Aviseringar
Rensa alla

Helt ärligt alltså...


Ämnesstartare

Helt ärligt alltså är det ens normalt att ens förälder ringer hem till din kompis du ska sova hos föräldrar när du är 16 år? Okej om man var yngre men 16??! Tycker ni det är normalt? Gör era föräldrar likadant?


   
Citera

Är 14, det gör inte min mamma.
Om hon dock inte skulle kunna nå mig efter flera försök hade hon nog ringt kompisen slash mamman.
Normalt och normalt, lite konstig då du är 16. Du går ju lixom på gymnasiet (antar jag) .


   
SvaraCitera

Mina föräldrar gjorde inte det, men jag var ute och knarkade och bråkade om nätterna så det borde de kanske ha gjort!


   
SvaraCitera

De är väl oroliga att ni skall fucka ur med starksprit, karlar och kanyler. Det är nog inte helt ovanligt att föräldrar gör så men inte supervanligt heller. De bryr ju sig iaf.


   
SvaraCitera
sies
 sies

Claryfray:
Helt ärligt alltså är det ens normalt att ens förälder ringer hem till din kompis du ska sova hos föräldrar när du är 16 år? Okej om man var yngre men 16??! Tycker ni det är normalt? Gör era föräldrar likadant?

Du ställer frågan lite konstigt tycker jag, men så som jag förstår det så ringde dina föräldrar till din kompis för att du skulle börja gå hem? Eller skulle du sova över hos kompisen och dina föräldrar ringde för att säga att det var sängdags? 

Hur som helst, så känns det lite som du inte brukar vara borta så sent och dina föräldrar verkar inte så vana vid det. Du får se det i deras perspektiv, du är deras barn och de kommer oroa sig lika mycket tills du är kanske 18-20.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Det är väl inte jättevanligt. Men allt fler föräldrar borde agera så. Det kan dessutom vara ett extra skäl/bortförklaring till att ringa, när man främst vill stämma av att du verkligen befinner dig där du sagt att du ska befinna dig, se att du är i säkerhet. Som förälder, skulle man (i regel) aldrig förlåta sig själv om något hände sitt barn som fick allvarliga konsekvenser - när det hade kunnat hindras.

Det finns ju även de, i din ålder som hindras från att umgås med andra i överhuvudtaget, utom familj, om kvällarna, så det finns alla varianter. 


   
SvaraCitera
time
 time

Mina föräldrar har gjort lite olika, eller pappa har aldrig varit engagerad i huruvida jag är ute eller inte men mamma lät mig göra lite som jag ville mest för att hon visste att jag inte gjorde riktigt dumma grejer (även om jag ibland gjorde riktigt dumma grejer). Brorsan däremot har tidigare hängt i ett gäng som hamnat i trubbel rätt ofta, varpå föräldrarna skapade en facebookgrupp där de kan prata ihop sig när det är helg/festligheter på stan och bolla med varandra. Tycker det känns rimligt, jag vet att man kan känna sig väldigt vuxen när man är 16 men det finns ju föräldrar som inte bryr sig överhuvudtaget och det kan ofta kännas värre.


   
SvaraCitera
keynan

Föräldrar som inte ringer tycker jag är inte normala :). nån måste ju bekräfta att du sover över hos din kompis.


   
SvaraCitera

Beror väl på vilken relation ni har samt hur både du och dina föräldrar är som personer. 

Har själv aldrig sovit över hos någon kompis, så saknar egen erfarenhet. 


   
SvaraCitera

kanske inte 16. mina slutade nog vid 14-ish

fast det berodde på hur bra de kände de andra föräldrarna. 


   
SvaraCitera