Aviseringar
Rensa alla

Har jag klamydia?


Ämnesstartare

Hej! För 2 månader sedan hade jag oskyddat sex (dumt jag vet) men för någon dag sen började det klia i mitt urinrör samt att det kommer ut en liten mängd vit/ljusgul vätska ur kuken då och då. 
har såklart testat mig men sitter och väntar på provsvar. 
är bara nyfiken vad ni tror det skulle kunna vara, hursomhelst så har man lärt sig en läxa


   
Citera

Trots att jag knullat runt en hel del så har jag aldrig haft någon könssjukdom. Trots att jag nästan aldrig använt kondom. Men jag har fått skabb en gång av en partybrud i Saint Tropez. Men vad beträffar klamydia står det följande på nätet...

Klamydia är en vanlig könssjukdom. Klamydia överförs framför allt om du har samlag utan kondom. De vanligaste symtomen är att det svider när du kissar eller att du får flytningar. Men ofta får du inga symtom alls. Klamydia behandlas med antibiotika.

Hur överförs klamydia?

Klamydia är en bakterie som sprids framförallt genom oskyddat samlag, antingen slidsamlag eller analsamlag.

Bakterien sätter sig oftast i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen. Klamydia smittar mellan personer när slemhinnorna kommer mot varandra. Men också genom sperma och slidsekret.

Det är ovanligt att få klamydia i halsen om du har munsex. Forskarna vet ännu inte om klamydia kan överföras från munnen till könsorganet eller tvärtom. Men om du vill vara säker på att inte bli smittad ska du skydda sig även när du har munsex.

Klamydia smittar inte via kläder, handdukar eller på toaletter, eftersom bakterien inte överlever i luften.
Hur vet du att du har klamydia?

Oftast ger klamydia inga symtom alls. Därför kanske du inte märker om du har fått det. Om du får symtom brukar de komma ungefär en till två veckor efter att du blev smittad. Men de kan komma mycket senare också.

De vanligaste symtomen är att det svider när du kissar, eller att du får flytningar. Tjejer kan få blodblandade flytningar och ont i nederdelen av magen. Killar kan få flytningar från urinröret och ont i pungen.

Du kan få flytningar från analöppningen om du har haft analsamlag.

https://www.umo.se/sex/konssjukdomar/klamydia/


   
SvaraCitera

om det bara fanns en skratt emoji xD

Make Sweden Great Again:
Trots att jag knullat runt en hel del 


   
SvaraCitera

Det är absolut möjligt att det kan vara klamydia eller gonorréorsakade flytningar du fått från urinröret. Bra att du testat dig.


   
SvaraCitera

zz22zz:
Det är absolut möjligt att det kan vara klamydia eller gonorréorsakade flytningar du fått från urinröret. Bra att du testat dig.

Har du haft det?


   
SvaraCitera

youngvobb:

Har du haft det?

Nej men har jobbat med STD-provtagning.


   
SvaraCitera