Aviseringar
Rensa alla

Hemmafru när man får barn


Ämnesstartare

soimpolite:

Lämnar gärna iväg mina barn åt deras öde (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

soimpolite:

Intressant att man blir stämplad som troll bara för att man har en åsikt som inte delas av majoriteten. Finns inte så många här kanske, men i USA och andra länder finns det många kvinnor som har tagit i sitt förnuft till fånga.

Om du lär dig att argumentera och formulera dig på ett trevligare sätt där du inte stämplar alla som tycker annorlunda än dig som oförnuftiga, så kommer du också bli respekterad. Ingen tror att du är ett troll om du förklarar varför du tycker som du gör utan att dumförklara andra för DU anser att de inte älskar sina barn och att du gör det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Och det tycker du att du gör?

Ja, det ha jag gjort. Jag har, uppvuxen i detta samhälle som man ju är, övervägt att sätta barnen på dagis. Men jag tänkte sedan själv och lyssnade på mina värderingar och inte kollektivets, vilket gav mig de åsikter jag har idag. Sedan kan jag inte direkt påstå att jag har fått några vettiga argument mot mina åsikter. Det handlar ju snarare om att människor, som jag skrev, inte lyssnar utan finner det provocerande och hemskt med "annorlunda" åsikter och därför visar avsky istället för att argumentera. Det är moget, verkligen.

JejeX:

De skulle innebära problem socialt för barnen.

Utveckla gärna.

framtidstron är död:

Men då handlar det om att jag vill hålla mina barn borta från sådant som ger de fel verklighetsuppfattningt, inte hålla de borta från verkligheten.

Men någon dag måste vi komma underfund med att det är denna verklighet vi går mot och att verkligheten idag inte alls är särskilt trygg.

framtidstron är död:

människor och förmågan att stå upp för sig själv och säga nej?

Det är ju inte direkt skolan kan dock säkert i visa fall vara) som ger barn självförtroende och självkänsla. Det kan vara sport, volontärsarbete, föreningar etc.

framtidstron är död:

Hur hade du tänkt att de ska lära sig att stå på egna ben om du aldrig släpper iväg dem i en mer eller mindre "farlig" miljö utan dig?

Jag tror som sagt att de kommer att få god självkänsla och gott självförtroende. Jag vill låta dem växa upp i en trygg miljö, men självklart kommer jag att låta dem tänja på gränserna och ta mer ansvar själva. Men det kan handla om att de får anordna egna projekt, resa på egen hand, studera andra miljöer och förstå hur andra har det. Det behöver inte tvunget innebära att de går i en kommunal skola. Jag vill att de skall vara redo för de farligare miljöerna när de väl ger sig ut där. Jag tror att vägledning och stöd hemifrån, samt intressen som bidrar till självständighet kan göra dem redo, snarare än att de helt plötsligt kliver in i en farlig miljö som de inte är redo för.

När unga flickor idag klär sig oanständigt och ger sig ut på fester etc. menar jag inte att de är redo för den typen av aktiviteter. Jag vill att mina barn skall kunna stå emot sådana frestelser och för att kunna göra det kan jag inte direkt kasta in dem i den farliga miljön. Alltså tror jag inte på att de förbereds i skolan utan med andra ord möter saker de ännu inte är redo att hantera.


   
SvaraCitera

Hah, kvinnor


   
SvaraCitera
smisk

soimpolite:

Det handlar ju snarare om att människor, som jag skrev, inte lyssnar utan finner det provocerande och hemskt med "annorlunda" åsikter och därför visar avsky istället för att argumentera. Det är moget, verkligen.

Det handlar väl kanske ännu mer om folks egna erfarenheter, för jag menar, jag blev satt på dagis och jag tyckte det var bra, så jag vill att mina barn ska ha samma goda erfarenhet av det hela som jag. Jag tror verkligen inte att det är något problem att släppa mina avkommor fria i världen att upptäcka saker själva.

pallo217:

Hah, kvinnor

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Utveckla gärna.

Om de har en privatlärare så kommer ditt/dina ungar inte träffa speciellt många andra barn alls. Lätt att bli utanför även om barnet kan umgås med andra barn på fritiden. Vilket borde vara nästan lika "otryggt" så det är väl också förbjudet.

Formulera mig är inte min starka sida idag känner jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Tycker ej att föräldrarna ska bestämma ungens intressen. Tycker att ungen ska bestämma sina egna intressen när denne har några.

Det handlar ej om att bestämma deras intressen. Det handlar om att visa vad som erbjuds. När jag var liten provade jag på en mängd olika saker. Allt från ridning, simning, gymnastik och fotboll till kyrkokör och andra föreningar som riktade in sig på t.ex. skogen.

Vill mina barn inte delta i något jag erbjuder dem så tvingar jag dem självklart inte. Men jag kommer så klart peppa dem att ha kul och lära sig för som förälder vet jag ändå bättre än mina barn. Bara för att de skulle klaga över att de inte vill sjunga en viss dag betyder ju inte det att de inte kommer att vilja göra det nästa vecka osv.

