Aviseringar
Rensa alla

Hej! Behöver råd.. Köpa från internet


Ämnesstartare

"HM nej skicka saker i förväg eller pengar är lite tråkigt. Men har ett annat förslag annars. Om jag lämnar in ditt packet på posten. Så får jag kvitto osv. Tar jag kort på kvittot så ser du att det är inlämnat och är påväg till dig. Så swischar du över när du ser kvittot med ditt namn samt adress. För då får jag pengar fort och du får telefonen fort. Då kan vi båda känna oss säkra" 

Så sa någon precis, ska jag lita på personen? 


   
Citera

Asså personen kan ju lika gärna ha skickat en låda bajs till dig. Betala inte förän du har telefonen i handen.


   
SvaraCitera

All handel mellan privatpersoner som sker på ex Tradera, Blocket m fl bygger på att köparen förskottsbetalar och när säljaren fått pengarna, vanligtvis insatt på ett bankkonto eller liknande så skickar säljaren varan. 

Personligen skulle jag ALDRIG skicka en vara och låta köparen betala i efterhand.

Däremot har Blocket någon form av säljgaranti som bygger på att köparen inbetalar pengarna på någon form av "Blocket-konto". Säljaren får meddelande att pengarna finns på detta konto och kan skicka varan. När köparen sedan fått varan och är nöjd med varan så meddelar köparen detta "Blocket-konto" att varan har kommit och h*n är nöjd med varan. Först DÅ får säljaren tillgång till pengarna. Sök på Blockets hemsida så hittar du mer info.

I några mycket speciella fall har jag själv gjort en deal med säljaren när jag köpt någon vara för flera tusenlappar att jag förskottsbetalat HALVA köpesumman. När sedan varan kommit mig tillhanda i perfekt skick har jag skickat resterande halva köpesumman.


   
SvaraCitera

Om du köper från Tradera kan du se vad säljaren har för betyg, högt betyg = betrodd säljare. Blocket litar jag inte på. 


   
SvaraCitera