Aviseringar
Rensa alla

Hem studio för den "fattige"


Ämnesstartare

Okej Jag vill fixa en hemstudio och vill bygga allt själv men vet inte riktigt vad man kan använda på riktigt och vad som är myt tex äggkartonger? och täcken? vad fungerar på riktigt? Jag har redan dator, program, mic och gått med utrymme [wink]


   
Citera

Hmm, ett MIDI-Keyboard?

Vad har du för program?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Funderar på att skaffa ett keyboard
Använder FL studio
Men det är inte de jag vill veta det är om alla myter är sanna om äggkartonger funkar och om täcken funkar som ljud isolering


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Jag har hört mattor istället för täcken.
Annars borde skumgummi vara ett ganska ekonomiskt alternativ eller cellplast.


   
SvaraCitera

En schysst mic är väll det viktigasre i en hemmastudio om man vill spela in [smile]


   
SvaraCitera

en schysst mic, schyssta instrument, schysst redigeringsprogram och schysst musiker. annars fåre va


   
SvaraCitera

Pitri:

vad fungerar på riktigt?

http://forum.studio.se/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar så nu ska man kolla vad man kan göra här hemma 🙂


   
SvaraCitera
Bakric

Självklartt fungerar äggkartonger, filtar, täcken och mattor då de har hyfsat ljudisolerande egenskaper.
Frågan är bara om de "duger" för hemmaproducenten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack Bakric det var det som jag ville veta [smile]


   
SvaraCitera

Bakric:

ljudisolerande

Det handlar ju inte om att stänga ut ljud utan mer om att man vill bli av med rumsklang. Man brukar vilja spela in med så lite rumklang det går så att man kan justera det i efterhand.


   
SvaraCitera

Måste tillägga att man vill ju även ha det ljudisolerat så att inge störande ljud kommer med när man spelar in.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Det handlar ju inte om att stänga ut ljud utan mer om att man vill bli av med rumsklang. Man brukar vilja spela in med så lite rumklang det går så att man kan justera det i efterhand.

Japp, och äggkartonger dämpar bara vissa frekvenser så det funkar inte så bra...


   
SvaraCitera
Bakric

My dreams are her:

Det handlar ju inte om att stänga ut ljud utan mer om att man vill bli av med rumsklang. Man brukar vilja spela in med så lite rumklang det går så att man kan justera det i efterhand.

My dreams are her:

Måste tillägga att man vill ju även ha det ljudisolerat så att inge störande ljud kommer med när man spelar in.

Ljudisolerande föremål "absorberar" ljudvågor vilket dämpar deras passage genom föremålet, vilket dels leder till att externa ljudkällor stör mindre samt att "rätt" ljud inte passerar äggkartongen/mattan/filten och studsar mot hårda material i rummet såsom väggar, golv och tak.

Jag kanske inte alltid har helt rätt, men jag har då aldrig helt fel [crazy]

Burrito:

Japp, och äggkartonger dämpar bara vissa frekvenser så det funkar inte så bra...

Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt de flesta material är både billigare och mer hållbara att isolera med än äggkartonger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pitri:

Okej Jag vill fixa en hemstudio och vill bygga allt själv men vet inte riktigt vad man kan använda på riktigt och vad som är myt tex äggkartonger? och täcken? vad fungerar på riktigt? Jag har redan dator, program, mic och gått med utrymme

Kontakta mig så kan jag hjälpa dig så fort som möjligt.
Finns på facebook, enklast att nå där.

Länk till min FB: www.facebook.com/SaadeOfficial

/Saade


   
SvaraCitera