Aviseringar
Rensa alla

HBT-attenetionwhores


Ämnesstartare

qazedctgb:

så alla ska se lika dana ut? man får inte ha en identitet? alla ska vara gråklädda ha samma frisyr?

Menar absolut inte så! Alla ska få ha vilken stil de vill. Diskuterade det här med hampie igår, formulerade mig väl bättre då så saxar in lite från den diskussionen:
Problemet är när deras största firande också blir deras största politiska manifestation. I det ena fallet ska du ha kul internt - i det andra fallet handlar det om att påverka externt.

När man har en gigantisk manifestation för en viss intressegrupps sak, oavsett om det är arbetarklass, Ericsson, eller HBT-rörelsen så blir det att man samlas som en gemensam grupp och säger "det här är vi som grupp som gör detta, inte bara en samling individer".
Det är det som är poängen med att vara många, just att man får styrka som grupp.
Det innebär ju också att det som syns utåt automatiskt representerar hela gruppen som så - oavsett om man vill det eller inte.

Jag tycker absolut man ska få ha "extrem" stil åt både det ena och det andra hållet, det är bara att när man på den största politiska manifestationen man har visar upp just den sidan (och t.om. ökar på den sidan, vilket är naturligt för en fest) så blir det att det är den bilden folk får av ALLA inom hbt-rörelsen (om inte t.om. alla hbt-människor, om man vill särskilja dessa grupper). Man lyckas inte visa upp en mångfacetterad bild av homosexuella där allt mellan glambögar och "vanliga" människor ryms. Detta är givetvis delvis medias fel, som föredrar överdrivet spex och stereotyper, men man måste ta med detta i beräkningen.

Detta är ett problem som finns i andra sammanhang också, fast mindre. Det är därför man måste vara försiktig på första maj (och rödingajävel kommer hata mig för denna åsikt XD) och skippa handlingens propaganda då, i alla fall de delar som märks av stormedia, för att på första maj blir man en symbol för hela arbetarrörelsen och det finns många som kan bli skrämda av våld och skadegörelse - även om den är befogad och jag i andra sammanhang stödjer den. Gissar väl på att det är därför 1a maj brukar bli rätt lungt för alla inblandade, att det är fler än jag som insett detta även i de grupperingarna.


   
SvaraCitera

KingGurka:

När man har en gigantisk manifestation för en viss intressegrupps sak, oavsett om det är arbetarklass, Ericsson, eller HBT-rörelsen så blir det att man samlas som en gemensam grupp och säger "det här är vi som grupp som gör detta, inte bara en samling individer".
Det är det som är poängen med att vara många, just att man får styrka som grupp.
Det innebär ju också att det som syns utåt automatiskt representerar hela gruppen som så - oavsett om man vill det eller inte.

jag greppar inte det här. så du menar alltså att om pride skulle vara något som var värt att stödja vill du bara ha själva manifestationen att vi som hbt människor vill ha samma rättigheter och behandlas lika som resten av samhället. och allt kul fick hållas någon annan gång gärna utan medial rapportering? jag fattar inte vad det är som är så svårt med att festa och ha kul och vara almvarsam på samma gång? det där festandet och dom där fjollorna med glitter och tanga är en del av gayrörelsen/kulturen och du är väl för mångkultur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

jag greppar inte det här.

Jag menar att som det är utformat nu är det kontraproduktivt. Jag lägger ingen etisk värdering i det utan bara tror att det kan ge ved åt de repressiva krafter som finns. Blir lätt för högerradikala grupper att säga "titta, sånt där kommer hela landet blir om vi inte säger stopp någon gång. det vill ni väl inte?" till folk och en märkbar mängd lyssnar tyvärr på dem. Det är inte bara nationaldemokraterna som attackerar pride då, utan även kristna och övrigt konservativa grupper som annars skulle kört på "live and let live" (eller ja, nöjt sig med att vara hatiska i smyg).

qazedctgb:

det där festandet och dom där fjollorna med glitter och tanga är en del av gayrörelsen/kulturen och du är väl för mångkultur?

