Aviseringar
Rensa alla

heltids anställning som 16 år


Ämnesstartare

snurrar i tankarna på att skaffa jobb har läst runt lite och man får jobba i typ affärer när man e 16 och med äldre osv. såg att man måste ha ”fullgjort skolplikten” gick ut nian med sträck i allt och 3 F måste gå intruduktion osv men frågan är om jag har fullgjort den för intruduktion klassas ju som gymmnasium fortfarande... men tillbaka till ämnet har inge. experience med att jobba ”ett riktigt jobb” har ju typ målat hos morsans vänner deras förråd och så hsr jag delat lite reklam osv. ni som har/haft jobb som 16 åring vad fick ni för lön? hur mycket fick ni jobba? vaf jobba ni med? berätta allt och skicka gärna någon länk med jobb för folk under 18 och utan utbildning. vill inte att ni skriver ”fokusera på skolan” eller ”få bättre betyg” mvh linus


   
Citera
mdma
 mdma

Fokusera på skolan och fixa bättre betyg. 

Du kommer att ångra dig.


   
SvaraCitera

Inte för att vara den, men många arbetsgivare vill se att man åtminstone har gått ut gymnasiet. Vill du satsa på att börja jobba direkt kan du såklart göra det, det är ditt liv, men det kommer att bli svårt att hitta jobb.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Inte för att vara den, men många arbetsgivare vill se att man åtminstone har gått ut gymnasiet. Vill du satsa på att börja jobba direkt kan du såklart göra det, det är ditt liv, men det kommer att bli svårt att hitta jobb.

Delvis tycker jag att du ger lite halvlustiga råd. Självklart är en gymnasieutbildning bättre än en grundskoleutbildning om man vill ha ett jobb som kräver gymnasieutbildning på samma sätt som en universitets- och högskoleutbildning är bättre än en gymnasieutbildning om man vill ha ett jobb som kräver denna utbildning.

Men det finns säkerligen kanske en halv miljon jobb, säkerligen fler, som inte kräver högre utbildning än grundskoleutbildning. Jag jobbar själv på en av Kalmars två stormarknader. Förvisso har jag fullgjord gymnasieutbildning (ekonomi) men bara på vårt företag har vi säkert uppåt hundratalet anställda som bara har grundskoleutbildning. Nu är ju pappa vd för hela stormarknaden men jag vet ju så pass mycket att vi har mängder med anställda, allt ifrån lagerarbetare till personal som fyller på i hyllorna till kassapersonal och städare som just bara har grundskoleutbildning. Eftersom det är farsan som är högsta chefen för hela koncernen så vet jag ju hans personliga krav som bl a är plikttrogen, ordningssam, serviceinriktad samt goda kunskaper i såväl svenska och engelska, muntligt och skriftligt. För de allra flesta jobb där bl a bara grundskoleutbildning krävs erbjuder vi även en intern datautbildning på fem fem dagar som alla måste gå.

Så glöm inte bort att det finns hundratusentals jobb i Sverige som inte kräver högre utbildning än fullgjord grundskola. Mycket glad


   
SvaraCitera

politisk realist:

Delvis tycker jag att du ger lite halvlustiga råd. Självklart är en gymnasieutbildning bättre än en grundskoleutbildning om man vill ha ett jobb som kräver gymnasieutbildning på samma sätt som en universitets- och högskoleutbildning är bättre än en gymnasieutbildning om man vill ha ett jobb som kräver denna utbildning.

Men det finns säkerligen kanske en halv miljon jobb, säkerligen fler, som inte kräver högre utbildning än grundskoleutbildning. Jag jobbar själv på en av Kalmars två stormarknader. Förvisso har jag fullgjord gymnasieutbildning (ekonomi) men bara på vårt företag har vi säkert uppåt hundratalet anställda som bara har grundskoleutbildning. Nu är ju pappa vd för hela stormarknaden men jag vet ju så pass mycket att vi har mängder med anställda, allt ifrån lagerarbetare till personal som fyller på i hyllorna till kassapersonal och städare som just bara har grundskoleutbildning. Eftersom det är farsan som är högsta chefen för hela koncernen så vet jag ju hans personliga krav som bl a är plikttrogen, ordningssam, serviceinriktad samt goda kunskaper i såväl svenska och engelska, muntligt och skriftligt. För de allra flesta jobb där bl a bara grundskoleutbildning krävs erbjuder vi även en intern datautbildning på fem fem dagar som alla måste gå.

