Aviseringar
Rensa alla

Heaven or Hell or nothing


Ämnesstartare

Andra fåren:

Denne ville inte underordna sig Gud, utan ville själv bli en Gud för andra.

Jodå, hen ville bara inte underordna sig människan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Jag ska till helvetet. Dio är där nu och rockar hårt, där vill jag också vara! Hell yeah! I=I [cool]

The World Is Full Of Kings And Queens
They I'll Blind Your eyes and steal your dreams
It's Heaven And Hell [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avregistrerad:

Vad jag har hört/ läst från bibeln är att gud skapade både himlen och helvetet. han skapade ängeln som sedan vände sej emot honom och blev Lucifer. Känns lite konstigt, " tro på mej så kommer ni till himlen, annars kommer ni till helvete.Nu vet ja inte om andra religioner har ett sådant helvete. Är man inte kristen och inte tror på Gud så kan man varken komma till himlen eller helvete. Bara kristna kan som syndat.

Haha fuck va du e rolig! Det ens goda/dåliga som för dig till helvetet/paradiset inte att vi ska tro på dig! Vänta nu lite vare dig jag såg härom veckan på sopptippen med skylt ''undergången är nära''?

Sådant helvete? Va? ALLA världsreligioner har helvete/paradiset! (Och jag menar inte dem som dyrkar månar eller flygande tefat).

Jag säger bara UTFORSKA islam/judendomen, o lite kristendomen, verkar som att du har 0 koll. Lycka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avregistrerad:

Vad jag har hört/ läst från bibeln är att gud skapade både himlen och helvetet. han skapade ängeln som sedan vände sej emot honom och blev Lucifer. Känns lite konstigt, " tro på mej så kommer ni till himlen, annars kommer ni till helvete.Nu vet ja inte om andra religioner har ett sådant helvete. Är man inte kristen och inte tror på Gud så kan man varken komma till himlen eller helvete. Bara kristna kan som syndat.

Helvetet är ett påhitt av Keisar Konstantin den store på kyrkomötet ca år 350-

Vad är det brinnande Gehenna som Jesus talade om ?

Ordet Gehenna förekommer 12 gånger i de kristna grekiska skrifterna. Fem gånger förbinds det med eld. Översättare har återgett det grekiska uttrycket ge-ennantou pyros med helvetets eld och brinnande gehenna.

Historisk bakgrund:
Hinnnoms dal (gehenna) låg utanför Jerusalems murar. Under en tid var den platsen för avgudadyrkan, med bland annat barnoffer.
Under det första århundradet användes Gehenna som förbränningsplats för Jerusalems sopor. Döda djurkroppar kastades ner i dalen för att förtäras i elden, som man hade tillsatt svavel för att öka förbränningen.

Dessutom kastades avrättades brottslingars kroppar ner i Gehenna, eftersom dessa brottslingar inte ansågs vara förtjänta av att begravas i en minnesgrav.

Därför talade Jesus i Matteus 5:29, 30 om att hela kroppen kunde kastas i helvetet eller Gehenna.
Om kroppen föll i den ständigt brinnande elden förtärdes den helt, men om den råkade hamna på en avsats i den djupa ravinen kom dess ruttnande kött att angripas av de maskar eller larver som fanns där.
Levande människor kastades inte i gehenna; det var således inte en plats där någon pinades i medvetet tillstånd

I Matteus 10:28 varnade Jesus sina åhörare och sade att de skulle känna fruktan för honom som kan tillintetgöra både själ och kropp i Gehenna.
Vad betyder det?
Lägg märke till att det i den här versen inte nämns något om någon pina eller plåga i Gehennas eld. Han säger i stället att man skall känna fruktan för honom som kan tillintetgöra … i Gehenna. Genom att nämna själen separat framhäver Jesus här att Gud kan tillintetgöra en människas alla utsikter till att få leva även i framtiden, att det därmed inte finns något hopp om uppståndelse för henne/honom.

När det talas om det brinnande Gehenna har det uttrycket således samma innebörd som sjön som brinner med eld i uppenbarelseboken 21:8, nämligen tillintetgörelse, den andra döden. Död för evigt.


   
SvaraCitera