Aviseringar
Rensa alla

Hatar och sova, är jag konstig?


Ämnesstartare

Hejsan!
jag hatar på riktigt o sova, det är så onödigt. Man lever ett relativt kort liv, av det livet sover man ungefär 33% dvs 1/3. Det känns så enormt onödigt. 

Nu på sommarlovet har jag gått flera dagar utan att sova, idag ska jag dygna, det gjorde jag även igår. När jag väl sover, sätter jag klocka så jag vaknar efter 1-2 ti mmar.

Det kan inte bara vara jag som hatar att sova? Är jag konstig? 


   
Citera

Jag gillar att sova. För man kan ju även se det så här att den tiden man spenderar sovandes förbättrar den livskvalitet man får när man väl är vaken. För vad gör mer tid om dagarna om man ändå inte har orken eller möjligheten att göra det bästa av tiden? 


   
SvaraCitera

Älskar att sova, men ibland sättet vissa saker stopp för detRullar ögonen


   
SvaraCitera

Jag gillar att sova men kvaliteten på min sömn är nog ganska dålig med tanke på att jag känner mig trött efter att ha sovit i 7-8 timmar.


   
SvaraCitera

Gillar inte heller o sova man förlorar ju lixom medvetandet vilket e rätt obehagligt enligt migLedsen


   
SvaraCitera
time
 time

Det är väldigt dåligt för kroppen att försöka undvika sömn, du utsätter din kropp för risker som kan bli något permanent illa. 


   
SvaraCitera

Jag gillar att sova, men inte att vakna


   
SvaraCitera

Du kan jämföra din kropp med en mobiltelefon. Kroppen behöver sömn för att fungera och mobilen behöver laddning med jämna mellanrum för att fungera. Om man skiter i sömnen och likaså om man skiter i att ladda mobilen så tills slut slutar de att fungera. Den största skillnaden är att mobilen kan man byta ut batteriet i om den får ligga oladdad alltför länge. Människkroppen däremot kan få bestående skador som man får leva med resten av livet.

Så gör kroppen en tjänst - sov minst 6 - 8 timmar per dygn.


   
SvaraCitera

gillar inte att sova för tar sån tid på mig att somna och sen måste jag sova 10h plus för att känna mig utvilad, men det måste ändå göras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Du kan jämföra din kropp med en mobiltelefon. Kroppen behöver sömn för att fungera och mobilen behöver laddning med jämna mellanrum för att fungera. Om man skiter i sömnen och likaså om man skiter i att ladda mobilen så tills slut slutar de att fungera. Den största skillnaden är att mobilen kan man byta ut batteriet i om den får ligga oladdad alltför länge. Människkroppen däremot kan få bestående skador som man får leva med resten av livet.

Så gör kroppen en tjänst - sov minst 6 - 8 timmar per dygn.

Vilka permanenta skador kan detta vara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Det är väldigt dåligt för kroppen att försöka undvika sömn, du utsätter din kropp för risker som kan bli något permanent illa. 

Vilka permanenta skador kan detta vara?


   
SvaraCitera

Anonym32:

Vilka permanenta skador kan detta vara?

Enl Christian Benedict, docent och forskare vid institutionen för neurovetenskap, Uppsala universitet.

Sömnen är nödvändig för att kroppen ska kunna återhämta sig och för vår mentala hälsa. Hjärnan återställs, får nytt bränsle och gör sig av med skräp och skadliga ämnen. Minnesförmågan byggs upp och förbättras, minnen och upplevelser bearbetas och lagras. Kroppen repareras, nya celler bildas. Stresshormoner bryts ner och immunsystemet stärks. God sömn hjälper oss också att hålla vikten.

Långvarig sömnbrist kan orsaka depression, viktuppgång, diabetes och ökad risk för hjärt- och hjärnsjukdomar. Det blir svårare att hantera stress. Ämnesomsättningen fungerar långsammare. Hjärnans mättnads- och hungercentrum påverkas, liksom blodsockerbalansen – du blir mer godissugen. Reaktions- och koncentrationsförmågan försämras. Det blir svårare att komma ihåg och lära sig saker.

