Aviseringar
Rensa alla

Har pappan rätt till barnet?


Ämnesstartare

S3ON: sant. hur ska man bevisa det?

Man får väll säga som det är och hoppas på att bli betrodd?

S3ON: Hur menar du? Har bekanta som växt upp med enbart en förälder, och de har haft det jättebra.

Jag har märkt av hos barn som bara bor hos barn som bara bor hos dess mödrar, är väldigt kramiga av sig och är just dom som kommer och ber om att få sagor lästa. Och jag har även fått det förklarat av de andra i personalen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej: Jag har märkt av hos barn som bara bor hos barn som bara bor hos dess mödrar, är väldigt kramiga av sig och är just dom som kommer och ber om att få sagor lästa. Och jag har även fått det förklarat av de andra i personalen.

Hur är det ett problem? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Anser att fadern i fråga har valt bort den familjen om han inte har ett förhållande med mamman, kind of.

Men han har inte valt bort barnet? Och hur vet man att det inte var kvinnan som lämnade honom och inte tvärtom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wonderfullove: Men han har inte valt bort barnet? Och hur vet man att det inte var kvinnan som lämnade honom och inte tvärtom?

Exakt, god poäng!

S3ON: Hur är det ett problem?

För barnen kanske det är ett.


   
SvaraCitera
time
 time

GraGo:

Jag pratade om alla lagar nu, och menade att det inte finns i närheten så många lagar som favoriserar män som det gör tvärtom.
Och sedan så har ju långtifrån alla feminister något innanför pannbenet.

Problemet var att du tog upp det i ett sammanhang där specifikt familjerätt var aktuellt. Du får försöka se över hur du skriver så det blir tydligare. Varifrån får du dina uppgifter om könsbundna lagar?


   
SvaraCitera
GraGo

time:

Problemet var att du tog upp det i ett sammanhang där specifikt familjerätt var aktuellt. Du får försöka se över hur du skriver så det blir tydligare. Varifrån får du dina uppgifter om könsbundna lagar?

Lagboken kanske?


   
SvaraCitera
time
 time

GraGo:

Lagboken kanske?

Menar du på fullaste allvar att du läst varje lag i lagboken, skrivit ner de som berör könstillhörighet och sedan räknat på procenten? 


   
SvaraCitera

S3ON: Anser att fadern i fråga har valt bort den familjen om han inte har ett förhållande med mamman, kind of.

det kan väl lika gärna vara så att mamman inte vill ha ett förhållande med pappan


   
SvaraCitera
mynona

Naturligtvis bör lagen ändras. Så snart barnet är fött bör båda föräldrar ha lika rättigheter. Den här orättvisan är ett exempel på att även män missgynnas av könsrollerna och även kvinnor orättfärdigt kan gynnas av dem. 

Det här iofsg är en kvarleva från en tid när kvinnans rätt till barnen var till hennes nackdel: tänk på att när en kvinna förr fick barn utanför äktenskapet var det verkligen ingen fördel för henne att få ensam vårdnad om sin "oäkting", tvärtom. Ensamma mödrar till oäktingar behandlas väldigt dåligt förr, och om jag minns rätt skrevs just denna lag om utom/inomäktenskapliga barn i början av 1900-talet. På den tiden var det snarare ett bevis på kvinnoförtryck att kvinnorna fick ensam vårdnad om sina "oäktingar". På tiden att en lag som gör skillnad mellan utom/inomäktenskapliga barn förändras


   
SvaraCitera
GraGo

time:

Menar du på fullaste allvar att du läst varje lag i lagboken, skrivit ner de som berör könstillhörighet och sedan räknat på procenten? 

nej


   
SvaraCitera
Draug

Tjohej: Ja, och det är skit. Både för pappan och för barnen.

jo verkligen :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:

Exakt, god poäng!
För barnen kanske det är ett.

hur är det ett problem för ett barn att vara kramig?  

wonderfullove: Men han har inte valt bort barnet? Och hur vet man att det inte var kvinnan som lämnade honom och inte tvärtom?

ja exakt, svårt att bevisa :/

Blivande_japan:

det kan väl lika gärna vara så att mamman inte vill ha ett förhållande med pappan

aa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: hur är det ett problem för ett barn att vara kramig?

Jag sa inte att det var ett problem på den punkten. Jag menar på att i och med att det gäller främst mot de män som kommer och jobbar, är det kanske ett bevis på hur viktigt det är med någon som axlar papparollen. Helst, den biologiska. Eller någon annan som representerar den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker inte att det är rättvist, det är bådas barn så båda ska få lika mycket rätt till at ta hand om och träffa det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zerafina:
Jag tycker inte att det är rättvist, det är bådas barn så båda ska få lika mycket rätt till at ta hand om och träffa det

Exakt, det är inte rättvist. Och även detta ska vara något att sträva efter för ett jämställt och jämlikt samhälle.


   
SvaraCitera