Aviseringar
Rensa alla

Hej UM


Ämnesstartare

Bajwa:

Boken som löser ditt problem . Plugga smart och lär dig mer!

fan vad du gör bokreklam då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det lööööööser sig.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Klart att jag inte vet just nu om det här är rätt heller, men jag vet liksom inte heller om det är fel! Känns dumt att oroa sig över det nu.

Igår (20e) var den sista dagen för mig att skriva in mig på prövning på MaB, jag gjorde inte det. Det innebär alltså att jag inte kan söka till psykolog något mer (unless jag vill söka MaC+B till april och plugga till de samtidigt, vilket jag tvekar på). Det är konstigt för psykologi är jävligt intressant, det var det första jag kunde tänka mig göra, men nu ångrade jag mig helt plötsligt? Jag tror att kursen jag läste i höstas fick mig inse att det nog bara är ämnet i sig som är intressant, och inte arbetet. Jag vet självklart inte det, men det är vad jag tror. Har alltid tvekat lite på psykolog, ändå.

Jag har börjat på logopedprogrammet och det känns.. Sjukt läskigt. Jag har aldrig vetat vad jag vill göra, och att jag nu kan tänka mig något väldigt mycket (även börjat på det??) känns läskigt som fan. Och jag har lekt med tanken att shit.. tänk om detta inte är vad jag vill? Bara för att jag är rädd att jag kommer ångra mig. Det som är soft är att jag blir färdig när jag är 22 år, då kommer jag kunna jobba (med bra lön) med barn vilket jag tror att jag kommer att älska att göra. Tröttnar jag efter ett par år kan jag alltid göra något helt annat, börja plugga igen, komplettera min utbildning och forska osvosv. Jag har dock alltid min utbildning att falla tillbaka på.

Min poäng: Det är klart det är läskigt att byta från ett tillstånd till ett helt annat. Från slappa, sega, jobba till.. Universitet och plugg - på riktigt! Det är klart man tvivlar på det man alltid har velat när man är så nära det, att man till och med kommit in på det. Det är klart du tänker att det kanske är fel val för dig egentligen för att dina föräldrar har peppat dig, men om du faktiskt får testa det själv denna termin och bara leva i NUET, så kommer du ha mer insikt i det när sommaren börjar. Sug åt dig så mycket du bara kan. Jag hade fan lingvistik idag, alla satt typ och tänkte vafan är detta? Men ibland måste man läsa lite tråkiga ämnen (även om lingvistik är viktigt för en logoped, lol).

+ gillar att du verkligen tar åt dig, och det är kul när man märker att du helt plötsligt vänt inställning och är glad [bigsmile] det är bra, det är viktigt att kunna prata om saker som oroar en (för stunden, eller gjort länge) utan att tro att det är "småsaker" och inte värt att ta upp.. Det har jag i alla fall lärt mig.

</avhandling> x_x


   
SvaraCitera

omfg vad mycket det blev........ var det ens meningsfullt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Men verkar som att du är rädd för att satsa?

Jag tror också på detta.

Macktorsken:

Men ville skriva att hoppas det fixar sig! Du är en fin grabb! I alla fall i mina drömmar.

Tack mannen! Du verkar också vara en fin grabb. [love]

Bajwa:

Boken som löser ditt problem . Plugga smart och lär dig mer!

Köpte den idag faktiskt för 222kr.

Haha ja, kanske spanar in den om det börjar krakelera.

antrax:

Det lööööööser sig.

Jo, det gör ju det. Så jobbigt med ångest bara. [blush]

honolulu:

Tröttnar jag efter ett par år kan jag alltid göra något helt annat, börja plugga igen, komplettera min utbildning och forska osvosv. Jag har dock alltid min utbildning att falla tillbaka på.

Yes, precis. [y] Viktigt att komma ihåg att man aldrig är låst. Låter dessutom som att du kommer få ett väldigt givande jobb av din utbildning!

honolulu:

men om du faktiskt får testa det själv denna termin och bara leva i NUET, så kommer du ha mer insikt i det när sommaren börjar. Sug åt dig så mycket du bara kan.

Det här är precis vad min mamma sa, men av någon anledning känns det mer äkta när du säger det. Det är väl p.g.a. min paranoia kring deras opartiskhet i det hela. Tack hur som helst! Alla har hjälpt mig asmycket här och nu känns det inte lika läskigt faktiskt.

honolulu:

Jag hade fan lingvistik idag, alla satt typ och tänkte vafan är detta? Men ibland måste man läsa lite tråkiga ämnen (även om lingvistik är viktigt för en logoped, lol).

Haha ja. Jag har ju också ämnen som verkar vara roliga och intressanta fast senare på terminen.

Just nu: Plugga in hur Sveriges rättsystem är uppbyggt, hur EU:s rättsystem är uppbygt och dessas relation till varandra.

Om ett tag: Mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, religionsfrihet, tryckfrihet, invandringsfrågor. Det kommer bli grymt. [party]

honolulu:

det är bra, det är viktigt att kunna prata om saker som oroar en (för stunden, eller gjort länge) utan att tro att det är "småsaker" och inte värt att ta upp.. Det har jag i alla fall lärt mig.

