Aviseringar
Rensa alla

Har jag en ätstörning?


ANT03
Ämnesstartare

Jag är 03 (och fyller då 15 i juni) och väger ca 49 kg och är ca 175 cm lång, jag har alltid varit lite smalare men nu har jag börjat väga mig mer och när jag ser mig i spegeln tycker jag att jag är för tjock(inget fel att vara tjock) och ful. När jag äter tänker jag på hur många kalorier jag får i mig och sen på kvällen skriver jag upp hur mycket och av vad och sedan räknar jag ut hur många kalorier jag ätit och räknar bort hur många jag har förbränt. Håller jag på att få en ätstörning eller. Behöver hjälp, blir tokig på mig själv.


   
Citera

nej, du är bara självkritisk.
men du väger lite för lite.


   
SvaraCitera
Jim
 Jim

det har inget med ätstörnig att gör har gått upp ett kilo på 1 år väger 56 vissa är smala även om man inte tyker det är okej eller så tycker man att man är tjock men det är man inte det kan vara bara att man inte tror man duger som man är men det är bara man är rädda för sig själv har trott jag haft det problemet men det är så att ätstörnig så vägrar man äta 


   
SvaraCitera
Jim
 Jim

ps är 99 och vägde 55 2016 är 174  liger i undreviktig nivå fast det går inte göra något åt kan äta mycket händre iget 


   
SvaraCitera
Jim
 Jim

så är det oftas 

hxiley:
nej, du är bara självkritisk.
men du väger lite för lite.


   
SvaraCitera

jag är smal, för smal. jag har svårt att bli tjock, kanske samma sak för dig?


   
SvaraCitera

Min upplevelse av vad du berättar är att du ägnar mycket tid vid att hålla en viss vikt som i detta fall är väldigt lågt. Det är nog bra för dig att släppa greppet lite, det är inte fel att ha lite på sin kropp och din definition av fet är direkt fel. Alltså väger man 10kg över BMI i fett, ja då är man fet men har man normalt BMI så är man ju inte fet.
Nu är BMI inte en perfekt mätmetod men den funkar för det mesta, dock inte för styrketränare som är stora till omkrets och väger mycket.


   
SvaraCitera

ANT03:
Jag är 03 (och fyller då 15 i juni) och väger ca 49 kg och är ca 175 cm lång, jag har alltid varit lite smalare men nu har jag börjat väga mig mer och när jag ser mig i spegeln tycker jag att jag är för tjock(inget fel att vara tjock) och ful. När jag äter tänker jag på hur många kalorier jag får i mig och sen på kvällen skriver jag upp hur mycket och av vad och sedan räknar jag ut hur många kalorier jag ätit och räknar bort hur många jag har förbränt. Håller jag på att få en ätstörning eller. Behöver hjälp, blir tokig på mig själv.

Snälla du, vadå för tjock? 49 kilo och 175 cm lång, inget illa menat men du är smal som en pinne. Har även sett ditt BMI som nästan visar svår undervikt. Om du inte vill se "tjock" ut så kan du även gymma, det får dig att äta mer, se bra och hälsosam ut och även väga mer.


   
SvaraCitera

kevindabxd:

Snälla du, vadå för tjock? 49 kilo och 175 cm lång, inget illa menat men du är smal som en pinne. Har även sett ditt BMI som nästan visar svår undervikt. Om du inte vill se "tjock" ut så kan du även gymma, det får dig att äta mer, se bra och hälsosam ut och även väga mer.

*se bra ut


   
SvaraCitera
ANT03
Ämnesstartare

kevindabxd:

Snälla du, vadå för tjock? 49 kilo och 175 cm lång, inget illa menat men du är smal som en pinne. Har även sett ditt BMI som nästan visar svår undervikt. Om du inte vill se "tjock" ut så kan du även gymma, det får dig att äta mer, se bra och hälsosam ut och även väga mer.

Jag har tränat kampsport sedan 2010 och även ridit sedan 2014 så motionerar gör jag definitivt, men ändå vill jag träna mer för att bli smalare och se snyggare ut. Men har ju tvångs tankarna att jag kommer se jätte tjock ut om jag äter för mycket.


   
SvaraCitera
ANT03
Ämnesstartare

hxiley:
nej, du är bara självkritisk.
men du väger lite för lite.

Jag skulle helst av allt väga 45 kg och inte 49 tycker jag är för tjock.


   
SvaraCitera
ANT03
Ämnesstartare

Ska bara poängtera att om jag inte skriver ner vad jag har ätit så får jag ångest ist.


   
SvaraCitera
time
 time

ANT03:
Ska bara poängtera att om jag inte skriver ner vad jag har ätit så får jag ångest ist.

Ja, du har en ätstörning eller är väldigt nära att få en. Släng vågen på en gång och ta kontakt med t ex skolsjukvården, skolpsykolog eller kurator eller en vuxen du litar på. Jag har själv varit nära att dö i anorexi, jag önskar jag hade tagit hjälp så fort jag frågade mig själv om det jag gjorde var sjukt. Det finns tid att rädda dig än! 🙂


   
SvaraCitera