Inte riktigt på det sättet. Folk klär upp sig inför pride, vilket inte är fel men som sagt var kan göra att man framstår på ett sätt som är lätt att klanka ned på. Vänner som i vanliga fall klär sig "som vem som helst" går dit i förtejpade bröstvårtor osv. Det är naturligtvis deras val, och de borde få göra så när de vill - men att man tar till "extremare" uttryckssätt (notera att jag inte använder extrem på ett pejorativt sätt här, utan bara att det är ytterligheter) är ett faktum.

Att sen vissa grupper inom hbt-rörelsen fokuserar mer på symbolerna för könsmaktsordningen och heteronormen än att faktiskt lägga krut på de bakomliggande orsakerna är också ett problem, i alla fall så länge de ges medial uppmärksamhet. Ibland undrar man nästan om både feminism- och HBT-rörelsen och den antirasistiska rörelsen här och var infliltrerats av motståndare till dessa, med tanke på hur löjliga saker som tas upp (herr gårman/fru gårman, eller att nogger black är rasistiskt för att nogger låter som nigger för att ta två exempel).

Det är saker som alla i den här tråden kan hålla med om är trams och inget man bör fokusera på, och i VÄRSTA fall är ett symtom på problemet (om ens det, men det är väl en annan diskussion). Sånt får en att tänka att kanske högerradikala krafter gör det för att diskreditera sina motståndare. Jag menar, även om man bara använder UM som referensram är det ju en vanlig taktik av dem... Blofeldt som bög och chryseus som muslim osv.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Inte riktigt på det sättet. Folk klär upp sig inför pride, vilket inte är fel men som sagt var kan göra att man framstår på ett sätt som är lätt att klanka ned på. Vänner som i vanliga fall klär sig "som vem som helst" går dit i förtejpade bröstvårtor osv.

å du har inte varit på gayklubb [y]

KingGurka:

Ibland undrar man nästan om både feminism- och HBT-rörelsen och den antirasistiska rörelsen här och var infliltrerats av motståndare till dessa, med tanke på hur löjliga saker som tas upp (herr gårman/fru gårman, eller att nogger black är rasistiskt för att nogger låter som nigger för att ta två exempel).

KingGurka:

där de flatdominerade tenderar att vara vettigare

woho här säger du emot dig själv det är feministflatorna som håller på att tramsa med könsmakt mest!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

å du har inte varit på gayklubb [y]

Jorå, men bara gretas. Pride är i en helt annan nivå, iaf vad jag upplevt. Men oavsett så är det som sagt inte konstigt att man klär upp sig för fest - det är bara olyckligt att festen kombineras med den enda stora politiska manifestationen ni har.

qazedctgb:

woho här säger du emot dig själv det är feministflatorna som håller på att tramsa med könsmakt mest!

Har inga problem med diskussioner om könsmakt, tvärtom tycker jag det är positivt med en teoretisk bakgrund till det politiska arbetet. Jag talar om en liten ytterlighet som ges uppmärksamhet i onödan och som därav känns som att de bara trollar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Njä, känner att jag inte pallar diskutera detta. Känner att jag framstår som anti-hbt-rörelsen vilket jag egentligen inte alls är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Njä, känner att jag inte pallar diskutera detta. Känner att jag framstår som anti-hbt-rörelsen vilket jag egentligen inte alls är.

jag tycker inte alls att du framstår som så. jag håller med dig.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Njä, känner att jag inte pallar diskutera detta. Känner att jag framstår som anti-hbt-rörelsen vilket jag egentligen inte alls är.

Inte alls, jag håller med precis som iosib. Min tanke, dock ganska ogenomtänkt, är att pride helt enkelt kunde vara som vilken demonstration som helst. En massa människor som skriker och skrålar och viftar med plakat utan att ha roligt. Sedan, när man framfört sitt politiska budskap, kan man gå vart man vill, klä upp sig, supa, knulla och ha roligt i största allmänhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HBT människor kommer inte att sluta att klaga förrän dom genomfört det omöjliga. Nämligen att utplåna könsrollerna. Sverige är i största allmänhet världsmästare när det kommer till att omfamna kufiska minoritetsgrupper. Eller alla grupper egentligen som inte är vita män över 40 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HagnestaHill:

Det var 90talet och dom ville ha tillbaka sina fördomar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Eller alla grupper egentligen som inte är vita män över 40 år.

Du också då eller?


   
SvaraCitera