Aviseringar
Rensa alla

Har jag social fobi???


Maka
 Maka
Ämnesstartare

Hej jag tror att jag har ngn sorts av social fobi. Jag blir stressad bland folk och jag blir arg om en av mina vänner står för nära mig, pratar med mig för mkt eller gör ngt annat på en kort distans. Jag vill absolut inte prata med ngn på nära distans, inte ens med min familj. Jag mår illa när jag är ute bland mycket folk. Jag isolerar mig väldigt ofta och ljuger ofta för att inte gå på olika sociala sammanhang. Blir också väääääldigt stressad när jag ska prata inför folk t.ex. i skolan, börjar skaka, stänga liksom in mig och prata lite fortare än vad man ska göra. Men jag har lätt att prata med folk på nätet.
Jag har pratat om detta med min pappa och tänker att jag skulle behöva prata om detta med en psykolog eller iaf med ngn som förstår och kan hjälpa. Men min pappa tycker att jag överdriver. Och säger att jag inte behöver ngn psykolog.
Vad ska jag göra??? Jag vet att jag kan prata med en skol-psykolog men jag vill hälst prata med ngn som jag inte har träffat och som jag med stor sannolighet aldrig kommer att träffa mer. Snälla hjälp!


   
Citera
major

Låter som att du kan ha social fobi ja. Vill du prata med en psykolog borde du få göra det.


   
SvaraCitera

Sannolikt att det är ångestrelaterat. Varför det är så är det svårt att säga utan att utreda. Om du känner att din ångest förstör din vardag och gör att du inte kan leva ett normalt liv så prata med en kurator som sen kan referera dig till en psykolog som till slut kan diagnostisera dig och komma på en plan att bearbeta det. Så jag gjorde iaf.

Har själv generaliserad ångest, social fobi, depression, mild ocd m.fl. Trauma kan vara en del av allt också, som det var i mitt fall en del. Lycka till och hoppas du får det under kontroll!

Underskatta inte ångesten


   
SvaraCitera

Det viktiga i första hand är att du med hjälp av vården kan kartlägga detta problem för det finns risk att detta är bara toppen på isberget och att du har någon annan underliggande diagnos . Har någon i din släkt ? , Kan du ärft detta osv. Ska man hjälpa dej är det viktigt att tidigt veta problemet så att du får verktyg och behandling så att inte det förvärras?
Att det inte får vara en psykolog nära dej tycker jag inte du ska bry dej om men det är desto viktigare att er personalen i stämmer.


   
SvaraCitera