Aviseringar
Rensa alla

Har ni mörkhyade vänner?


Ämnesstartare

time: Ras är inte längre ett begrepp som är rumsrent att slänga omkring sig med.

vrf använder man det i Usa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Vad är det för trams? Ras är inte längre ett begrepp som är rumsrent att slänga omkring sig med.

jag vågar faktiskt påstå att rasbegreppet i sig är helt oproblematiskt. alldeles uppenbart finns regionala variationer i mänsklig fenotyp/genotyp. att låta totalitära och xenofobiska makter ta patent på ett sådant basalt begrepp är en eftergift åt intoleransen. man ska kunna tala om ras, i lös vardaglig mening, utan att detta ifrågasätts.


   
SvaraCitera
mynona

Är inte ordet ras ersatt av ordet etnicitet i de fallen


   
SvaraCitera

Snälla lägg ner det där rastänket.


   
SvaraCitera

Tyvärr har jag inga mörkhyade vänner men jag skulle vilja ha!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
"Raser" som tagg. Är du verkligen seriös? 

rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);
http://www.ne.se/rasism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Är inte ordet ras ersatt av ordet etnicitet i de fallen

etnicitet refererar väl till både biologiska och kulturella tillhörigheter? jag förstår förvisso agendan bakom att skymma den biologiska aspekten, reducera den till ett bihang, något som inte går att avhandla som separat fenomen i egen rätt. det ska dock inte behövas, vi lär väl alla snart tillhöra samma super-ras ändå.


   
SvaraCitera
mynona

Gamlefarbror Pastill:

etnicitet refererar väl till både biologiska och kulturella tillhörigheter? jag förstår förvisso agendan bakom att skymma den biologiska aspekten, reducera den till ett bihang, något som inte går att avhandla som separat fenomen i egen rätt. det ska dock inte behövas, vi lär väl alla snart tillhöra samma super-ras ändå.

Jag stödjer inte att man sammanfattar biologiska utseendemässiga skillnader och kulturella skilnader med samma ord: detta görs för all del av de som vill vara hippt pk-mässiga och framföra poängen att ogillande av utländska sedvänjor är samma sak som rasism pga hudfärg, men i min mening är det i stället dessa hippa personer som är rasister då de, genom att sammanfatta kultur och hudfärg i samma ord, ju faktiskt säger att hudfärg och en viss kultur är samma sak, alltså precis samma sak som de rasister de motsäger sig anser. Jag anser att vi bör skilja kulturella sedvänjor, som inte är medfött, från hudfärg, som är medfött men inte innebär några andra medfödda egenskaper; detta är sann antirasism. Jag använder ordet etnicitet för att beskriva rent utseendemässiga skillnader som just hudfärg. Kan inte svära på vad som är den ordboksmässigt korrekta definitionen dock. tråkigt om etniciteter försvinner, det är vackrast med utseendemässiga variationer och nyttigt för toleransen om det fortsätter att finnas både blåskimrande svart hud och kritvitt rödfräknig, svart hår och blont hår i framtiden evinnerligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Är inte ordet ras ersatt av ordet etnicitet i de fallen

vrf använder man det ordet flitigt i usa?


   
SvaraCitera
time
 time

MarcusKing:

rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);
http://www.ne.se/rasism

Det är inte mig du behöver upplysa. Galen


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

vrf använder man det ordet flitigt i usa?

därför att USA är ett samhälle med stor problematik kring hudfärg och ordet etnicitet är mindre historiskt belastat än ras. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: därför att USA är ett samhälle med stor problematik kring hudfärg

så pga det använder man ordet ras? Ser dom inte problematiken i det?


   
SvaraCitera
time
 time

Gamlefarbror Pastill: alldeles uppenbart finns regionala variationer i mänsklig fenotyp/genotyp.

Det förnekar jag inte, men jag är personligen av uppfattningen att det är förlegat att tala om människoraser. Artvariationer, ja - olika raser, nej. Variationerna är inte så pass kännbara att begreppet ras känns legitimt, inte längre åtminstone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänker du mkt på detta eller är det ngt sätt att trolla jag fattar inte


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

så pga det använder man ordet ras? Ser dom inte problematiken i det?

ordet ras används såvitt jag förstått inte officiellt av personer i USA, jag sade ju: 

mynona: etnicitet är mindre historiskt belastat än ras.

... därför säger man etnicitet i ställer för ras. jag tror inte att det anses fint att använda ordet ras där, varje fall inte i offentlig debatt. 


   
SvaraCitera