En enda natts dålig sömn räcker för att öka risken att bli sjuk – blodprover på personer som varit vakna en natt visar att immunförsvaret försämras kraftigt.

Christian Benedict och hans kollegor vid Uppsala universitet har också kunnat visa att sömnbrist kan skada hjärnan. Redan efter en natt utan sömn ökar halterna i blodet av ämnen som avges från skadade nervceller – ämnen som också förekommer i blodet hos personer med svåra hjärnskador.

Hjärnan kan återhämta sig efter en natts sömnbrist, men långvariga sömnproblem innebär att vi förlorar hjärnceller och ökar risken för demenssjukdomar som Alzheimer, berättar Christian Benedict.

Sömnen är inte minst viktig för utvecklingen hos barn och ungdomar. En växande kropp behöver sömn. Då bildas även en stor mängd hormoner, som tillväxthormoner.

– Sömnen är också en viktig förutsättning för att hjärnan ska kunna växa klart. I tonåren är sömnbehovet stort, uppemot nio-tio timmar. Men många tonåringar sover mindre än sju-åtta timmar, säger Christian Benedict.

Läs mer på Göteborgs-Posten: Långvarig sömnbrist kan ge hjärnskador


   
SvaraCitera

stoner:
Långvarig sömnbrist kan orsaka depression, viktuppgång, diabetes och ökad risk för hjärt- och hjärnsjukdomar. Det blir svårare att hantera stress. Ämnesomsättningen fungerar långsammare. Hjärnans mättnads- och hungercentrum påverkas, liksom blodsockerbalansen – du blir mer godissugen. Reaktions- och koncentrationsförmågan försämras. Det blir svårare att komma ihåg och lära sig saker. 

Ah så de därför


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)):
Gillar inte heller o sova man förlorar ju lixom medvetandet vilket e rätt obehagligt enligt migLedsen

Är inte just detta njutningen av att sova, att just förlora medvetandet under kontrollerade former?  Glad  Att förlora medvetandet dvs somna vid bilkörning kan ju inte vara någon höjdare medans det är desto skönare att göra det i soffan framför en trist film på TVn.  Mycket glad

Kolla gärna in de fem faserna man upplever under sömnen.

Detta händer i kroppen vid sömn
När vi sover går kroppen in i fem olika stadier. Alla stadier utgör tillsammans en sömncykel som varar i ungefär 90 minuter. Under en natt passerar vi i genomsnitt fyra till sex sömncykler.

SVT Vetenskap

Däremot är jag extremt tveksam till Eva Svanborg, professor emerita vid Linköpings Universitet uttalande...

SVT Vetenskap: Vad kan människor göra för att sova bättre?
Eva Svanborg: Hålla sig vakna. Världens bästa sömnmedel är sömnbrist.

Hur fan tänker professor Eva?  Ledsen
SVT Vetenskap


   
SvaraCitera

stoner:

Är inte just detta njutningen av att sova, att just förlora medvetandet under kontrollerade former?  Glad  Att förlora medvetandet dvs somna vid bilkörning kan ju inte vara någon höjdare medans det är desto skönare att göra det i soffan framför en trist film på TVn.  Mycket glad

Kolla gärna in de fem faserna man upplever under sömnen.

Detta händer i kroppen vid sömn
När vi sover går kroppen in i fem olika stadier. Alla stadier utgör tillsammans en sömncykel som varar i ungefär 90 minuter. Under en natt passerar vi i genomsnitt fyra till sex sömncykler.

SVT Vetenskap

Däremot är jag extremt tveksam till Eva Svanborg, professor emerita vid Linköpings Universitet uttalande...

SVT Vetenskap: Vad kan människor göra för att sova bättre?
Eva Svanborg: Hålla sig vakna. Världens bästa sömnmedel är sömnbrist.

Hur fan tänker professor Eva?  Ledsen
SVT Vetenskap

Jo har snackat med lite folk om vad jag tycker om o sova o alla säger som du att det e ”skönt”’o nt va medveten, slippa tänka osv


   
SvaraCitera