Aviseringar
Rensa alla

hårborttagning medelst sandpapper


Ämnesstartare

så, jag och fröken har funderat på hårborttagningsmetoden som går ut på att man slipar bort hår med en typ av mycket fint sandpapper, som typ den här (även om just den varianten var extraordinärt svindyr, men jag orkade inte leta upp någon rimligare variant.

oavsett vilket, i princip alla produkter för dylik hårborttagning har (relativt) svindyra sandpapperssaker. frågan är således, är det någon egentlig skillnad mellan dylika papper, och väldigt, väldigt fint sandpapper från, säg, den lokala järnhandeln? för att slipa bort hår är awesome, men man ska inte betala överpriser i onödan.

kan tillägga, för er som inte är bekanta med metoden, att man får sjukt lena ben av det, att det är smärtfritt, och att enda nackdelen (utöver priset) är att det är skapligt mycket jobb för att faktiskt hålla stubb borta. men man får så extraordinärt övermjuk hud att till och med jag tycker att det känns lite pinsamt gay. men det kompenserar man ju för om man faktiskt köper sandpapper på järnhandeln, då övergår det nästan till att vara manligt.

så, vad tror ni? skulle sandpapper fungera lika bra?


   
Citera
Ämnesetiketter

låter läskigt och slitsamt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

så, vad tror ni? skulle sandpapper fungera lika bra?

Definitivt. Men typ 000 papper eller sådant extremt fint, men de är nog ganska dyra på järnhandeln också. Om man sedan gör det i duschen med en massa vatten så borde det vara extra skonsamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såna kostar 60 kr-80kr

snacka om snålhet. typiskt svenskar [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

låter läskigt och slitsamt!

det är faktiskt inte så farligt, och man får sjukt mjuka ben av det. vi har en sån där liknande hemma nu, som jag visserligen inte orkat använda än (är för slö för att orka ha hårlösa ben), men när jag använde den metoden för 4-5 år sen så funkade det hur bra som helst. kanske bör undvikas om man har mycket känslig hy.

Myksa:

Definitivt. Men typ 000 papper eller sådant extremt fint, men de är nog ganska dyra på järnhandeln också. Om man sedan gör det i duschen med en massa vatten så borde det vara extra skonsamt.

det låter ju som det logiska, men skillnaden är ju att sandpapper ändå är, ja, sandpapper. även om effekten av de båda är i princip identisk (fint slipande), så föreställer jag mig att det ändå kan göra någon skillnad beroende på vilka material man använder för att slipa. sandpapper använder väl förmodligen, ja, sand. tänker jag mig. eller något annat som är avsett för att slipa typ trä med. vad såna där slippapper använder vet jag inte på rak arm, men jag tror att det varierar en del. oavsett vilket så är det nog avsett att vara så vänligt som möjligt mot huden.

Kakaoxo:

snacka om snålhet. typiskt svenskar [shake]

du, kan jag köpa en rulle för 50 spänn på byggmax, som dessutom är manligt brungul eller något, så tänker jag fan inte köpa en förpackning med fem rosa små papper för typ 60 spänn. någonstans måste man ändå dra gränsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vad såna där slippapper använder vet jag inte på rak arm, men jag tror att det varierar en del. oavsett vilket så är det nog avsett att vara så vänligt som möjligt mot huden.

Hm sant. Materialet på de där papperna kanske är samma material som i peelinkrämer.
Salt och olivskal hittade jag när jag googlade och det är nog mjukare än sand.
Men spelar det någon roll? Det nöter ju lika mycket i alla fall. Grejen borde vara att med riktig sand kan man göra mer skada - om man är oförsiktig..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men spelar det någon roll? Det nöter ju lika mycket i alla fall. Grejen borde vara att med riktig sand kan man göra mer skada - om man är oförsiktig..?

jag vet faktiskt inte, de ska ju mer eller mindre göra precis samma sak. det lutar åt att jag helt enkelt tar den risken, i vetenskapens namn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

jag vet faktiskt inte, de ska ju mer eller mindre göra precis samma sak. det lutar åt att jag helt enkelt tar den risken, i vetenskapens namn.

Prova är enda sättet. [y]
Inget farligt kan ju hända. Om du märker att det nöter lite för mycket så är det bara att sluta. Jag hade kört i vatten i vilket fall som helst, gäller bara att pappret klarar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har testat det, men mina hårstårn är så otroligt grova så de går inte av av att man slipar på dem 🙁

Men ett fint sandpapper borde ge samma effekt. På de jag använde så kändes det exakt som fina sandpapper.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

kanske bör undvikas om man har mycket känslig hy.

bör nog undvika detta isf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min hud blev svullen och öm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns billigare på Åhlens, funkar rätt bra.


   
SvaraCitera

Hårborttagning med sandpapper?
Det låter smärtsamt.
Blir det inte lite som att raka sig?
Håret växer ut lika fort som man slipar huden och håren.
Själv använde jag laser. Det funkade helt ned i hårsäckarna. Nu har jag nästan inget hår kvar där jag behandlades. Jag var hos en hudläkare. Hans hemsida är www.drtore.com


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Koto:

Själv använde jag laser. Det funkade helt ned i hårsäckarna. Nu har jag nästan inget hår kvar där jag behandlades. Jag var hos en hudläkare. Hans hemsida är

ok, men laser är ju jävla dyrt.

Askmen.com säger bara att man ska använda laser helst bara för "bron" över ögonbrynen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Koto:

Hårborttagning med sandpapper?
Det låter smärtsamt.

det är inte smärtsamt, det känns inte mycket alls, faktiskt. fast jag har läst att det finns en risk för "brännskador" om man slipar för hårt eller för mycket, som om du gnuggar handen hårt mot något. fast det har aldrig hänt mig, direkt.

Koto:

Blir det inte lite som att raka sig?

jo, lite. håret växer ju ut igen ungefär lika snabbt, och ungefär på samma sätt. tror att det eventuellt kan bli lite mindre stubbigt, med tanke på att det inte blir någon rak snittyta på håret, men det börjar växa direkt, till skillnad från exempelvis vaxning. fast fördelen är å andra sidan att man får sjukt mjuk hy (det funkar ungefär som mekanisk peeling i den bemärkelsen), och att det inte är någon risk att man råkar skära sig eller så. nackdelen är att det tar lite längre tid än rakning, men sen vi införskaffade en så har jag inte testat att slipa benen med den. orkar inte bry mig om sånt för stunden. testade att ta bort lite hår på armen, dock, gick hur smidigt som helst. dock tunnare hår där.

Koto:

Själv använde jag laser. Det funkade helt ned i hårsäckarna. Nu har jag nästan inget hår kvar där jag behandlades.

fast det är å andra sidan åt helvete skitdyrt, om jag inte minns fel. och även billigare varianter är fortfarande skapligt dyra. billigare varianter har ju utvecklats, men även de är väl rätt dyra. dock engångskostnad.

vad kostade det för dig, och hur stor yta tog du bort hår från?


   
SvaraCitera