Aviseringar
Rensa alla

Hash och intelligenskrävande tankearbete


meebara:

och hur går det för dina kompisar i skolan då?

Universitetet*

Ja det går bara bra, alla har med störst sannolikhet kommit längre än vad du kommer att göra.


   
SvaraCitera

meebara:

men det jag egentligen frågar är hur man påverkas av att kroppen ständigt är fullproppad av THC, vilket det är när man röker regelbundet.

Alltså, "fullproppad av THC". När ruset gått över är man inte hög längre, så enkelt är det. Du kan möjligen bli aningen seg efter ruset, men röker du regelbundet blir du knappt det heller efter ett tag.

Visst har det vissa bieffekter vid regelbundet bruk, du kan exempelvis få lite svårare att koncentrera dig, du kan bli aningen introvert etc. Dock är det dels så att de här bieffekterna går tillbaka när/om man slutar röka ett tag, och sen är det så att de här bieffekterna faktiskt knappt märks på vissa.

Det är väldigt individuellt huruvida det går att märka överhuvudtaget att nån röker cannabis regelbundet. Sen är jag lite intresserad av vad du menar med regelbundet, snackar vi en-två gånger i veckan kan du lägga ner direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

din syn på saker förändras, inte mycket mer.

hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

alla har med störst sannolikhet kommit längre än vad du kommer att göra.

roligt att höra. fast du vet ju inte hur långt jag har kommit [smile]. men dina kompisar är förmodligen vuxnare än min 17-åring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Libertad:

lite intresserad av vad du menar med regelbundet

jag menar just en-två gånger i veckan. THC finns kvar i kroppen 1-2 veckor efter att man rökt. och alldeles rätt, när ruset gått över så är man inte längre hög. men, man har THC i kroppen eller hur. och det är just koncentrationen och att man blir seg och introvert som jag bävar för. varför inte känna livet fullt ut när man ändå lever, måste man bedöva sinnen och bli introvert och slö. min son har redan koncentrationssvårigheter, är trött 24-timmar om dygnet, kan absolut inte plugga, glömmer allt han läst och hört efter en kvart, kan inte hålla reda på några tider eller saker. är det bra eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag skulle såå gärna åka med sonen till Uppsala just nu men vill inte för att jag vet att han är en hashare. jag älskar reggae och dottern med pojkvännen är också där. och de röker inte (iaf nästan inte, och de är vuxna).


   
SvaraCitera

meebara:

THC finns kvar i kroppen 1-2 veckor efter att man rökt.

Om du tror att THC påverkar ens studieförmåga i 1-2 veckor efter intag bara för att pyttesmå mängder finns lagrat i fettvävnader är du helt dum i huvudet.


   
SvaraCitera

meebara:

jag menar just en-två gånger i veckan.

Då kan du sluta oroa dig, då har haschet inte ett jävla dugg med hans eventuella problem att göra.

meebara:

THC finns kvar i kroppen 1-2 veckor efter att man rökt. och alldeles rätt, när ruset gått över så är man inte längre hög. men, man har THC i kroppen eller hur. och det är just koncentrationen och att man blir seg och introvert som jag bävar för.

Det som händer efter att man intagit cannabis är att levern börjar bryta ned THC till flera olika restprodukter. Av de tre huvudsakliga nedbrytningsprodukterna är en psykoaktiv, 11-hydroxy-tetrahydrocannabinol (11-OH-THC). De andra är inaktiva och påverkar inte cellerna.

Efter nedbrytningen följer restprodukterna med blodet och kommer förr eller senare till njurarna, som avlägsnar dem från kroppen med urinen. Några timmar efter cannabisintaget har majoriteten av ämnena metaboliserats och är på väg att lämna kroppen.

Dock är THC och dess restprodukter fettlösliga och binder därmed till det fett som ständigt cirkulerar i blodet. När fettcellerna bundit upp THC, och inte används som energi, lagras de i kroppens fettdepåer tillsammans med de fastbundna THC-molekylerna.

När THC lagrats intui fettdepåerna har det ingen som helst möjlighet att påverka kroppen eftersom det inte kan nå de THC-receptorer som sitter på utsidan av cellerna.

När jag säger att man är påverkad av cannabis även en stund efter att man rökt, så snackar jag ett par timmar efter att ruset går ner. Då kan man vara lite seg. Därefter; nej.

meebara:

min son har redan koncentrationssvårigheter, är trött 24-timmar om dygnet, kan absolut inte plugga, glömmer allt han läst och hört efter en kvart, kan inte hålla reda på några tider eller saker. är det bra eller?

Sådär var jag också hela grundskolan och gymnasiet. Det kallas tonåren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

helt dum i huvudet.

nej, jag är inte dum i huvudet, bara orolig. och hur pyttesmå mängder är det frågan om, om man röker på 1 gång i veckan? vad vet du om hur det påverkar dina vävnader, var har du tagit reda på det? att du själv inte känner någonting är inget bevis. man kan påverkas utan att veta det själv. speciellt om man är påverkad under lång tid.


   
SvaraCitera

meebara:

vad vet du om hur det påverkar dina vävnader, var har du tagit reda på det? att du själv inte känner någonting är inget bevis. man kan påverkas utan att veta det själv. speciellt om man är påverkad under lång tid.

Läs Libertads svar.


   
SvaraCitera

meebara:

jag skulle såå gärna åka med sonen till Uppsala just nu men vill inte för att jag vet att han är en hashare. jag älskar reggae och dottern med pojkvännen är också där. och de röker inte (iaf nästan inte, och de är vuxna).

Du kan inte hindra att din avkomma röker på. Det spelar ingen roll hur mycket straff och indragna månadspengar han råkar ut för, han kommer fortfarande röka men tappa respekt och förtroende för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Libertad:

Det som händer efter att man intagit cannabis

tack Libertad för en utförlig beskrivning. det där stämmer väl ganska bra med det jag har läst, förutom din övertygelse om att THC inte har någon effekt när den endast finns inuti fettcellerna. varför är då gamla hashare mest helt borta och beter sig som junkies? och varför finns det då folk som efter en lång tids rökande sjunker in i passivitet och tappar greppet om livet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Du kan inte hindra att din avkomma röker på

jag är rädd för att det är så. men om det var fråga om något riktigt farligt, t ex heroin, så skulle jag faktiskt hindra det. jag skulle isåfall ta tjänsteledigt från jobbet och bevaka honom dygnet runt tills han slutade. eller stänga in honom någonstans. jag skulle faktiskt offra mitt liv för honom om det behövdes. och jag är envis av mig.


   
SvaraCitera

meebara:

varför är då gamla hashare mest helt borta och beter sig som junkies?

1. De kanske inte bara är gamla "hashare" utan har missbrukat annat.
2. Om man röker flera gånger varje dag vilket inte är helt ovanligt så kommer det lagras upp en mer väsentlig mängd THC-metaboliter. De mängder som kommer vid bruk någon gång per vecka är jag ganska säker på att inte påverkar en över huvud taget.
3. Metaboliterna försvinner helt från kroppen på ett par dagar om man röker såpass sällan. Det går inte ens att hitta på pissprov. (Tiden är förstås beroende på individens kroppsbyggnad mm.)


   
SvaraCitera

Jag var den enda i min gymnasieklass som rökt på överhuvudtaget och jag var en av de som fick bäst betyg. Vet inte hur relevant det är, men dum i huvudet blir man ju inte iaf.


   
SvaraCitera