad mig knapra värktabletter i några veckor för att "se om det blir bättre innan jag kom dit" när jag hade fått en spricka i revbenet.

Men iaf!

Jag har varit ovanligt nedstämd och deppig på sistone. Orklös.

Är inte så jättetörstig, men kissar ofta. Om inte ofta, så kommer det kissattacker. Hahah.

Blöder näsblod rätt ofta.

Kan det vara diabetes? Järnbrist har jag garanterat, jag är för tillfället en väldigt slarvig vegetarian, men det känns inte som att det är det som är boven i dramat.


   
Citera

Idoless:

när jag hade fått en spricka i revbenet.

Men tror du verkligen att man kan göra någonting åt en spricka i revbenet? Ska de linda ett bandage runt hela din bröstkorg? Hade det varit brutet så du hade haft svårt att andas hade jag förstått dig. Men det hade ändå inte gått att göra någonting åt.

Idoless:

Kan det vara diabetes?

Gå till läkare, vi är inga läkare.


   
SvaraCitera

Hej,jag har ont i armen,har jag brutit den?

Gå till en läkare,ingen här kan avgöra om du har diabetes.


   
SvaraCitera

Idoless:

kiss

Namnet Diabetes Mellitus kommer sig (delvis) av att läkare för länge sedan smakade på patienternas urin, och smakade det honung (=mellitus) så tydde det då på hög sockerhalt i urinen och således diabetes. Så du kan ju alltid testa [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoless:

De bad mig knapra värktabletter i några veckor för att "se om det blir bättre innan jag kom dit" när jag hade fått en spricka i revbenet.

man gör inget åt sprickor eller frakturer i revbenet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Symptom vid obehandlad diabetes, hämtat från Wikipedia:

* Törst
* Stora urinmängder
* Högt blodtryck och höga blodfetter
* Trötthet
* Nedsatt eller ökad aptit och viktminskning
* Klåda
* Återkommande infektioner
* Försvårad sårläkning, framförallt i organ med dålig blodgenomströmning (exempelvis fötter)
* Impotens
* Dålig blodcirkulation (kalla händer och fötter)
* Gradvis sämre syn, kan leda till blindhet (Diabetes är den vanligaste orsaken till blindhet hos människor under 65 års ålder)
* Sämre känsel
* Kramper
* Acetonlukt i andedräkten
* Svarta hudpartier i främst nacken, acanthosis nigricans

Jag råder dig att kolla upp det hos en läkare, hur "inkompetent" vården än må vara.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera