Aviseringar
Rensa alla

Har mänskligheten en framtid?


[bigsmile]

nej men du kanske har tankar kring d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aa ja tror vi kmr åka till en planet som heter planeten bra o där kmr vi uppfinna något så vi klarar oss för evigt så jag röstar 5


   
SvaraCitera

uppfinna något bra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror att vi kmr uppfinna något som är dåligt men ndra bra o så klarar vi oss men sen så blir vi lite ledsna men så kmr vi på att glass e fett gott för vi kan göra en ny sorts med BlafunBär som bara finns på planten bra o d e jättegoda och då vill vi leva för evigt o så äter man en fisk där så man fattar allt så bygga superrymdskepp osv e inge problem det tror jag iaf [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aliens kommer utrota oss. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

5. Utan tvekan (Du röstade på detta alternativ)

ja en framtid måste ju mänskligheten rimligtvis ha, åtminstone när jag röstade. Jag menar åtminstone jag lever ju fortfarande.


   
SvaraCitera
mynona

xyz123:

Är du så säker? Vi kan utrota oss själva på många olika sätt: kärnvapen, biokemiska vapen, artificiell intelligens som spårar ur... Sen har vi en hel del ting vi inte kan styra. Jorden kan stå i vägen för en supernova, asteroider/kometer, förödande global väderförändring, spontan utveckling av virus/bakterier som orsakar pandemier som utrotar den mänskliga arten o.s.v.

Då är det den framtiden vi har. Oavsett hur framtiden ser ut är den fortfarande en framtid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur lång eller kvalitativ den blir är väl ganska osäkert, men att det kommer finnas människor i framtiden är nog ganska garanterat. vi är ett extremt anpassningsbart djur som har lyckats överleva i princip alla olika miljöer som finns.vi har människor som bor i sibiren,mitt i öknen, under vattnet och till och med i rymden ffs. kan inte riktigt se någont möjligt scenario som skulle kunna utrota mänskligheten, tyvärr.

att hela mänskligheten skulle gå under pga att vi krigar eller pga "klimatet", eller vad de vanligaste teorierna nu brukar handla om, känns lite naivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

5. Utan tvekan (Du röstade på detta alternativ)

Vi skaffar ju fortfarande barn och forskar fram nya mediciner, tekniska prylar osv osv. Sen om jorden kommer palla med allt detta några miljoner/tusen år till vet man ju ej, och det är väl en annan fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

5. Utan tvekan (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså överleva gör vi ju ett bra tag till o kanske blir det bättre på många sätt, men samhället som vi känner det i dag kommer totalkollapsa inom max 50 år pga ekologiska o ekonomiska kriser o sociala konflikter.

it is known.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

3. Hyfsad chans (Du röstade på detta alternativ)

Inte inom detta ekonomiska system; men i ett samhälle med gemensamt planerad ekonomi som tar hänsyn till miljön, hållbar resursanvändning, där vi tar hand om varandra, delar det arbete som behöver utföras, fördelar produktionsresultaten rättvist, osv. så tror jag absolut att vi har en framtid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

2. (Du röstade på detta alternativ)

Ibland tänker jag att alla problem som vi skapat genom att tro att vi står över naturen i någon mening försöker vi få stopp på genom att gå ännu mer i den riktningen och då kommer moder natur att slå tillbaka och det blr lite survivalistsamhälle men sedan går jag och lägger och vaknar tänkandes att fan allt ordnar sig.


   
SvaraCitera

xyz123:

5. Utan tvekan (Du röstade på detta alternativ)

framtid är ett luddigt begrepp och du valde att inte definiera det, så ja, det har vi då framtiden lika mycket är det som händer om en sekund som det som händer om hundratusentals år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Då är det den framtiden vi har. Oavsett hur framtiden ser ut är den fortfarande en framtid.

Om vi utrotas är det ingen framtid. Med "framtid" menar jag:

xyz123:

Den som universum tillåter innan solen dör och jorden förstörs eller längre in i framtiden innan universums värmedöd infaller.

Sorry för att jag inte hade definitionen i starten av tråden, det var dumt av mig.


   
SvaraCitera