Aviseringar
Rensa alla

hej fildelarpirater, ge mig tips om torrent


Ämnesstartare

tänker nu starta en tråd om fildelning, inte första jag startar, men förhoppningsvis sista. bakgrunden är att jag ska distribuera ett album som släpps i slutet av nästa månad, detta elektroniskt. dels via torrents, vilket är vad denna tråd handlar om. utöver det så kommer den släppas på diverse random streamingtjänster, och finns det någon annan distributionsmetod som vi inte borde missa så får det gärna tipsas om också. musiken kommer släppas skapligt fritt, dock sannolikt inte under creative commons.

jag orkar inte pirata mängder av musik för att få någon uppfattning om hur folk gillar att få sin musik sorterad (orka torrents när spotify finns), men förmodligen finns det folk här som har åsikter.

så, hur ska en bra musiktorrent vara utformad? namngivning, mappstruktur, innehåll, format, osv. finns det någon poäng i att skicka med en playlistfil (m3u eller vad det vanligaste nu är), vilken mappstruktur är vettigast för material som inte är ljudfiler, osv osv. kom gärna med exempel på releaser ni tycker är väl utformade (men länka inte, fildelning är ett brott, alltid).

bästa svar belönas med ett signerat avlatsbrev.


   
Citera
Ämnesstartare

Givetvis i FLAC, låtarna i huvudfoldern, sedan undermappar för coverart, texter mm.
Playlists är imo bara jävligt jobbigt när man lägger det i mediaspelare och får tusen olika playlists.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag får nästan alltid döpa om mina filer.
Exempel på hur jag döper dem är bifogat.

Justja, omslag är ju välkommet med. Men jag är så van att rippa in skivorna själv så jag tänker inte riktigt på att jag även hittar omslagen själv.

asdasdasda.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Givetvis i FLAC

det är inte så givet, finns andra skapligt välanvända losslessformat också. vill minnas att flac är lite licensförpestat. sen är jag inte heller säker på vilka format som har bäst stöd. men jag kommer leverera albumet i både lossless och mp3, så det borde inte vara något problem.

Dan_the_ironman:

undermappar för coverart, texter mm.

undermappar för just cover art känns inte helt vettigt, i de spelare som faktiskt letar reda på bilden och visar den i spelaren så skulle det nog leda till krångel. men separat mapp för övriga bilder och texter kommer nog garanterat finnas.

Dan_the_ironman:

Playlists är imo bara jävligt jobbigt när man lägger det i mediaspelare och får tusen olika playlists.

mja, det är bra när man lägger in dem på mp3-spelare och mobiler ibland.

Budolicious:

Jag får nästan alltid döpa om mina filer.
Exempel på hur jag döper dem är bifogat.

ser rätt vettigt ut, men jag är inget större fan av bandnamnet direkt i filnamnet om mappstrukturen är rimlig till att börja med. men om det underlättar i vissa mediaspelare så är det kanske värt det ändå.

Budolicious:

Justja, omslag är ju välkommet med. Men jag är så van att rippa in skivorna själv så jag tänker inte riktigt på att jag även hittar omslagen själv.

omslag kommer ju inte finnas, som så, releasen sker uteslutande på internet. men vi fixar något likvärdigt, och det kommer läggas så att mediaspelare och dylikt hittar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

omslag kommer ju inte finnas, som så, releasen sker uteslutande på internet. men vi fixar något likvärdigt, och det kommer läggas så att mediaspelare och dylikt hittar det.

Mjo, har det ju för att ha på ipoden sen, om jag nångång skulle förlora all info på den så gillar jag ha kvar bilden där i mappen.

Leijonsparf:

men om det underlättar i vissa mediaspelare så är det kanske värt det ändå.

nJae, så länge id3-taggen är korrekt så är det ju vilket som, det är ju bara den som är viktig, egentligen. Mest att jag är så jävla pedant när det kommer till min dator så jag döper om grejerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Mjo, har det ju för att ha på ipoden sen, om jag nångång skulle förlora all info på den så gillar jag ha kvar bilden där i mappen.

det säger mig inte så mycket, använder inte ipod.

Budolicious:

nJae, så länge id3-taggen är korrekt så är det ju vilket som, det är ju bara den som är viktig, egentligen. Mest att jag är så jävla pedant när det kommer till min dator så jag döper om grejerna.

det beror ju lite på hur man spelar upp grejerna. jag använder exempelvis mest spotify för det mesta, och har inte riktigt något behov av ett större mp3-arkiv, då kör man ibland rediga fusklösningar när behovet väl skulle uppstå. och då är mappstruktur och filnamn ändå rätt relevant. för att inte nämna när man ska sortera om musiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är inte så givet, finns andra skapligt välanvända losslessformat också.

Inte i närheten lika vanliga med lika bra stöd.


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

vill minnas att flac är lite licensförpestat

Flac är fullständigt open source. Det enda är att utvecklarna förbehåller sig rätten att förändra specifikationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Inte i närheten lika vanliga med lika bra stöd.

fast flac har inte heller så bra stöd i portabla spelare, vilket är rätt viktigt. kanske bäst av losslessformaten, dock. kom för övrigt fram till att det inte alls är flac som är licensförpestat, minns inte riktigt vilket det är jag tänker på som är det.


   
SvaraCitera

Metadata! Allt annat skiter jag i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Metadata! Allt annat skiter jag i.

rätt tänkt, så länge filerna är rätt taggade så spelar inte ens musiken särskilt stor roll.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

rätt tänkt, så länge filerna är rätt taggade så spelar inte ens musiken särskilt stor roll.

Definitivt! Hellre korrekt kategoriserad musik i mitt iTunes, som låter sheiße, än bra musik som inte har rätt artistnamn/låtnamn/etc. etc.


   
SvaraCitera