Så glöm inte bort att det finns hundratusentals jobb i Sverige som inte kräver högre utbildning än fullgjord grundskola. Mycket glad

Såååå du tipsar helt enklet om att typ söka jobb på Ica lol,,, 

 

ni som har/haft jobb som 16 åring vad fick ni för lön? hur mycket fick ni jobba? 

Jag får 90 eller 95 i timmen på cafet jag jobbar på  (minns inte riktigt jobbar bara när dom behöver extra personal) sen så får jag 75 i timmen för ett av mina sommar jobb och 85 för mitt andra sommarjobb. Min kille som gått yrkesgymnasium och jobbar på mekonomen tjänar ungefär 135 i timmen. sen så tror jag att gymnasieutbildningen är extrem viktig eftersom man blir mer "värd" när man är utbildad. utbildning och erfarenhet är vad arbetsgivare går på. 


   
SvaraCitera

Jag får 90 eller 95 i timmen på cafet jag jobbar på  (minns inte riktigt jobbar bara när dom behöver extra personal) sen så får jag 75 i timmen för ett av mina sommar jobb och 85 för mitt andra sommarjobb. Min kille som gått yrkesgymnasium och jobbar på mekonomen tjänar ungefär 135 i timmen. sen så tror jag att gymnasieutbildningen är extrem viktig eftersom man blir mer "värd" när man är utbildad. utbildning och erfarenhet är vad arbetsgivare går på. 

sen får man även tänka in skillnaden på ålder och på vart man bor när man tänker hur mycket man kanske kan tjäna. 


   
SvaraCitera

Donkeking:

Såååå du tipsar helt enklet om att typ söka jobb på Ica lol,,,

Syftade naturligtvis INTE enbart på ICA utan på detaljhandeln i allmänhet. Liksom café- och restaurangbranschen om du gillar den bättre.

Jag är ganska så säker på att de flesta anställningschefer prioriterar en arbetssökande som är plikttrogen, ordningsam, serviceinriktad samt goda kunskaper i såväl svenska och engelska, muntligt och skriftligt FÖRE att den arbetssökande trycker upp ett betyg på fullgjord gymnasieutbildning i facet på anställningschefen.

Donkeking:  Jag får 90 eller 95 i timmen på cafet jag jobbar på  (minns inte riktigt jobbar bara när dom behöver extra personal) sen så får jag 75 i timmen för ett av mina sommar jobb och 85 för mitt andra sommarjobb. Min kille som gått yrkesgymnasium och jobbar på mekonomen tjänar ungefär 135 i timmen. sen så tror jag att gymnasieutbildningen är extrem viktig eftersom man blir mer "värd" när man är utbildad. utbildning och erfarenhet är vad arbetsgivare går på. 

Jag har aldrig ifrågasatt att inte lönen är högre för den som fått jobb med gymnasieutbildning än den som fått jobb enbart med grundskoleutbildning. På samma sätt som lönen är högre för den som har universitets- och högskoleutbildning jämfört med den som har gymnasieutbildning.

Jag syftade enbart på TS inledande inlägg där jag fick uppfattningen att han var skoltrött för tillfället och ville ut och jobba några år.

Det finns som du vet vuxenutbildningar där den ekonomiska biten är bra mycket bättre än för 15 - 18 åriga tonåringar. Blink


   
SvaraCitera

Många yrken kräver gymnasiekompetens nuförtiden. Erfarenhet är bra att ha på CVet och förstår att det är häftigt att tjäna sina egna pengar vid din ålder men ett tips är att fortsätta med skolan. 


   
SvaraCitera

Jag är 15 och tjänar mellan 200 - 1000 kr i timmen, men då jobbar jag som frilansare online. Och ska snart starta ett aktiebolag. Jag rekommenderar verkligen att bli frilansare om du kan någonting som andra inte kan, men kanske behöver.


   
SvaraCitera

Spiff06:
Jag är 15 och tjänar mellan 200 - 1000 kr i timmen, men då jobbar jag som frilansare online. Och ska snart starta ett aktiebolag. Jag rekommenderar verkligen att bli frilansare om du kan någonting som andra inte kan, men kanske behöver.

Ok buddy


   
SvaraCitera

adam_:

Ok buddy

ok buddy


   
SvaraCitera

agnesberg:

ok buddy

Tror inte du läste hans kommentarSover


   
SvaraCitera

adam_:

Tror inte du läste hans kommentarSover

nä skippade hans kommentar för att sedan svara din.


   
SvaraCitera

agnesberg:

nä skippade hans kommentar för att sedan svara din.

Tror du gillar härma migArg


   
SvaraCitera

adam_:

Tror du gillar härma migArg

aa du behövdes läxas upp ibland.


   
SvaraCitera