Kviq:

Eller ja, du kan ju bygga upp en trygg och skyddad miljö till din unge så att den inte alls lär sig att ta hand om sig själv, med tiden välja ut något trevligt litet jobb där barnet ej kommer att bli stressat eller utsatt och staka ut resten av dennes liv också.

Jag tror som sagt att jag kan förbereda mina barn inför livet utan att de tvunget skall sättas i en kommunal skola. Är det verkligen så väldigt konstigt? Du tror inte att det finns några barn på jorden som framgångsrikt har gått igenom sina liv med den uppväxten? Eller handlar detta om att det är hemskt att gå emot strömmen och inte dela kollektivets värderingar?

Kviq:

Har hört att arrangerade bröllop ska vara tryggt också. Så att denne ej kommer i fel umgängeskretsar, etc. Eller var tycker du att gränsen går?

Mina barn skall själva bestämma över sina liv. Det är en självklarhet. När de är små vet de dock inte vad som är bäst för dem och då vill jag som ansvarsfull förälder ge dem vägledning.

Miceparade:

Dessa personer är utbildade i vad de gör, tror de har bättre koll på pedagogiken än vad du har, och än mer så när det blir dags för dig att skaffa barn.

Det finns dåliga dagisfröknar och det finns säkert även bra. Dock tror jag att jag vet vad som är bäst för mina barn bättre än någon av dessa. Att de har sin mors närhet och trygghet under uppväxten tror jag är det bästa. Det är dessutom jag som känner dem bäst och jag vet dessutom att de är tryggare hemma hos mig, vilket verkligen väger tyngst.


   
SvaraCitera
smisk

soimpolite:

Att de har sin mors närhet och trygghet under uppväxten tror jag är det bästa. Det är dessutom jag som känner dem bäst och jag vet dessutom att de är tryggare hemma hos mig, vilket verkligen väger tyngst.

Men alltså, man låser ju inte in barnen på heltid på ett dagis, är du kanske inte medveten om det? [censur]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Kvinnor, skulle ni kunna tänka er att ha era barn på dagis/ i skolan?

Varför just kvinnor? Det är ju inte bara era ungar...

Jag tycker att förskola är bra på många sätt, men i dag så börjar ungefär hälften av barnen förskolan redan vid ett års ålder och många barn är där 40 timmar i veckan. Det är inte rimligt.

http://www.dn.se/kultur-noje/vi-ar-pa-helt-fel-spar-1.405085

"Så jag föreslår att vi börjar om. Att vi säger annorlunda nu. Vi säger inte feminist = prodagis = heltidsarbete, utan feminist = begränsad dagistid = delat hemmaliv. 6 timmars arbetsdag för alla föräldrar och speciellt förbud mot småbarnspappor att arbeta heltid. Lika lön för olika arbete. Sänkt materiell standard. Men tid."

Låter klokt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Det handlar väl kanske ännu mer om folks egna erfarenheter, för jag menar, jag blev satt på dagis och jag tyckte det var bra, så jag vill att mina barn ska ha samma goda erfarenhet av det hela som jag.

Jag blev också satt på dagis men jag tänker inte vara så pass naiv att jag bara låter mina barn genomgå samma sak bara för att jag klarade mig.

smisk:

Jag tror verkligen inte att det är något problem att släppa mina avkommor fria i världen att upptäcka saker själva.

Du kommer ju själv sätta upp gränser (hoppas jag verkligen). Skillnaden är bara att du och jag drar gränsen vid olika ställen.

smisk:

Men alltså, man låser ju inte in barnen på heltid på ett dagis, är du kanske inte medveten om det?

Citera mig där jag påstår det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Älskar dem och tänker vaka över dem (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Varför just kvinnor? Det är ju inte bara era ungar...

Nej, men var i detta fall kvinnors åsikter jag var ute efter. Glömde tyvärr att göra en ett alternativ för män.

Spartakus:

örbud mot småbarnspappor att arbeta heltid. Lika lön för olika arbete. Sänkt materiell standard. Men tid."

Jag ser gärna att fler familjer inte väljer att lämna ifrån sig barnen vid för tidig ålder.

Dock är det för mig viktigt att detta är ett beslut som familjen och inte staten tar.

JejeX:

Om de har en privatlärare så kommer ditt/dina ungar inte träffa speciellt många andra barn alls. Lätt att bli utanför även om barnet kan umgås med andra barn på fritiden. Vilket borde vara nästan lika "otryggt" så det är väl också förbjudet.

Andra aktiviteter osv. som sagt. Skolan är inte allt. Dessutom skrev jag att jag tänka mig en, enligt mig vettig och trygg skola, senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Andra aktiviteter osv. som sagt. Skolan är inte allt. Dessutom skrev jag att jag tänka mig en, enligt mig vettig och trygg skola, senare.

Det kommer antagligen inte att uppskattas av barnen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JejeX:

Det kommer antagligen inte att uppskattas av barnen.

Och det baserar du på..?


   
SvaraCitera

Kviq:

barn är bara konstiga och inget som jag vill ha.

This
Skulle se till att bli av med dem om jag fick några. Orka ha en parasit som ska leva på en i 18 år och förpesta för en tills man dör.


   
SvaraCitera