Ja, jag har också lärt mig det. Om man bara håller dem inne blir de till slut ett enormt monster som tar upp all ens vakna tid och energi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inget råd att ge, som inte redan skrivits, men vill ändå skriva något. Alltså ja, ovant behöver inte vara dåligt. Och detta är ju ett steg mot yrket och livet du vill ha. Kommer bli asbra.

Blir för övrigt livrädd av denna tråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Supply and Demand:

Alltså ja, ovant behöver inte vara dåligt. Och detta är ju ett steg mot yrket och livet du vill ha. Kommer bli asbra.

Ja, alltför sant. Har dessutom insett det nu. Eller ja, åtminstone insett att det är förändringen jag är rädd för, inte juridiken!

Supply and Demand:

Blir för övrigt livrädd av denna tråd.

Varför då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Varför då?

Alltså din slutsats angående att rädslan utgår från att du var sysslolös i två månader. Jag har varit det i ett halvår, och ser ut att bli minst ett halvår till. Kommer aldrig orka ta tag i något. Buhu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Supply and Demand:

Kommer aldrig orka ta tag i något. Buhu.

Börja göra saker då!


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Yes, precis. [y] Viktigt att komma ihåg att man aldrig är låst. Låter dessutom som att du kommer få ett väldigt givande jobb av din utbildning!

Precis, speciellt här i Sverige. Det tror faktiskt jag med! 🙂

xsaosinx:

Det här är precis vad min mamma sa, men av någon anledning känns det mer äkta när du säger det. Det är väl p.g.a. min paranoia kring deras opartiskhet i det hela. Tack hur som helst! Alla har hjälpt mig asmycket här och nu känns det inte lika läskigt faktiskt.

Haha, känner igen det också, känns aldrig äkta när en familjemedlem (som alltid har åsikter osv) säger något, känns så vinklat då. Men det är faktiskt sant, och det är viktigt att du kör ditt eget race och försöker tänka bort vad dina föräldrar vill. Det är svårt om man har föräldrar med starka åsikter, men har jag lyckats med mina föräldrar så lyckas vem som helst [party] det känns jättebra!

xsaosinx:

Om ett tag: Mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, religionsfrihet, tryckfrihet, invandringsfrågor. Det kommer bli grymt. [party]

Det låter askul ju! På den där lingvistiklektionen satt jag och försökte hänga med och TÄNKA att "fan vad intressant" även om jag inte tyckte det, haha. Lyssnade extra noga och försökte se det från ett perspektiv som visar det intressanta, försökte koppla det till annan vetenskap och se helheten lixom. Det är en konst, men det är väldigt praktiskt när man behärskar det tankesättet, till slut kanske man håller med. Och det kan du försöka applicera på det du läser just nu [wink]

xsaosinx:

Ja, jag har också lärt mig det. Om man bara håller dem inne blir de till slut ett enormt monster som tar upp all ens vakna tid och energi.

Ja, precis! Att bara prataprataprata om det och ventilera!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Det är en konst, men det är väldigt praktiskt när man behärskar det tankesättet, till slut kanske man håller med. Och det kan du försöka applicera på det du läser just nu [wink]

Det låter assvårt och jag hade ett till smärre sammanbrott idag när jag skulle plugga. o: Men det ska gå! Ditt tankesätt är väldigt motiverande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Du är en fin grabb! I alla fall i mina drömmar.

xsaosinx:

Tack mannen! Du verkar också vara en fin grabb.

KÄRLEK [bigsmile]


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Det låter assvårt och jag hade ett till smärre sammanbrott idag när jag skulle plugga. o: Men det ska gå! Ditt tankesätt är väldigt motiverande.

Yep, det är riktigt svårt. Funkar inte alltid heller, beror iofs på sinnesstämningen, men ändå. Men när det funkar är det jättebra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Börja göra saker då!

Lättare sagt än gjort, dude


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker verkligen att du ska ge linjen en ärlig chans. När väl det är gjort och det fortfarande känns fel och konstigt är det bara att gå vidare. Vårt samhälle bygger på arbete i för hög grad ändå.

Mitt råd till dig är att flytta in med vänner i någon jävla lägenhet/kollektiv whatevver så du har relativt likasinnade människor i ungefär samma sits runt dig för det mesta. Att få pengar till hyra och mat m.m går alltid på något vis. Du är både karismatisk och ser sympatisk ut så någon form av butiksjobb skulle du lätt kunna sno. Sen är det bara att köra så tills du känner att det är dags att utbilda sig. Eller något.. :s Egentligen ett skitråd och mer en egen liten ventilering men men.

Hur det kommer fungera praktiskt har jag ingen aning om, men det är så jag ska göra. Synd bara att jag har 2.5 jävla år kvar på gymnasiet... [sad]

Hoppas verkligen att det löser sig då du är en toppenkille. Märks mycket på hur du är som person både här och irl. puss och kram


   
SvaraCitera