Aviseringar
Rensa alla

Har jag skadat min lever?


Ämnesstartare

För några veckor sen så var jag hemma i 4 veckor från skolan. Jag tog 2 alvedon och 1 Ipren 3 gånger om dagen. Alltså har jag räknat ut att jag tog 252 alvedon och Ipren på 4 veckor har det skadat min lever eller andra organ eller är det ingen fara?


   
Citera

ring 1177 och hör med dem.


   
SvaraCitera

som tevepro skrev, eller sök dig till närmsta vårdcentral 


   
SvaraCitera

Det är nog ingen fara. Har själv tagit värktabletter flera dagar i streck och jag har inte tagit skada av det.


   
SvaraCitera

det är förmodligen ingen större fara, sex alvedon är väl typ maxdosen, har jag för mig. har inte jättekoll, använder i princip inte paracetamol längre just pga att det sliter på levern, tar så mycket annat som gör det, så det känns som att det är fullt tillräckligt utan en grej till. men, fyra veckor är längre än man förväntas ta det i sträck, så det är väl det som kan vara en faktor. förmodligen ingen fara, men ring sjukvårdsupplysningen och kolla med dem för säkerhets skull.

samt, om det inte framgick av ovanstående, paracetamol är rätt jävligt för kroppen rent allmänt, och ska inte behandlas som något ofarligt, för det är det inte. var försiktig med hur du använder det.


   
SvaraCitera