Aviseringar
Rensa alla

Hatet mot poliser


Jag tror att det "hat" som finns mot polisen i allmänhet bygger på att det än en av de få myndigheter som bestraffar folket vid lagöverträdelse. Oavsett om det gäller fortkörning, felparkering, dricka en öl på offentlig plats eller röka en joint. Självfallet anser jag inte att det är ok att varken köra för fort, felparkera, sitta och dricka en öl på torget eller begå lagöverträdelser i allmänhet men det byggs upp ett motstånd mot en myndighet som mycket bygger få att bötfälla befolkningen. Därmed inte sagt att vi inte behöver poliser, domstolar och fängelser.

Mindre smickrande för svensk polis är att svensk polis är sämst inom EU att lösa brott per skattekrona. Dvs det finns inget annat land inom EU som löser så lite brott sett till vad staten anslår till polisväsendet.

Trots detta anser jag att Sverige behöver fler poliser om inte annat för att leta upp alla flyktingar som fått avslag från Migrationsverket och som ska avvisas och som gått under jord i Sverige. Samt naturligtvis jaga alla som begår skottlossningar, bränner bilar, våldtäkter och andra grova bott. Men även där är svensk polis tämligen handfallna.


   
SvaraCitera
evene
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Oj wow, jag har haft en frånvarande far (han är hemma och allt sådant han säger inte så mycket, jag har kommit över det lite dock, han är sådan), sen har jag inte bott i utanförskap men inte fan har jag haft höga betyg eller har lätt i skolan. Men måste jag kasta sten och bete mig som en idiot och hålla på med kriminella grejer för att sedan hata polisen? Nej, det behöver jag inte.

Håller med, har också växt upp utan en pappa i ett "utanförskap" har inte heller haft bra betyg och har nästan aldrig haft det lätt i skolan fram tills nu då jag har kommit över min pappa


   
SvaraCitera

JamezK : Det är nog svårt att försåt för en svensk som inte har växt upp i utanförskap, med dåliga betyg eller där man har en frånvarande fadersfigur. Komplicerat ämne...

Generalisering much?

Växte upp i en förort som hade bilbränder dagligen tills gängledaren fick en kula i skallen. Min fader är/var inte den bästa förebilden.

Trots det skapade jag min egen lycka genom att plugga dagligen och få bra betyg. 

(Men det beror nog endast på min vita hy eller hur?)

JamezK : Finns en del berättelser här som pekar på varför. https://www.instagram.com/polisbrutalitetiorten/?hl=sv

Fräscht konto, tackat ja till intervju med Al-jazeera


   
SvaraCitera

Förövrigt har jag både bra och dåliga erfarenheter av Polisen.
Blivit "leggad" utan misstanke om brott etc.

Överlag anser jag att polisen är samhällsnyttig men omorganiseringen som nu ägt rum samt med Dan Eliasson tidigare vid rodret har nog satt sina spår i myndigheten. Hoppas förändring kommer till skott nästa mandatperiod. 


   
SvaraCitera

evene:

Håller med, har också växt upp utan en pappa i ett "utanförskap" har inte heller haft bra betyg och har nästan aldrig haft det lätt i skolan fram tills nu då jag har kommit över min pappa

Skönt att du kommit över honom och har det lättare i skolan och så. Jag kan säga att jag inte ogillar min Pappa på något sätt, han är bara speciell, kanske inte den rätta personen alltid att få hjälp av, inte min Mamma heller, dem vill hjälpa men det är oftast till besvär än nytta mest. Jag kan väl säga att jag skulle kunna få bra betyg men jag behöver rätt förutsättningar för det, så är det väl dock för oss alla men ändå.
Jag har glad att du tar dig fram i livet och finner en slags balans eller vad man ska säga.


   
SvaraCitera
JamezK

Axel_von_Färsen:

Generalisering much?

Växte upp i en förort som hade bilbränder dagligen tills gängledaren fick en kula i skallen. Min fader är/var inte den bästa förebilden.

Trots det skapade jag min egen lycka genom att plugga dagligen och få bra betyg. 

(Men det beror nog endast på min vita hy eller hur?)

Fräscht konto, tackat ja till intervju med Al-jazeera

B


   
SvaraCitera
JamezK

Axel_von_Färsen:

Generalisering much?

Växte upp i en förort som hade bilbränder dagligen tills gängledaren fick en kula i skallen. Min fader är/var inte den bästa förebilden.

Trots det skapade jag min egen lycka genom att plugga dagligen och få bra betyg. 

(Men det beror nog endast på min vita hy eller hur?)

Fräscht konto, tackat ja till intervju med Al-jazeera

Jag kan inte relatera, men jag bor själv i en förort. Dock har jag lyckats valt rätt linje i livet. Det enda jag försöker säga är att framtidstron inte riktigt finns hos alla pga olika anledningar och förmodligen tar man ut sin frustration på snuten


   
SvaraCitera
evene
Ämnesstartare

major:
Finns en del berättelser här som pekar på varför.
https://www.instagram.com/polisbrutalitetiorten/?hl=sv

För många människor blir polisen motsatsen till trygghet, tyvärr.

Hur menar du? 🙂


   
SvaraCitera