Aviseringar
Rensa alla

Har problem ubuntu


Ämnesstartare

Har problem med ljudet i Ubuntu.
Nä jag har externa högtalare inkopplade så fungerar ljudet. Men när jag kopplar ur högtalarna så fungerar det inte. Vad ska jag göra?

Ska jag installera om drivrutinerna eller något annat skit?


   
Citera

ExtoicWorm:

Men när jag kopplar ur högtalarna så fungerar det inte.

Ljudet brukar inte fungera när man kopplar ur högtalarna [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ExtoicWorm:

Ska jag installera om drivrutinerna eller något annat skit?

Det lär inte göra någon skillnad, det här är inte windows. Har du provat att titta i dina mixer-inställningar? Det kan finnas en som heter internal eller front eller dylikt som styr de interna högtalarna. Hittar du ingen mixer så kan du köra kommandot alsamixer i en terminal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det lär inte göra någon skillnad, det här är inte windows. Har du provat att titta i dina mixer-inställningar? Det kan finnas en som heter internal eller front eller dylikt som styr de interna högtalarna. Hittar du ingen mixer så kan du köra kommandot alsamixer i en terminal.

okej ska pröva [cheers]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

näh funka inte[chocked]


   
SvaraCitera
Åtta

ExtoicWorm:

näh funka inte[chocked]

Vad exakt var det som inte fungerade? Fanns det ingen kanal som hette front, internal eller dylikt? Eller hjälpte det inte att ändra inställningarna för det? Om du använder senaste versionen av Ubuntu så har de en väldigt användarvänlig ljudhanterare om du går till System -> Inställningar -> Ljud och sedan väljer tabben "Hårdvara".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag gått in på ljud -> Hårdvara så finns det en enhet:

Internt Ljud
1 Utgång
Analog stereo Output

Inställningar för vald enhet:

Profil: Analog stereo Outpu, analog stereo Duplex,
Digital stereo (hdmi) Output + Analog stereo input
Digital stero (hdmi) output
Analog stereo input
Av

vad ska jag välja

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

sylar:

Ljudet brukar inte fungera när man kopplar ur högtalarna

Ah man har ju interna högtalare också [wink]


   
SvaraCitera
Åtta

ExtoicWorm:

När jag gått in på ljud -> Hårdvara så finns det en enhet:

Då verkar det som att dina interna högtalare inte känns igen. Underligt. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Då verkar det som att dina interna högtalare inte känns igen. Underligt.

Vad ska jag göra då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tänker bara på cola när jag hör ubuntu

Image


   
SvaraCitera
Åtta

ExtoicWorm:

Vad ska jag göra då?

Jag har faktiskt inte den blekaste aning. Jag rekommenderar att du frågar på Ubuntuforums så kanske de kan hjälpa dig.


   
SvaraCitera

Kör du senaste versionen av ubuntu (9.10)? Installera den i så fall.

aristoteles:

Det lär inte göra någon skillnad, det här är inte windows.

Iofs är jag helt ny på Linux men nog finns del väl alternativa drivers att installera som kan fungera bättre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husknuten:

Iofs är jag helt ny på Linux men nog finns del väl alternativa drivers att installera som kan fungera bättre?

Möjligen andra versioner, men ubuntu brukar ha relativt sena versioner per default, men ja det går om man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husknuten:

Kör du senaste versionen av ubuntu (9.10)? Installera den i så fall.

Ja. Jag kör 9.10

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Jag har faktiskt inte den blekaste aning. Jag rekommenderar att du frågar på Ubuntuforums så kanske de kan hjälpa dig.

okej, det ska jag göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera