Aviseringar
Rensa alla

Har vi rätt att rota i kändisars privatliv?


Ämnesstartare

Efter att den föredetta Idol-deltagaren Tristan gått bort hastigt under helgen så har många på sociala medier och på Flashback börjat spekulera i dödsorsak. Det kanske inte är så konstigt att man är nyfiken när någon halvkändis dör, men det jag sett på nätet de senaste dagarna har gjort mig väldigt orolig. En ung kille dör och det första som händer är att Flashback-trådar startas där man diskuterar huruvida han genomgått ett könsbyte, om han knarkat ihjäl sig, om han var psykiskt labil osv osv. Han är ju långt ifrån den första, det finns minst en tråd om typ alla offentliga personer i Sverige på Flashback och läser man i dem hittar man ganska grova och detaljerade spekulationer som inte nödvändigtvis behöver grundas i något väsentligt källmaterial.

Tycker ni att det är rimligt att vi vill veta allt om kändisars liv (och död)? Har vi rätt till alla dessa detaljer? Är det okej att vi diskuterar och spekulerar såhär på nätet - om brottsoffer, t ex våldtäktsoffer eller mordoffer, (för ja, sådana trådar finns också), offentliga personer, unga b-kändisar som Tristan? Är det inte lite äckligt att starta en tråd och skriva typ "nån som vet om han knarkade?" osv? Är det bara jag som reagerar? Gråter


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera

förstår att folk är nyfikna och undrar t.ex. hur han dog, men det finns ju en gräns för hur mycket man kan snoka och gräva i andras liv. tycker synd om de anhöriga som inte bara har förlorat en närstående utan också måste stå ut med att andra gottar sig i olika teorier angående det hela


   
SvaraCitera
Kudhos

Fun fact: Firade nyår med Tristan.

Skön människa, bjöd alla på sin Malibu och var allmänt trevlig mot mig. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

nej jag tycker verkligen inte det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, men inte kändisar som tristan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:
ja, men inte kändisar som tristan. 

Vad avgör vilka som är ok och ej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror väl på. Men Flashback är Flashback, alltså en idiotmagnet till stor del. Den utbredda rasismen och kvinnohatet där är mycket värre än spekulationer kring kändisar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd:
Beror väl på. Men Flashback är Flashback, alltså en idiotmagnet till stor del. Den utbredda rasismen och kvinnohatet där är mycket värre än spekulationer kring kändisar. 

Jo klart, allt är ju relativt och det finns många hemska grejer där. Men nu var det detta jag reagerade på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yttrandefrihet, informationsfrihet, föreningsfrihet.

ja.

bättre att göra källkritik till en vana och utgångspunkt än att försöka förbjuda bort inkorrekta påståenden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä         


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att man borde bara skriva det som är sant och att media inte ska förstora allt hela tiden, en del mår dåligt över att de skriver så mycket strunt Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

till en viss gräns, ja.


   
SvaraCitera

beror lite på hur känd och hur mycket gottande... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Osäker/Annat

Jag har sett varenda minut av samtliga IDOL program men ärligt talat kan jag inte komma på att jag har sett honom (henne?) ens. Så h*n kan knappast vara någon individ som givit mig något djupare intryck på mig.

Omopererad tjej eller knarkare eller överdos? Ärligt talat bryr jag mig inte. Bara trist när någon dör i förtid och det måste man väl säga att en 19-åring gör.

Här är tråden på Flashback: https://www.flashback.org/t2483041

Men vad beträffar topic - Har vi rätt att rota i kändisars privatliv? Mitt svar är JA! Om de verkligen ÄR en kändis. För mig var dock den här killen/tjejen en nobody.


   
SvaraCitera

Zymba: Tycker ni att det är rimligt att vi vill veta allt om kändisars liv (och död)?

Det beror på vilken kändis och vad som har hänt. Michael jackson och prinsessan Diana är rätt bra exempel.

Sen när det kommer till den här sortens kändisar som Tristan va, så handlar det om hur nära inpå hans femton minuter i rampljuset som något händer. Skulle någon ifrån säsong 3 av robinson dö idag är det inte många som är intresserade.

Zymba: Är det okej att vi diskuterar och spekulerar såhär på nätet

Utan tvekan. skillnaden idag emot förut är att internet finns och är extremt effektivt för spekulationer. Tidningarna skriver 10% utav vad som har hänt, flashback fyller i bra mycket av det som inte tidningarna skriver.


   
SvaraCitera