Aviseringar
Rensa alla

Heltidssjukskrivning, vad händer med SCN-bidraget?


Ämnesstartare

Nu har min hemsituation blivit 100% ohållbar så jag ska strax åka in på en akuttid med min läkare och psykolog för att ordna en heltidssjukskrivning (är deltidssjukskriven just nu). Men efter som att jag då hade planerat att flytta iväg och leva som en liten parasit på mina andra nära och kära (har inget val, soc vill inte hjälpa mig) så måste jag ju ha någon form av inkomst, fortsätter jag att få SCN eller måste jag söka någon form av bidrag?


   
Citera
Ämnesstartare

Blir du sjukskriven så får du bidrag, men innan du är 18 så är det väl inte lika mycket då man inte förväntas klara sig själv? Eller något sådant. Vet ej. Har precis vaknat. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Blir du sjukskriven så får du bidrag, men innan du är 18 så är det väl inte lika mycket då man inte förväntas klara sig själv?

Nä, man får inte lika mycket efter som att det egentligen är föräldrarna som ska försörja en, jag har dock inte den lyxen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Nä, man får inte lika mycket efter som att det egentligen är föräldrarna som ska försörja en, jag har dock inte den lyxen.

De kommer väl att försörja dig om du flyttar? Du fick ju bo hos din mamma när du flyttade ut från ditt ex, så det ordnar sig nog. Hoppas!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan du inte flytta hem till någon tant från pingstkyrkan och parasitera på denna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

De kommer väl att försörja dig om du flyttar?

Knappast.

isola:

Du fick ju bo hos din mamma när du flyttade ut från ditt ex, så det ordnar sig nog. Hoppas!

Efter att de på socialen tvingat henne, ja, men nu orkar hon inte mer så jag ska tydligen bo hos min far, vilket jag inte skulle orka med psykiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Efter att de på socialen tvingat henne, ja, men nu orkar hon inte mer så jag ska tydligen bo hos min far, vilket jag inte skulle orka med psykiskt.

Hade hon vägrat så hade ju soc fått hitta ett boende åt dig. Säger din pappa nej nu så är det deras skyldighet att ordna boende åt dig. Hemskt att bara hatta fram och tillbaka från plats till plats och aldrig ha något riktigt hem. Hade det så i flera år, hemskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hade hon vägrat så hade ju soc fått hitta ett boende åt dig.

I en drömvärld, ja, men här så låter soc barn/unga vara hemlösa.

isola:

Säger din pappa nej nu så är det deras skyldighet att ordna boende åt dig.

Pappa säger inte nej, det är det som är grejen, han gillar att misshandla mig riktigt grovt psykiskt (som att plåga mina kaniner framför mina ögon och sådant).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Pappa säger inte nej, det är det som är grejen, han gillar att misshandla mig riktigt grovt psykiskt (som att plåga mina kaniner framför mina ögon och sådant).

[sad] Hemskt. Har du övervägt internat och sådant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

[sad] Hemskt. Har du övervägt internat och sådant?

Jag skulle inte klara av att bo med folk jag inte känner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Jag skulle inte klara av att bo med folk jag inte känner.

Flyttar du till tex Fagersta eller någon sådan liten ort så är det ju relativt lätt att få lägenhet, men det är ju bara vad man ska göra där som är kruxet då iof. Om jag vore du så skulle jag gå till soc och kräva att min handläggare lyssnade på mig. Hade jag haft plats så skulle du fått bo hos mig sötgeiger <3


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Pappa säger inte nej, det är det som är grejen, han gillar att misshandla mig riktigt grovt psykiskt (som att plåga mina kaniner framför mina ögon och sådant).

och soc tycker ändå att det är en bra plats att bo på..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

och soc tycker ändå att det är en bra plats att bo på..?

Ja.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Ja.

fint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ja.

Har din läkare+psykolog också pratat med soc?


   
SvaraCitera