Aviseringar
Rensa alla

Har vi människor samma värde?


Det vore ju ett jävla hyckleri att påstå att du inte har någon form utav värderingar som du väger in, det har alla normala människor. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Nej8

trorjag 

lr jag vet inte

har nog inte träffat på alla typer av människor, tänker mördare och sådär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Nej

Jag anser inte att alla människor är lika mycket värda, men objektivt är de det och samhället bör ha detta perspektiv. Med andra ord strider inte det ideologiska idealet mot den subjektiva uppfattningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Röstade fel. Menade Nej.

time: kulturell/religiös bakgrund, sexuell läggning eller övrigt en individ inte kan rå för.

Man väljer sin religion precis som man väljer sina politiska åsikter och huruvida man väljer att vara homosexuell så är det något det fortfarande tvistas om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker för övrigt att folk som har begått grova brott har förlorat sitt människovärde. Typ mördare, pedofiler, våldtäktsmän etc.


   
SvaraCitera
time
 time

Agahnim: Man väljer sin religion

Men man väljer inte sin religiösa eller kulturella bakgrund. Förstår du skillnaden?

Agahnim: huruvida man väljer att vara homosexuell så är det något det fortfarande tvistas om.

Valde du att vara hetero, eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jjag är tyddlign värd mindre än alla andra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Men man väljer inte sin religiösa eller kulturella bakgrund. Förstår du skillnaden?

Antar att du menar att man föds till föräldrar som är religiösa, men det är irrelevant då man senare i livet kan vidga sina vyer och ta ställning till om ens religion fortfarande är ens övertygelse.

Precis på samma sätt kan man applicera politiska åsikter. En som föds in i en socialdemokratisk familj blir troligtvis socialdemokrat själv, men om den väljer att fortfarande vara socialdemokrat senare i livet så har den valt sina politiska åsikter.

time: Valde du att vara hetero, eller?

Detta handlar inte om mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Nej

Vissa är sämre än andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra fråga, hade givit ett bättre svar från mig sj men detta får summera:

Agahnim:
Tycker för övrigt att folk som har begått grova brott har förlorat sitt människovärde. Typ mördare, pedofiler, våldtäktsmän etc.

time:
Jag hade valt gruppen som inte dömde ut och slaktade människor på grund av andra värderingar, kulturell/religiös bakgrund, sexuell läggning eller övrigt en individ inte kan rå för. En nazist har valt att vara nazist, en homosexuell har inte valt att vara homosexuell, en jude, kristen, buddhist, muslim, hinduist osv har inte valt sitt ursprung - men en nazist har aktivt valt att organisera sig i en grupp för att denne anser sig vara bättre, såväl kulturellt som biologiskt. Arrogans bör alltid straffa sig.

Jag ser hellre att intoleranta människor insjuknar än människor som aktivt väljer att kämpa för jämlikhet och frihet, ja. 


   
SvaraCitera

eh vad har hur man behandlar människor med deras faktiska värde att göra?


   
SvaraCitera
time
 time

Agahnim: Antar att du menar att man föds till föräldrar som är religiösa

Nej, jag menar att du inte väljer ditt ursprung. Du har inte valt att födas i Sverige, vars kyrka är protestantisk, lika lite som någon med judiskt ursprung valt sin födelseplats eller sin kulturella bakgrund.

Agahnim: Detta handlar inte om mig.

Men du kan ju svara på frågan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan man ens jämföra det uttrycket med ett val? Anta att två killar vill bli ihop med mig, då väljer jag den som passar mig bäst. Det betyder ju inte att nedvärdera den andra parten. Eller tänker jag fel nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Nej, jag menar att du inte väljer ditt ursprung. Du har inte valt att födas i Sverige, vars kyrka är protestantisk, lika lite som någon med judiskt ursprung valt sin födelseplats eller sin kulturella bakgrund.

Fast vad har ens födelseplats med något att göra öht? Du blir inte en del av en religion för att du föds på ett viss ställe.


   
SvaraCitera