Aviseringar
Rensa alla

Har nån någonsin haft sitt betyg sänkt pga ogiltig frånvaro?


Ämnesstartare

Grejen är att vi har börjat med distansundervisning pga Corona. Vi använder en app där man kan göra en videogruppchatt med läraren. Den där appen har pajat sig helt på en av lektionerna vilket orsakade att jag inte var med på gruppchatten. Jag skickade ett mejl till läraren vi hade då och förklarade vad hände, och läraren svarade att okej, han ska sätta närvaro på mig. Men jag är fortfarande tveksam, om sånt upprepar sig någon gång och jag inte hinner mejla läraren innan hen ger mig frånvaro

Vad är de eventuella konsekvenserna av oanmält frånvaro? Kanske värt att säga att jag går på gymnasiet i klass 1


   
Citera
Ämnesetiketter

Asså du får ha jävligt mycket frånvaro för att det ska kunna påverka betyg. Men så länge du skriver alla prov borde det inte vara någon fara.


   
SvaraCitera
Haien

Det påverkar inte betygen, däremot kan csn dras in om du har mycket frånvaro.


   
SvaraCitera

Nej, inte vad jag vet, jag har haft lite ogiltlig frånvaro ja och kommit försent. Dock har ingen lärare sagt att ''du får lägre betyg pga av X''.
Jag tror dock att din lärare kan ge dig frånvaro om du inte deltar i gruppchatten och i undervisningen. Om du gör uppgifterna och följer lärarens instruktioner så bör det dock gå bra.


   
SvaraCitera

Frånvaro i sig ska inte påverka betyget. Men om frånvaron ligger i vägen för att du ska kunna visa dina kunskaper är det en annan sak. Men om appen crashar så borde de ju också ha förståelse. 🙂 


   
SvaraCitera

Du kan ha hur mycket frånvaro du vill bara du fixar proven så är det lugnt. Sen vet jag inte om arbetsgivare kan se din frånvaro och tror inte dom vill anställa nån som är borta varannan dag xd


   
SvaraCitera

På högstadiet jag går på sänktes mitt betyg på grund av att jag inte var med på 2 lektioner fast är ganska orolig över betygen eftersom jag typ sänker dom istället för att höja dom


   
SvaraCitera