Aviseringar
Rensa alla

Heder-eran åsikt


Ämnesstartare

Jag har läst en text i internet som jag vill höra eran åsikter på.

Texten:
En 19-årig flicka kommer ifrån Mellanöstern.Hon har levt med sin mamma i Göteborg sen föräldrarnas skilsmässa.När hon fyllde 18 år åkte hon med sin pappa till föräldrarnas hemland.Där tvingade pappan och andra släktingar henne att förlova sig med en man de valt ut.Men när flickan var tillbaka i Sverige blev hon förälskad i en svensk man och bröt förlovningen.De flyttade ihop och efter en kort tid gifte de sig.De accepterade ej flickans pappa och bror,de ansåg att hon vanärat familjens heder.Hoten började hagla över de unga paret.En kväll när de varit på bio med sin man överfölls hon av sin bror och en kusin till honom.Både den 19-åriga flickan och hennes man fick svåra skador och vårdades på sjukhuset i flera veckor.

1.varför uppstår en sån här situation?
2.Vad anser du om attt den här typen av brott kallas för hedersrelaterat ?
3.Vad kan orsakerna vara att någon begår en sån här typ av brott?
4.Hur kan offren skyddas?
5.Vad kan samhället göra för att hindra sån här typ av brott ?Är det samhällets ansvar?
Varför/varför inte?
6.Finns det andra sätt att förebygga den här typen av brott?Ge förslag.

Tack för eran åsikter


   
Citera

Dalaraa:

Tack för eran åsikter

Jag tycker att du borde göra dina egna läxor. Det är min åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilla Lady:

Jag tycker att du borde göra dina egna läxor. Det är min åsikt.

hahaha 🙂 det är INGEN läxa,frågorna stod under texten som jag hitta i hemsidan


   
SvaraCitera
time
 time

Det är inte ofta jag får panik av att behöva lägga band på modrättigheterna, men just nu måste jag i princip sitta på händerna för att inte korrigera alla stavfel. [cry]


   
SvaraCitera
zIGGE

Övergör det inte, time


   
SvaraCitera

zIGGE:

Övergör det inte, time

Svengelska. [cry]


   
SvaraCitera

Dalaraa:

En kväll när de varit på bio med sin man överfölls hon av sin bror och en kusin till honom

om det är en kusin till honom så är det en kusin till henne också [crazy]

1.varför uppstår en sån här situation?
För att de kommer från en annan kultur där traditionen säger att det ska vara på ett visst sätt och om familjen (här in räknas hela tjocka släkten) är såpass rotad i traditionen så kan det bli såhär illa.

2.Vad anser du om att den här typen av brott kallas för hedersrelaterat ?
Inget konstigt när familjen anser att det är just familjens heder som skadas när barnen, eller andra familjemedlemmar, gör något som inte är rätt i deras ögon.

3.Vad kan orsakerna vara att någon begår en sån här typ av brott?
Läs svaret på fråga 1.
+ påtryckningar från familjen som anser att man måste återställa hedern eller från vänner och bekanta som ser ner på en tills man gjort något åt det.

4.Hur kan offren skyddas?
Inte särskilt lätt men läs det jag skriver på nästa fråga

5.Vad kan samhället göra för att hindra sån här typ av brott ?Är det samhällets ansvar?
Varför/varför inte?

Bl.a samhällets ansvar att informera om att vi i Sverige har en annan syn på sådana saker och att såpass grova saker inte ska ske i landet då det är olagligt.

Finns t.ex Sharafs Hjältar som informerar om detta med t.ex teater och föreläsningar med främst folk från länder där hederskulturen är viktig.

Kan man nå ut till dem som lever kvar i den kulturen och få dem att tänka till kan det vara ett stort steg på vägen vilket kan leda till att det kan sluta hos dem familjerna som hör om det.
6.Finns det andra sätt att förebygga den här typen av brott?Ge förslag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket Knarko för dina åsikter

en annan orsak jag tycker är att vissa familjer vill att man ska gifta sig med någon från deras tro tex. en muslimsk tjej med en musimsk kille osv.


   
SvaraCitera
zIGGE

respons:

Svengelska.

Ja, hampie har rätt, du är smart [bigsmile]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

men just nu måste jag i princip sitta på händerna för att inte korrigera alla stavfel. [cry]

Fight it goddamn you! [mad]


   
SvaraCitera
nrg89

Dalaraa:

1.varför uppstår en sån här situation?

Gärningsmännen tyckte antagligen att det var det rätta att göra, enligt den kulturen de identifierar sig med.

Dalaraa:

2.Vad anser du om attt den här typen av brott kallas för hedersrelaterat ?

Personligen? Jag ser ingen heder i sådant beteende.

Dalaraa:

3.Vad kan orsakerna vara att någon begår en sån här typ av brott?

Om man bortser från det faktum att två personer blev misshandlade, och två andra fick ett brottsregister, så är det även beklagligt att folk associerade med den kulturen blir buntade ihop med gärningsmännen.

Dalaraa:

4.Hur kan offren skyddas?

Jag är ingen kriminolog, och jag tror att det här är en fråga som inte har ett svar i en etikdiskussion.

Dalaraa:

5.Vad kan samhället göra för att hindra sån här typ av brott ?Är det samhällets ansvar?

Ansvar och ansvar, om vi förväntar oss samma skydd från samhället själva när vi blir övergripna så skall vi vara beredda på att erbjuda samma stöd utan att blinka.


   
SvaraCitera