Aviseringar
Rensa alla

har sett minst tre flugor dö LIVE på mitt rum


mynona

Isotop:

Varje ny dag går ut på att försöka få tag på tillräckligt mycket mat för att överleva samtidigt som djuret försöker undvika att bli någon annans mat, alltid på helspänn och alltid på jakt och den enda drivkrafterna är hunger och fruktan.

Det kan man dock se som en fördel. Det påminner om tillståndet för en människa under sjukdom: allt är så fokuserat på kroppsliga funktioner att man inte har tid att tänka och därför inte tid att vara olycklig. Man lever i en konstant tillstånd av fokus på fysiken. Husdjur kan på det sättet rent av vara mer olyckliga då de har tid att tänka och bara har människor att umgås med


   
SvaraCitera
kachin
Ämnesstartare

PurpleMusicRain:

Åh, vad snällt att någon lämnade en fungerande ugn i soprummet så du kunde göra dina bullar då [blush] eller du kanske är en sådan där händig kvinna som lagade en trasig ugn först? [blush]

är en händig kvinna ja [blush] o sen frågade jag alla grannar om ingredienser, en ingrediens per granne [crazy]


   
SvaraCitera

kachin:

o sen frågade jag alla grannar om ingredienser, en ingrediens per granne

Åh, fast det inte tillräckligt bra mat att dumpstra?
Vad snälla grannar du har! Såklart att de inte vågade säga nej till dig. [cute]


   
SvaraCitera

mynona:

Det kan man dock se som en fördel. Det påminner om tillståndet för en människa under sjukdom: allt är så fokuserat på kroppsliga funktioner att man inte har tid att tänka och därför inte tid att vara olycklig. Man lever i en konstant tillstånd av fokus på fysiken. Husdjur kan på det sättet rent av vara mer olyckliga då de har tid att tänka och bara har människor att umgås med

Har man inte tid att vara olycklig har man knappast tid att vara lycklig, detta plus att ångest, skräck och otrolig hunger är frekvent förekommande gör att jag står fast. [no-no]


   
SvaraCitera

usch....BÖRJA STÄDA OFTARE!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera
mynona

Isotop:

Har man inte tid att vara olycklig har man knappast tid att vara lycklig, detta plus att ångest, skräck och otrolig hunger är frekvent förekommande gör att jag står fast.

Åh, men fysiskt lidande är nog inte fullt så hemskt som psykiskt trots allt, eftersom man hellre står ut med kroppsligt lidande då det leder uppmärksamheten från det psykiska, och då får man väl definiera om lycka är att betrakta som frånvaron av olycka eller upplevelsen av lycka, som trots allt till sin natur alltid är tillfällig [no-no]


   
SvaraCitera

mynona:

Åh, men fysiskt lidande är nog inte fullt så hemskt som psykiskt trots allt, eftersom man hellre står ut med kroppsligt lidande då det leder uppmärksamheten från det psykiska, och då får man väl definiera om lycka är att betrakta som frånvaron av olycka eller upplevelsen av lycka, som trots allt till sin natur alltid är tillfällig

Vad spelar det för roll om det inte är fullt så hemskt? Det är jävligt hemskt i alla fall. Förstår inte din logik!


   
SvaraCitera
mynona

Isotop:

Vad spelar det för roll om det inte är fullt så hemskt? Det är jävligt hemskt i alla fall. Förstår inte din logik!

Lycka är alltid tillfälligt. Livet är alltid hemskt, och ett lyckligt liv är ett liv där man upplever den minst hemska olyckan, var ungefär vad jag menade, för verkligt lycklig kan man aldrig vara annat än tillfälligt. Det är en fråga om att välja det minst hemska, inte sant? Och då är djurens fysiska smärta mindre hemsk än människans psykiska smärta, eftersom psykisk smärta alltid är värre än fysisk. Förstår du bättre?


   
SvaraCitera

mynona:

Lycka är alltid tillfälligt. Livet är alltid hemskt, och ett lyckligt liv är ett liv där man upplever den minst hemska olyckan, var ungefär vad jag menade, för verkligt lycklig kan man aldrig vara annat än tillfälligt. Det är en fråga om att välja det minst hemska, inte sant? Och då är djurens fysiska smärta mindre hemsk än människans psykiska smärta, eftersom psykisk smärta alltid är värre än fysisk. Förstår du bättre?

Ja lycka är tillfälligt, men när började den här diskussionen handla om vilka av djur och människor som har det värst? Jag konstaterade att djurs liv suger precis som flertalets människors gör.

Sen att psykisk smärta alltid är värre än fysisk vet jag inte vad du har för belägg på, men jag säger inte emot dig.


   
SvaraCitera
kook
 kook

läste sett minst tre dö live på um...


   
SvaraCitera
mynona

Isotop:

Ja lycka är tillfälligt, men när började den här diskussionen handla om vilka av djur och människor som har det värst? Jag konstaterade att djurs liv suger precis som flertalets människors gör.

Jag uppfattade det som att vi kom in på det ämnet redan i början genom en jämförelse, men visst. Självfallet är både djurs och människors liv inte mycket värt att leva, och jag talade givetvis utifrån subjektiv synpunkt då jag ansåg att djurs var bättre.

Isotop:

Sen att psykisk smärta alltid är värre än fysisk vet jag inte vad du har för belägg på, men jag säger inte emot dig.

Belägg behöver man inte ha, jag utgår förstås från mig själv personligen och är subjektiv som man kan utgå ifrån att de flesta är så fort man diskuterar sådant som har med åsikter att göra, som vi gjorde här. Ledsen om du tog illa upp och blev på dåligt humör.


   
SvaraCitera

mynona:

Jag uppfattade det som att vi kom in på det ämnet redan i början genom en jämförelse, men visst. Självfallet är både djurs och människors liv inte mycket värt att leva, och jag talade givetvis utifrån subjektiv synpunkt då jag ansåg att djurs var bättre.

Jag skrev att djurs liv suger, då svarade du med att människor har det sämre, sen fortsatte det därifrån. Det jag skrev har ju egentligen ingenting att göra med det, lite som att säga att det inte gör ont att få ett finger avklippt för det gör mer ont att bli dödad med osthyvel. [blush] Fast menar inte att du använde det du skrev på ett sådant sätt, snarare ett missförstånd.

mynona:

Belägg behöver man inte ha, jag utgår förstås från mig själv personligen och är subjektiv som man kan utgå ifrån att de flesta är så fort man diskuterar sådant som har med åsikter att göra, som vi gjorde här. Ledsen om du tog illa upp och blev på dåligt humör.

Känns lite knasigt att anta att djur i allmänhet delar din syn på fysisk kontra psykisk smärta, jag skulle nog istället säga att många djur har ett allt för okomplicerade hjärnkontor för att kunna bli traumatiserade eller dylikt. Jag tycker inte att det här ämnet kan ses som särskilt subjektivt faktiskt, men sen så verkar det ju också som att vi pratar om olika saker. [cute]

Tog ej illa upp!11 Men skriver kanske lite väl torrt idag, skyller på att jag är helt utmattad. [blush][sad]


   
SvaraCitera