Aviseringar
Rensa alla

har typ ett litet problem..


Ämnesstartare

jag har ett distans förhållande tillsammans med en kille som jag verkligen älskar mest och vill vara med vi har varit tillsammans i ett år nu och det känns underbart när vi är tillsammans, jag vill aldrig åka hem när jag är hos honom, vill stanna där i all evighet o bara vara med honom..

Men det är ett problem. Han är muslim. Liksom jag ser inte det som ett jätte stort problem, men min mamma gör det. Jag är 18 om några dagar och anser att jag är så pass vuxen och ansvarsfull tjej som kan avgöra själv vad jag vill i mitt liv. Min kille är inte så religiös, han ber aldrig, fastade inte fast hans syskon kom till sverige för åtta månader sen och dom är ganska religiösa. Han har sju syskon, men alla kom inte på en gång. Hans syskon blev ganska arga på honom, men så började han att snacka skit om islam att det förändras ju inget o massa sånt fast han är ju muslim liksom. Dom blev ganska arga, men har accepterat det nu.

Ett litet problem till är att min killes mamma har precis kommit till Sverige. Min kille har bott i Sverige i fem år nu och hans mamma bodde i Grekland, de flyttade ifrån deras hemland pga krig o elände. Men nu så har hon "äntligen" kommit till Sverige.

Och min kille blev ganska rädd och jag med ganska rädd, om hon skulle acceptera att hennes son har en svensk tjej. Min kille är 20 om ni alla vill veta det.
Hon landade i Stockholm och min kille bor i göteborg. Och han åkte upp o träffade henne då, och lovade att försöka tala om, om mig. Men han vågade inte.

Men så 2 veckor efter så har han äntligen berättat om mig för henne. Och hon tog det inte så jätte hårt. Min killes syskon tycker om mig jätte mycket och har talat om massa bra saker om mig. Och min kille också.

Men jag vet inte hur det kommer att bli.. jag kommer aldrig bli muslim, eftersom då skulle jag ljuga hela mitt liv om att jag tror på nått jag inte tror på.

Och det svåraste är nu, att min mamma inte acceptera detta. Hon vill inte att jag ska vara tillsammans med honom längre, och jag vet inte ens om jag får träffa honom. Han får inte ens komma på min födelsedag..

Jag kan säga en sak till också som kan göra det lite lättare att förstå min mamma. Vi bråkade för ett tag sen om lite onödiga saker. Och jag blev jätte ledsen och min mamma ringde direkt efter jag pratat med honom och hon frågar vad det är och jag säger hela tiden nej men det är inget, inget inget. Men hon bara fortsätter. Och då är jag ju tvungen att berätta allt. Och hon säger direkt gör slut med honom nu gör slut. Och jag kände mig så ledsen och arg på honom så jag ringde o gjorde slut.

Men han ångrade sig jätte mycket, och jag älskar verkligen honom så jag vill ge honom en chans till liksom. Men min mamma accepterar inte det pgs vi har olika kulturer, religion, hon tänker hur kommer våra barn bli sen? hur kommer allt bli. men jag säger att det är upp till mig och min kille att avgöra..men hon fattar inte..
jag vet ärligt inte vad jag ska göra... lite hjälp. känner att detta blev väldigt långt.. lite stöd o hjälp? vad ska jag göra?


   
Citera

Vänta lite här... är det du eller din mamma som är ihop med muslimen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Vänta lite här... är det du eller din mamma som är ihop med muslimen?

det är jag! och jag har sagt det till henne att det är mellan han och mig, det är inte jag, mamma och han som är tillsammans... jag har sagt att det är upp till mig. Men då säger hon. du gör fel i livet jag vet inte vad jag ska göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Vänta lite här... är det du eller din mamma som är ihop med muslimen?

det är jag! och jag har sagt det till henne att det är mellan han och mig, det är inte jag, mamma och han som är tillsammans... jag har sagt att det är upp till mig. Men då säger hon. du gör fel i livet jag vet inte vad jag ska göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan du inte försöka sammanfatta det där så ska jag försöka hjälpa dig


   
SvaraCitera

upponer:

det är jag!

Okej, skit i vad din mor säger då. Du väljer din partner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

kan du inte försöka sammanfatta det där så ska jag försöka hjälpa dig

okej. Jo visst. Själva problemet är nu att min mamma inte vill, eller acceptera att jag ska vara tillsammans med honom, hon vill att jag ska tänka efter om framtiden, att en svensk kan inte vara tillsammans med en muslim och massa säger hon. Men jag vet vad jag vill och jag vet vad jag gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

hon vill att jag ska tänka efter om framtiden, att en svensk kan inte vara tillsammans med en muslim och massa säger hon

Berätta henne att det här är år 2012 och vi är betydligt mer öppna för andra kulturer och religioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Okej, skit i vad din mor säger då. Du väljer din partner.

ja, jag vet. Hon säger att hon inte är rasistisk. Men jag fick liksom inte träffa honom tills han hade berättat för sin mamma om mig. Men nu har han ju berättat och nu får han inte ens komma på min födelsedag. Jag tänkte åka till honom på påsklovet nu, och jag vet inte om jag bara ska åka eller vad jag ska göra. Hon sa att hon inte förbjöd mig att inte träffa honom, men att jag borde tänka på hur svårt jag gör mitt liv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Berätta henne att det här är år 2012 och vi är betydligt mer öppna för andra kulturer och religioner.

Aa, det verkar inte som att hon förstår eller tar till sig vad jag än säger . Att det är upp till mig att avgöra vad jag vill och att hon kan ge mig råd, men hon kan inte välja åt mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

hon kan inte välja åt mig

!


   
SvaraCitera

Hade ett liknande dilemma för några år sedan. är muslim men inte religiös. Min dåvarande flickväns mamma var rasist och tyckte inte alls om att hennes dotter var tillsammans med en blatte. Iallafall, när jag träffade mamman efter några veckor ändrade hon uppfattning om det hela och började nästan tycka om mig.

Kanske hjälper det om din kille pratar med din mamma? Förhoppningsvis ändrar hon också sin uppfattning. Om din mamma inte är rasist borde det inte vara så svårt kanske fast jag vet inte

Hursomhelst lycka till 🙂


   
SvaraCitera