Aviseringar
Rensa alla

Hela UM kodat i tonvis av nästlade tabeller?


Ämnesstartare

Undrar bara varför?

Jag vet att Youmeet skapade sajten, men varför valde dom att använda tabeller? DIV element verkar mer logiskt att använda när man gör hela hemsidor.

Här är en liten lista på varför dom INTE skulle ha använt massa nästlade tabeller:
http://phrogz.net/css/WhyTablesAreBadForLayout.html

Det är okej att använda på vissa delar av sajten, som till exempel forumet, där dom listar upp alla inlägg.

Och en sak till... är det bara jag som tycker att sidan laddar segt? Alltså hela hemsidan. Har inga problem med andra sidor, men just UM laddar segt som satan för mig. Dags för nya, bättre servrar? [wink]

"Tables are usually slower to layout for the browser.
(Takes longer for the user to see anything on the page.)"

kanske därför? Heh, vet inte [crazy]

Hur många varningspoäng får jag för detta inlägget? [rolleyes]


   
Citera
Ämnesstartare

oj då [surprised] Såg precis att två likadana inlägg postades av mig. Ta bort den andra? Förlåt [blush]


   
SvaraCitera

baconkebab:

Dags för nya, bättre servrar? [wink]

Um bytte nyligen serverar 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Um bytte nyligen serverar 😛

oh, is that so? [surprised] Vad kör dom nu då? Om du vet... [bigsmile]


   
SvaraCitera

baconkebab:

oh, is that so? [surprised] Vad kör dom nu då? Om du vet... [bigsmile]

Virtuella servrar utomlands.


   
SvaraCitera
Åtta

baconkebab:

Vad kör dom nu då? Om du vet... [bigsmile]

De använder virtuell hosting hos Amazon EC2, tror jag.

baconkebab:

Hur många varningspoäng får jag för detta inlägget? [rolleyes]

Varför skulle du få varningspoäng? [shake]

baconkebab:

Undrar bara varför?

Därför att sidan skrevs för ungefär en eon sedan, och troligen var inte de som gjorde den speciellt erfarna - eller så kanske de outsourcade det till en sån där "vi kodar din layout. Bara skicka oss en .psd"-sida. UM6, som har varit i utveckling sedan tidernas begynnelse, kommer förhoppningsvis inte att vara en hög nästlade tabeller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

De använder virtuell hosting hos Amazon EC2, tror jag.

Okej [smile]

Åtta:

Varför skulle du få varningspoäng? [shake]

Modsen här brukar gilla att slänga ut varningspoäng helt utan anledning ibland. [cry]

Åtta:

Därför att sidan skrevs för ungefär en eon sedan, och troligen var inte de som gjorde den speciellt erfarna - eller så kanske de outsourcade det till en sån där "vi kodar din layout. Bara skicka oss en .psd"-sida....

Såpass gammal är den la inte? Från 2000? Och dom som designade sidan gjorde förmodligen inte bara designen, utan dom kodade också alla funktioner (alltså PHP, Javascript m.m.)... så det var nog ingen sån där "vi kodar din layout, skicka bara din .psd fil"-sida som gjorde allt?

Den här sidan har ju en del funktioner. Den är ju inte direkt "simpel" om man säger så... så jag har en känsla av att dom själva valde att använda tabeller istället för div element till sajten. Frågan är bara varför? [confused]

Och.. är det bara jag som tycker att sidan är slö?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

baconkebab:

Och.. är det bara jag som tycker att sidan är slö?

Nope, sidan är inte slö. Hur kan du säga nåt sådant?

Den är äckligt slö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Den är äckligt slö.

Haha, tack för bekräftelsen!! XD [bigsmile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

@åtta:

http://youmeet.se/um5.php

...det är en del funktioner. Dom visste nog va dom höll på med? [wink]

http://youmeet.se/prices.php

För det priset vill man nog ha något rejält du? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

baconkebab:

http://youmeet.se/prices.php

För det priset vill man nog ha något rejält du?

Hahahah, damn. Ja för det priset vill man ju absolut ha någonting rejält!


   
SvaraCitera

baconkebab:

Och en sak till... är det bara jag som tycker att sidan laddar segt?

nej, det är så segt så jag tror titt som tätt mitt internet slutat fungera.


   
SvaraCitera

baconkebab:

Såpass gammal är den la inte? Från 2000?

Det är tio år sedan. Tio år är en hel del, speciellt inom IT-branschen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Hahahah, damn. Ja för det priset vill man ju absolut ha någonting rejält!

Japp! 🙂

Capture:

Det är tio år sedan. Tio år är en hel del, speciellt inom IT-branschen.

Jo, det är visserligen sant. Men du menar alltså att DIV element inte användes då? Eller inte funderade lika bra? Sysslade inte med webdesign när jag var 6 år så jag vet inte [cute]

Kändes inte som 10 år när jag skrev det [tard] känns som typ 5 år sen [chocked]...


   
SvaraCitera
Tyrael

baconkebab:

Kändes inte som 10 år när jag skrev det [tard]

"The first CSS specification to become an official W3C Recommendation is CSS level 1, published in December 1996."

Det finns såååå många layouter som skapas med tabeller fortfarande idag. Så det är nog inte så konstigt att UMIT inte gjorde det för 10 år sedan. För mig med 24mbit laddas framsidan på ca 1 sekund, övriga sidor på en halv sekund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Det finns såååå många layouter som skapas med tabeller fortfarande idag. Så det är nog inte så konstigt att UMIT inte gjorde det för 10 år sedan. För mig med 24mbit laddas framsidan på ca 1 sekund, övriga sidor på en halv sekund.

Jo jag vet att det finns massvis av hemsidor som fortfarande idag är byggda med tabeller, men de flesta är dåligt gjorda och den som skapade designen visste antagligen inte vad han höll på med igentligen. [tired]

Image
Har inte med min internethastighet att göra. Om du läser igenom dom tidigare kommentarerna ser du att andra också har problem. [smile] Själv har jag inga problem med andra sidor. (länge sen jag besökte en sida med så här lång laddningstid...!) Framsidan laddas lika segt som resten av sidorna på UM.


   
SvaraCitera