Aviseringar
Rensa alla

Hårdvaruproblem på din dator?


mrman: Testat att flasha om frimewaren?

Firmware för kortet laddas in under uppstart.


   
SvaraCitera

mrman:

Byt ut det eller försök att ta isär det och rengör kontaktytorna.
   

Kontaktspray eller vad?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Firmware för kortet laddas in under uppstart.

Är det ett Intelkort? Atheroskort brukar lira bra i linux.


   
SvaraCitera

dazed:

Kontaktspray eller vad?

Ja eller så kan du testa med vanlig t-rör. Tangentbordet består av tre plastskick varav det yttersta och understa har kontaktytor som sluts när man trycker på en tangent. Troligtvis har det hamnat kaffe mellan dom så det inte blir kontakt. Inte säkert att det är värt besväret att försöka laga det då det är ganska mycket pyssel.


   
SvaraCitera

mrman:

Ja eller så kan du testa med vanlig t-rör. Tangentbordet består av tre plastskick varav det yttersta och understa har kontaktytor som sluts när man trycker på en tangent. Troligtvis har det hamnat kaffe mellan dom så det inte blir kontakt. Inte säkert att det är värt besväret att försöka laga det då det är ganska mycket pyssel.

Är inte så förtjust i detaljpillande men det kan ju vara värt att försöka sig på det kanske, låter ju som en billig fix. Får kika lite på hur jag skall göra.


   
SvaraCitera

dazed:

Är inte så förtjust i detaljpillande men det kan ju vara värt att försöka sig på det kanske, låter ju som en billig fix. Får kika lite på hur jag skall göra.

Vad är det för datormodell annars om du ska byta t-bordet?


   
SvaraCitera

mrman:

Vad är det för datormodell annars om du ska byta t-bordet?

Det är någon sådan där liten fjollvariant till dator som jag misstänker att reservdelsmarknaden inte är helt uberbra för. En HP Pavillion av något slag är det iaf. 


   
SvaraCitera

dazed:

Det är någon sådan där liten fjollvariant till dator som jag misstänker att reservdelsmarknaden inte är helt uberbra för. En HP Pavillion av något slag är det iaf. 

Men jag kan kolla om du vet modell.


   
SvaraCitera

mrman: Är det ett Intelkort? Atheroskort brukar lira bra i linux.

Intel wifilink 5300 om jag minns rätt.Det funkade bra innan, men har en känsla att det är någon strömsparfunktion i nyare linux-kärnor som spökar. Har även haft hit en tomte från dell att byta kortet men det hjälpte icke.Det funkar fint under windows dock. Har inte orkat testa med en gammal distro ännu.


   
SvaraCitera

mrman:

Men jag kan kolla om du vet modell.

Pavillion DM 1 Notebook PC  är vad den utger sig för att vara.


   
SvaraCitera

dazed:

Pavillion DM 1 Notebook PC  är vad den utger sig för att vara.

jag har hittat med US layout för 100-150kr inkl frakt. Kanske går att flytta över å ä ö annars funkar det ju bättre med US layout än ett trasigt svenska. 


   
SvaraCitera

mrman:

jag har hittat med US layout för 100-150kr inkl frakt. Kanske går att flytta över å ä ö annars funkar det ju bättre med US layout än ett trasigt svenska. 

Hm det kan vara något det kanske ja, man connectar inte medelst en sockerbit eller liknande väl? Har nämligen inte lekt med en lödkolv i min darriga alkishänder sedan Göran var regeringschef tror jag. 


   
SvaraCitera

Tackar för din hjälpsamhet förresten, du äro en hyvvens grapp du.


   
SvaraCitera

dazed:

Hm det kan vara något det kanske ja, man connectar inte medelst en sockerbit eller liknande väl? Har nämligen inte lekt med en lödkolv i min darriga alkishänder sedan Göran var regeringschef tror jag. 

Det sitter en flexkabel mellan tangentbordet och moderkortet. Den brukar sitta fast med någon spärr som man knäpper loss.


   
SvaraCitera

mrman:

Det sitter en flexkabel mellan tangentbordet och moderkortet. Den brukar sitta fast med någon spärr som man knäpper loss.

Låter ju kanske  värt att köpa om spriten inte funkar


   
SvaraCitera