Aviseringar
Rensa alla

Har jag en ätstörning?


Ämnesstartare

Ni kanske tycker att det är en patetisk fråga, men då får det vara det.

Folk i min omgivning har börjat kommentera att jag blir smalare och smalare, att min midja är supersmal, att mina lårben syns allt tydligare och en massa sådana saker.

Personligen tycker jag inte att det är okej att kommentera sådant om man inte är min förälder, det är ju trots allt min kropp? Om jag ser någon som är överviktig går ju inte jag och påpekar det hela tiden, det skulle vara sjukt okänsligt av mig.

Men för att komma till saken:

Jag tänker hela tiden på vad jag äter. Är det okej att äta det här? Går jag upp i vikt om jag äter frukost fast att jag inte är särskilt hungrig?

Detta började i februari någon gång tror jag, då jag började räkna kalorier. Jag äter som mest 1400 kalorier per dag, och är extremt noga med det. Ibland får jag inte i mig mer än 700 kalorier på en dag. Och nu på senaste tiden har jag börjat dansa och simma flera timmar per dag.

I januari i år vägde jag 50 kg till mina 161 centimeter. Nu väger jag 44 kg till mina 162 centimeter.

Vad kan jag göra åt det här? Min mamma är uppenbart oroad för mig (jag är nyligen fyllda 15 år) och säger att om jag går ner bara ett kilo till kommer jag se sjuk ut, för att det inte finns något mer att ta från på min kropp.

Skulle ni säga att jag har en ätstörning? Jag har svårt att bedöma det själv, då jag bara vill ha en fin kropp. Jag tror att mycket av det här ligger i vad min låtsas storasyster (20 år nu) har sagt och gjort. Hon var och är smal (jag är smalare än henne nu) och gick omkring och klappade sig på magen och sa att hon var fet, samtidigt som hon hånlog åt mig. Bara när jag var i närheten. Hon menade alltså att jag var tjock.


   
Citera

Ja. Sök hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapzap:

Ja. Sök hjälp.

Men hur och var?


   
SvaraCitera

Allina:

Men hur och var?

Ungdomsmottagningen eller vårdcentralen [y]


   
SvaraCitera

Allina:

Men hur och var?

Så du inte ger upp.

Hitta telefonnummer till vårdcentral:
http://1177.se/Hitta-vard/?​q=V%C3%A5rdcentral&l=#sc

Hitta ungdomsmottagning, dit kan man oftast bara droppa in också om man inte vill ringa:
http://w​ww.umo.se/Att-ta-hjalp/Ungdomsmottagning/Hitta-din-mottagning/

Du kommer förmodligen att bli remitterad till en KBT-terapeut, men det är lättast att kontakta vårdcentralen eller ungdomsmottagningen så hjälper dom dig att komma rätt.

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så jättemycket.. [love]


   
SvaraCitera

Allina:

Tack så jättemycket.. [love]

Sköt om dig! [cheers]


   
SvaraCitera

Allina:

att mina lårben syns allt tydligare

hoppas du menar höftben annars är nu ett skelett.

men som sagt, sök hjälp. ungdomsmottagningen är en bra start. lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

höftben

Precis. xD


   
SvaraCitera

mår du bra? isf har du ingen ätstörnign


   
SvaraCitera

att tänka på vad man stoppar i sig och att vara lite smal tycker inte jag på något sätt är en psykisk sjukdom i alla fall, utan är nor rätt normalt. kanske inte är så hälsosamt för det, men sålänge det inte blir typ en tvångsmässig besatthet som hindrar dig från att leva ett normalt liv eller hålla en någorlunda normal vikt, så tycker jag inte att det är stört. men jag är ju ingen läkare iof. och att du själv tycker att din midja är supersmal osv tycker jag visar att du ändå har en sund kroppsbild osv till skillnad från hur ätstörda är, en anorektiker skulle tex aldrig erkänna att den är supersmal.

men vilket fall tycker jag inte riktigt du ska bry dig om vad din omgivning säger, om du är nöjd med att vara smal så är det inget fel i det, oftast är det bara väldigt snyggt. sköt om dig[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

att tänka på vad man stoppar i sig och att vara lite smal tycker inte jag på något sätt är en psykisk sjukdom i alla fall, utan är nor rätt normalt. kanske inte är så hälsosamt för det, men sålänge det inte blir typ en tvångsmässig besatthet som hindrar dig från att leva ett normalt liv eller hålla en någorlunda normal vikt, så tycker jag inte att det är stört. men jag är ju ingen läkare iof. och att du själv tycker att din midja är supersmal osv tycker jag visar att du ändå har en sund kroppsbild osv till skillnad från hur ätstörda är, en anorektiker skulle tex aldrig erkänna att den är supersmal.men vilket fall tycker jag inte riktigt du ska bry dig om vad din omgivning säger, om du är nöjd med att vara smal så är det inget fel i det, oftast är det bara väldigt snyggt. sköt om dig

Tack! :')


   
SvaraCitera