Aviseringar
Rensa alla

Hemmafru när man får barn


smisk

soimpolite:

Jag blev också satt på dagis men jag tänker inte vara så pass naiv att jag bara låter mina barn genomgå samma sak bara för att jag klarade mig.

Wow, okej, ge mig något exempel på dagisbarn som blivit kajko i huvet då.

soimpolite:

Du kommer ju själv sätta upp gränser (hoppas jag verkligen). Skillnaden är bara att du och jag drar gränsen vid olika ställen.

Klart jag tänker, att skicka barnen på dagis är ju inte direkt som att skicka barnen ut i krig, tönt.

soimpolite:

Citera mig där jag påstår det...

Du påstår ju knappast motsatsen när du antyder att barn som går på dagis endast blir uppfostrade av dagisfröknarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Lämnar gärna iväg mina barn åt deras öde (Du röstade på detta alternativ)

skulle aldrig någonsin vara hemmafru. får för det första panik av tanken på att vara beroende av någon annan.

sen, hur jävla bra tror du det är för dina framtida barn att bli lite halvt isolerade sådär och icke få lära sig vara utan sin lite väl överbeskyddande mor?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

iofs var jag med min mamma tills jag började skolan, och jag blev ju helt grym [bigsmile].

MEN hon var dagmamma, så det var typ som dagis [no-no].


   
SvaraCitera
kachin

soimpolite:

Jag blev också satt på dagis men jag tänker inte vara så pass naiv att jag bara låter mina barn genomgå samma sak bara för att jag klarade mig.

Är väl lika naivt att tro att man själv uppfostrar barnen mycket bättre?
Det finns inget uppfostranssätt som är helt perfekt o funkar på alla barn. Allt är väldigt individuellt. Som t.ex, du tyckte dagis var piss. men inte din kompis herbert som tyckte det var kanoners. Själv hade jag endast dagmammor(2) och hade gärna gått på dagis, men det går ju inte att ändra på nu.
Visst får man utgå från sina egna erfarenheter när man ska göra sina beslut, absolut. Vad annars. Men man kanske inte ska låta det gå överstyr och ta överhanden? Alltså, bara för att du uppfattade dagis som negativt behöver ju det automatiskt inte vara så att dina barn kommer tycka så med.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Det finns dåliga dagisfröknar och det finns säkert även bra.

Likväl som det finns dåliga mödrar :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tard][tard][tard][tard][tard] Du har uppenbarligen aldrig umgåtts med småbarn övht. De blir understimulerade av att bara gå hemma med sin förälder. De behöver andra barn att leka med, men dagis är också för att lära sig sociala färdigheter och att integrera med folk utanför familjen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Lämnar gärna iväg mina barn åt deras öde (Du röstade på detta alternativ)

soimpolite:

Älskar dem och tänker vaka över dem

Inte alls vinklat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

inte låta mina barn gå i statlig skola där små flickor lär sig att använda string vid 10, suga av äldre pojkar vid 12 och klä sig som tonårshoror vid 14.

Mm sådär är det, överallt.
Gick på dagis och statlig skola och gjorde allt det där innan jag ens fyllt nio lixom. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image
Åk genast tillbaka till stenåldern med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Kvinnor, skulle ni kunna tänka er att ha era barn på dagis/ i skolan?

Men man har väl inget val/skolplikt?

Barnen blir ju defekta om de ska hållas avskilda från det sociala. De flesta barn går på dagis, så sen när dina barn börjar skolan, känner flera av de andra barnen redan varann från dagis och har redan lärt sig att fungera i grupp, ditt barn blir ju lite efter.
Jag tyckte det var roligt att gå på dagis btw
Det är väl roligare att leka med kompisar än sitta hemma med mamma.

(Däremot tycker jag inte man ska börja dagis förrän man är 2 tycker småttingarna ofta blir omkullsprungna, samt att de inte kan berätta vad de vill)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Det är rätt kul att de flesta har den föreställningen att så fort barn inte knullar och knarkar vid tidig ålder pga. en bra familj så kommer de att göra det senare.

Jadu, de jag har känt med strikta föräldrar har alla slutat på ett sätt......[crazy] Och det är misär och dekadens.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Kvinnor,

jag tycker man ska ta ut så mycket föräldraledighet man maximalt kan och gärna att manen i relationen också är hemma med barnet. sedan är det iväg till dagis så att man slipper allergier 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill vara hemma med mina barn så länge som möjligt, ja, att vara hemmamamma betyder inte automatiskt att man isolerar ungarna (det skulle jag aldrig göra). Öppen förskola finns ju!


   
SvaraCitera
Åtta

Men om din man delar dina värderingar, kommer inte också han att vilja vara hemmapappa? Eller älskar han inte era barn? Tänkte ni leva på socialbidrag då, när ni båda ska vara hemma med era barn till det att de fyller 18?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men om din man delar dina värderingar, kommer inte också han att vilja vara hemmapappa? Eller älskar han inte era barn? Tänkte ni leva på socialbidrag då, när ni båda ska vara hemma med era barn till det att de fyller 18?

Du har nog missuppfattat det här lite. Om min man delar mina värderingar vill han att våra barn skall vara trygga och växa upp i en sund och kärleksfull miljö, utan att formas till en del av den majoritet som idag inte ens kan tänka själv. Alltså kan han mycket väl jobba och älska dem ändå.


   
SvaraCitera
Åtta

soimpolite:

Alltså kan han mycket väl jobba och älska dem ändå.

Men varför är det så självklart för dig att du ska vara hemma med dem? Skulle det inte lika gärna kunna vara tvärtom (efter den initiala tiden, alltså. Då det inte längre är aktuellt med bröstmjölk o.s.v.)


   
SvaraCitera