Aviseringar
Rensa alla

Har ni någon gång upptäckt att ni haft fel i en diskussion men sedan ändå fortsatt försvara er ståndpunkt för att inte framstå som en pajas?


Ämnesstartare

Knekten: Nedå59.1%

Det om något är pajasaktigt.


   
SvaraCitera

har hänt, haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, jag tror det. Jag kan inte komma på specifika tillfällen, men jag vet att det har hänt. Både av liknande skäl som mynona, men också av andra, sociala, skäl; när samtalspartner har betett sig överlägset och otrevligt, har det gått emot att då erkänna de poänger vederbörande haft, just för att människan i fallen betett sig som rötägg. Då har jag begått harakiri och fortsatt argumentera emot även om jag inte nödvändigtvis har sympatiserat med min egna argumentativa point of view. Så länge argument finns, är det en sak. Om man står tomhänt är det en annan - det senare har jag aldrig varit med om. Det handlade inte så mycket om att någon annan "har rätt" och jag "fel", utan att en "moraliskt förfallen" karaktär var en sådan som kunde komma med kloka påpekanden. Det var den kontrasten jag vissa gånger hade svårt att finna legitim.

Jag har sedan dess tagit avstånd från hela det sättet att reagera; idag och sedan länge tillbaka har jag utvecklat hela andra sätt att hantera den typen av situationer (där konversationspartnern är ohyfsad, rakt av).

Fkpaw:
Brukar diskutera för att komma fram till vad som är rätt, inte att ha rätt

Tumme upp


   
SvaraCitera
GraGo

Nä, det har däremot hänt att det har tagit lång tid för mig att acceptera nya fakta för att jag va så 100% säker på att det som var vetenskapligt sant innan inte kunde vara fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låter bekant, har nog hänt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, brukar däremot snurra runt mina argument o ändra på dem sakta eller anklaga andra för att ha missförstått mig så ja sj vinner diskussionen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:
nej, brukar däremot snurra runt mina argument o ändra på dem sakta eller anklaga andra för att ha missförstått mig så ja sj vinner diskussionen

Hjärta


   
SvaraCitera
Lod
 Lod

Hände för länge sedan, men det var så pinsamt inför mig själv att jag slutade. Relationsmässigt tycker jag det är viktigt att visa att en inte är felfri och att andra har en poäng


   
SvaraCitera

Ja det har hänt Rodnar

Försöker dock tänka till ordentligt innan jag skriver något, och dubbelkolla med källor osv.


   
SvaraCitera