Aviseringar
Rensa alla

Har ni tänkt på hur forumledningar styr och skapar opinioner?


Ämnesstartare

Följande som jag säger nu gäller inte ungdomar.se eller Flashback då det är två av de öppnaste forumen i Sverige. Men alla andra skitforum med "yttrandefrihet"...

När man registrerar sig tvingas man alltid kryssa i rutan om att man accepterar användarvillkoren. Dessa villkor brukar se mer eller mindre likadana ut oavsett vilket forum man besöker.

I praktiken står det att diktaturledningen för forumet har rätt att helt godtyckligt avgöra och tolka vad som är rätt och fel, och radera allting som de inte tycker är rätt.

Det här påverkar förstås i allra högsta grad opinionen på forumet. När något klassas som tabu av diktaturledningen klassas det även som fel av användarna. Det är inte så att användarna tycker att reglerna eller ledningens tolkningar är helt åt helvete, nej, man vill så gärna vara en del av communityn så man anpassar sina egna åsikter efter ledningen. Voila! Helt plötsligt har diktaturledningen spritt sina personliga åsikter till fler personer som egentligen inte hade dem från början!

Det här är ett ökande problem på Internet. "Yttrandefrihet" existerar bara på Flashback och ungdomar.se. Överallt annars är det självutnämnda experter som sitter med en pekpinne och visar vad som är OK att skriva och tycka.

Tack för att ni finns, Flashback och ungdomar.se! [love]


   
Citera
Ämnesstartare

Du har en poäng, men jag förstår varför man vill radera tecknad barnporr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar ej vara så extravagant så jag sätter mig i den situationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lazertits:

men jag förstår varför man vill radera tecknad barnporr.

Eftersom det bryter mot lagen.

Jag kan garantera dig att inget hade blivit raderat om det varit lagligt (vilket det borde vara).

Nu är dock inte denna tråd skapad i kölvattnet av radera trådar, utan rent allmänt och med lite inspiration från SVTs debatt om Facebook.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi är som flashback fast lite mer gay och vi är också en annan del av köpingaktiga på ett sätt som inte flashback är, dvs vi är efterblivna men ändå gulliga och trevliga på något vänster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yes, men det gäller inte bara forum utan alla privata institutioner. Gå in på ICA och ställ dig vid köttdisken och proklamera att kött är mord så ska du få se vad som händer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att vi kan diskutera sexuella periferier betyder inte att ungdomar.se på något sätt är för yttrandefrihet på riktigt. Låt oss snacka om ras och etnicitet, judar och negrer. Då ska vi banne mig se på riktig yttrandefrihet!

Men skillnaden är den att Flashback är ett debattforum och ungdomar.se är väl som det låter, ett ungdomsforum. Forumet är mest till för en grupp kärnmedlemmar som har kontakt även i verkliga livet. Den är främst till för deras trevnad. Ett hårt och ruggigt debattklimat som en regeländring skulle innebära, är nog inget som föredras. Ledningen antar väl att det skulle locka till sig människor i fel målgrupp och att folk kommer att missbruka den hårda retoriken.


   
SvaraCitera