Aviseringar
Rensa alla

Hej! | Frågor om Ekonomin.


Ämnesstartare

Hejsan!  Så jag ska börja extra-jobba någon dag I veckan och jag har tänk på min ekonomi och hur jag ska hantera mina egna pengar.  Jag har ju ideer och sånt men jag tycker att jag ska fråga er.  

Är jag inte lite för ung och jobba?  Nej!  Det ska bli ett helt ofarligt jobb som inte kräver någon stor ansträngning. Man kan jobba när man är 14:år om du har ansvar för det du gör. 

(Pst. Svensk Direktrelkam ska vara min förstajobb.)

Vilka tips har ni på att vara Ekonomiskt sparsam så att man får mycket pengar I slutändan?  
Dessa pengar ska jag använda till: Näthandel,  Livsbesparing och kanske lite gott och blandat.   

Nu ska jag se vad ni har och säga! 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Öh venne, inte köpa godis varje dag typ?


   
SvaraCitera

Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
Spiltan aktiefond investmentbolag 25%
SPP Emerging Markets 15%
AMF Aktiefond Småbolag 10%


   
SvaraCitera

Asså räkna hur mycket du behöver egentligen, skär ner på onödiga saker som godis och energidryck, försök inte äta ute och jag är en sån person som köper grejer helt spontant.  jag kan gå i en affär och om jag ser nåt jag gillar så köper jag det  så ett tips är att inte va en sån. 


   
SvaraCitera
Cobrak

utöver det som redan nämnts: ha som mål att lägga undan en viss summa av din lön varje månad och att inte röra det kontot


   
SvaraCitera

Helt ärligt, eftersom att du är så ung, investera i fonder! Jag vet inte om man måste vara 18, men du kan ju alltid be dina föräldrar om hjälp. Istället för att bara lägga undan flera tusen så kan du låta de växa på ett fondkonto. Om du inte rör kontot tills du är typ 20 så kan det ha ökat med ganska mycket.


   
SvaraCitera

Spara dina pengar i fonder med lång sparhorisont, ränta på ränta effekten gör så att du får mer pengar i slutändan så länge du inte rör dessa. 

Undvik spontanköp, behöver du denna läsken etc?

Lycka till! Hade mitt första jobb när jag var 12 Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Några tipsade mig om ett fondkonto.  Men min pappa sa nej för att det är manipulerande eller farligt.    Jag var förvirad men han är min pappa och måste ju lyssna på honom. Ledsen

Men jag kan öppna ett gratiskonto eller bara spara mina pengar I en plånbok?   Andra tips please?


   
SvaraCitera

Vill du slippa att betala skatt så se till att inte tjäna mer än 20.008 kronor per år. Summan verkar lite märklig men det är den summan som anges på SOMMARJOBB.SE.

För övrigt - SPARA SÅ MYCKET DU KAN. Aktier och aktiefonder är väldigt bra sparande men kanske INGET jag skulle rekommendera (se inlägget ovan eller nedan från dejtrejp).  Tumme ned


   
SvaraCitera

Jobbade för svensk direktreklam i din ålder RIKTIGT pissig lön för jobbet kunde ta mig 4 tim o dela ut (nej jag var ingen snigel på o dela ut d tog ett bra tag) och tjänade 60kr lycka till men rekommenderar inte om dem inte höjt lönerna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uptatering:

SDR har inte svarat på våran ansökan på 2 till 3 dagar. Hur lång tid ska det ta?


   
SvaraCitera