Aviseringar
Rensa alla

Hatet mot islam


Ämnesstartare

Varför all detta hat mot islam? Islam är fredens religon! Jag skulle gärna vilja höra på vilket sätt Islam inte är fredens reglion!


   
Citera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
time
 time

Det finns dårar inom alla religioner och det bästa är att försöka strunta i de som inte kan se nyanser och tror att alla är extremister. Var en så bra människa du bara kan, bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Det finns dårar inom alla religioner och det bästa är att försöka strunta i de som inte kan se nyanser och tror att alla är extremister. Var en så bra människa du bara kan, bara.

varför inte hata alla religioner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Människor som mår dåligt dras till att vilja skylle sina motgångar på någon/något. Islam är en typisk sådan sak.

Sen finns det precis som i alla religioner/folkgrupper idioter i Islam också. Men det finns ännu fler underbara människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maks:

Precis som jag alltid sagt på detta forumet, vilket folk kallat religionsförfalskning och annat trams. Islam har bara en tolkning vilket gör att majoriteten av världens muslimer är bokstavstroende samtidigt som undantaget är de som väljer att tolka islam annorlunda. Islam är en våldsbejakande, kvinnoförnedrande och odemokratisk religion. Koranen lämnar inte utrymme för olika tolkningar.


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

varför inte hata alla religioner?

Har svårt att hata något som inte alltid behöver innebära extremism och fundamentalism: religion kan också vara en tröst och en komfort när den hålls på privat och personlig nivå. Jag tycker alla ska ha rätt att tro och rätt att få ha ett bönehus i sitt samhälle, oavsett om det är en kyrka, moské eller synagoga. Sen är det upp till och var och en om man vill delta i någon församling eller ha tro överhuvudtaget.


NiklasW: Islam har bara en tolkning

Islam har precis lika många tolkningar som kristendomen, uttryck dig nu inte fånigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Koranen lämnar inte utrymme för olika tolkningar.

Om du läst koranen och du inte har samma uppfattning som alla andra som läst den så lämnar den uppenbargligen utrymme för tolkning. Jag har svårt att se att alla i världen som läst koranen tycker precis som du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Islam har precis lika många tolkningar som kristendomen, uttryck dig nu inte fånigt.

Absolut inte. Islam är guds ord. Bryter man mot guds ord är man inte muslim enligt koranen. Dvs följer man inte koranen till punkt och pricka är man inte muslim. Guds ord får inte brytas och ger inte upphov till särskilt mycket olika tolkningar i koranen. Att kvinnor som har sex före äktenskap ska stenas eller att homosexuella ska hängas är svårt att tolka på något annat sätt. Koranen är guds ord, bibeln är bara tolkningar av guds ord. Detta är den stora skillnaden mellan koranen, islam, och bibeln, kristendom. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Absolut inte. Islam är guds ord. Bryter man mot guds ord är man inte muslim enligt koranen. Dvs följer man inte koranen till punkt och pricka är man inte muslim. Guds ord får inte brytas och ger inte upphov till särskilt mycket olika tolkningar i koranen. Att kvinnor som har sex före äktenskap ska stenas eller att homosexuella ska hängas är svårt att tolka på något annat sätt. Koranen är guds ord, bibeln är bara tolkningar av guds ord. Detta är den stora skillnaden mellan koranen, islam, och bibeln, kristendom. 

 Bibeln är Guds ord uttryckta genom Jesus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Om du läst koranen och du inte har samma uppfattning som alla andra som läst den så lämnar den uppenbargligen utrymme för tolkning. Jag har svårt att se att alla i världen som läst koranen tycker precis som du.

Lyft blicken och se hur det ser ut i länder där muslimer och islam är i majoritet. Förtryck mot kvinnor, förtryck mot icke-troende och förtryck mot homosexuella. Där ser du beviset på att Islam och koranen följs bokstavstroget av muslimer, vilket inte är så konstigt då koranen just är guds ord vilket i princip innebär att man inte ens kan räknas som muslim ifall man tolkar koranen annorlunda. 


   
SvaraCitera
time
 time

NiklasW:

Absolut inte. Islam är guds ord. Bryter man mot guds ord är man inte muslim enligt koranen. Dvs följer man inte koranen till punkt och pricka är man inte muslim. Guds ord får inte brytas och ger inte upphov till särskilt mycket olika tolkningar i koranen. Att kvinnor som har sex före äktenskap ska stenas eller att homosexuella ska hängas är svårt att tolka på något annat sätt. Koranen är guds ord, bibeln är bara tolkningar av guds ord. Detta är den stora skillnaden mellan koranen, islam, och bibeln, kristendom. 

Alltså, du inser väl själv att det ständigt och dagligen pågår en tolkningsdebatt inom den muslimska världen? Olika inriktningar av islam fokuserar på olika saker och tolkar olika. Sekulära muslimer tolkar naturligtvis annorlunda än andra, mer religiösa, muslimer. Översättningar från arabiska räknas som tolkningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn:

 Bibeln är Guds ord uttryckta genom Jesus.

Tolkade av hans lärjungar. Jesus skrev aldrig bibeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Alltså, du inser väl själv att det ständigt och dagligen pågår en tolkningsdebatt inom den muslimska världen? Olika inriktningar av islam fokuserar på olika saker och tolkar olika. Sekulära muslimer tolkar naturligtvis annorlunda än andra, mer religiösa, muslimer. Översättningar från arabiska räknas som tolkningar.

Jo absolut, det finns liberala krafter inom islam som vill göra om religionen till en mer fredlig religion. Exempelvis har jag hört om folk som velat skriva om koranen m.m. Jag kan inte riktigt se dessa som riktiga muslimer då man faktiskt bryter mot guds ord, men visst är det jätte bra. Problemet är bara att det är extremt få som inte tolkar koranen bokstavstroget av världens muslimer. Majoriteten följer islam, inte helt oväntat bokstavstroget, vilket också återspeglar sig i hur situationen ser ut i den muslimska världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: privat och personlig nivå.

men det är jobbigt när folk predikar om sin religion till mig och blir arga på mig om jag försäger mig något om den religionen, vilket man inte menar att göra.


   
SvaraCitera