Aviseringar
Rensa alla

Hemmafru när man får barn


Kviq:

Sterilisering låter dock lite tråkigt. Om man ångrar sig vid äldre ålder. Antagligen därför gränsen är vid 25, btw.

Jag vet att det är därför. Men om jag någon gång får en knäpp i hjärnan och bestämmer mig för att jag vill ha en parasit att pyssla om så adopterar jag ett eller två av alla de föräldralösa barn som redan finns i världen. Fast egentligen borde jag sys in på mentalsjukhus när jag vill det, för det sista man ska släppa lös mig med är en unge.


   
SvaraCitera
time
 time

Kviq:

De barnen som inte går på dagis/i skola -> ingen social kontakt med jämngamla. Nog en jättebra idé.

Word.

soimpolite:

Jag finner det väldigt oansvarigt och omoderligt.

Jag finner dina värderingar väldigt oansvariga och opassande på 2000-talet. Självfallet får du vara hemmafru om du vill det. Men säg för fan inte att de som lämnar bort sina ungar på dagis inte älskar sina ungar. Att låta ett barn gå hemma utan möjlighet att träffa andra barn och få stöd av pedagoger och människor som utbildat sig för att jobba med barn är nästan vanvård, tycker jag. Att barnet sen blir en osäker toffel som inte vet vad han eller hon ska göra så fort mamma inte är där är väl också något att överväga. [no-no]


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

isola:

l stenåldern

timeisrunningout:

opassande på 2000-talet.

Inga hållbara argument, och man kan lika gärna se det som ett motargument; hur lång tid har statliga uppfostringsinstitutioner funnits, under de 10000 år, som vi har varit bofasta?

Mårran:

Jag

soimpolite:

jag

(y)

Miceparade:

Likväl som det finns dåliga mödrar :s

Givetvis, men här bör släkten och vännerna, snarare än det kollektiva, ta sitt ansvar.

isola:

Du har uppenbarligen aldrig umgåtts med småbarn övht. De blir understimulerade av att bara gå hemma med sin förälder. De behöver andra barn att leka med, men dagis är också för att lära sig sociala färdigheter och att integrera med folk utanför familjen.

Andra barn kan ma givetvis träffa på andra sätt: öppen förskola, som Mårran nämnde, eller bekantas barn.

kachin:

Är väl lika naivt att tro att man själv uppfostrar barnen mycket bättre?

Hur mycket tid får varje barn hos en dagistant? Jämför det med att deras mor har tid för dem större delen av dygnet.

Lilla_Igel_:

Men man har väl inget val/skolplikt?

Den gäller först från sju års ålder, och för skolan finns privata alternativ.

Lilla_Igel_:

Barnen blir ju defekta om de ska hållas avskilda från det sociala. De flesta barn går på dagis, så sen när dina barn börjar skolan, känner flera av de andra barnen redan varann från dagis och har redan lärt sig att fungera i grupp, ditt barn blir ju lite efter.

Det är förstås en nackdel, men umgängesträning lär även ens föräldrar kunna stå för.

Åtta:

Men varför är det så självklart för dig att du ska vara hemma med dem? Skulle det inte lika gärna kunna vara tvärtom (efter den initiala tiden, alltså. Då det inte längre är aktuellt med bröstmjölk o.s.v.)

Vad sägs om, att jag börjar trolla, om kvinnor mer omvårdande natur? 🙂

timeisrunningout:

Men säg för fan inte att de som lämnar bort sina ungar på dagis inte älskar sina ungar.

timeisrunningout:

Att låta ett barn gå hemma

timeisrunningout:

är nästan vanvård,

timeisrunningout:

Att barnet sen blir en osäker toffel

Condemn, and thou shallt be condemnd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Lämnar gärna iväg mina barn åt deras öde
Älskar dem och tänker vaka över dem

Ingetdera utav alternativen låter bra. Bara för att man älskar sina barn så måste man inte vaka över dem 24/7, barn behöver ju också lära sig att klara sig utan sina föräldrar och få helt andra sammanhang att kunna utvecklas i. Samtidigt så är det inte att "lämna i väg barnen åt deras öde" att sätta dem på förskola, förskollärare är professionella barnskötare och pedagoger som vet vad de håller på med. De kan erbjuda barnen sådant som de flesta föräldrar inte kan, eller åtminstone inte gör.

Men som sagt så tycker jag att ett års ålder är för tidigt att börja förskola på, det är ö.h.t. först efter två års ålder som barn kan få ut speciellt mycket av samspel med andra barn och utbildning. Dessutom borde barn inte vara på dagis hela dagarna.

Tycker vardera föräldern borde ha rätt till åtminstone ett års föräldraledighet, helst mer. Och att alla föräldrar till barn upp till... tja gärna så länge som möjligt, ska ha rätt till sex timmars arbetsdag.

Det är såklart inte bra för ett samhälle att föräldrar knappt har tid för sina barn och ännu mindre för sig själva. Det är orimligt att hela dagen fram till åtminstone kl. 17 ska gå ut på att jobba och sen hämta ungar. Och därefter är det massa andra jävla sysslor som ska göras och sen är det läggdags och man har inte ens hunnit umgås. Det är helt cp, finns ingen poäng i att jobba så mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Kviq: De barnen som inte går på dagis/i skola -> ingen social kontakt med jämngamla. Nog en jättebra idé.
Word.

timeisrunningout:

med barn är nästan vanvård, tycker jag. Att barnet sen blir en osäker toffel som inte vet vad han eller hon ska göra så fort mamma inte är där är väl också något att överväga. [no-no]

Gick inte på dagis.


   
SvaraCitera
time
 time

Nachac:

Gick inte på dagis.

Jag menade naturligtvis inte att barn som inte går på dagis blir osäkra människor utan syftade på de vars mödrar har attityden att ingen förstår deras barn bättre än de själva och därför förvägras andra influenser kan bli lite... som jag sa.

Spartakus:

Bara för att man älskar sina barn så måste man inte vaka över dem 24/7, barn behöver ju också lära sig att klara sig utan sina föräldrar och få helt andra sammanhang att kunna utvecklas i.

Det var sådär jag menade. [blush]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

JLm:

Inga hållbara argument, och man kan lika gärna se det som ett motargument; hur lång tid har statliga uppfostringsinstitutioner funnits, under de 10000 år, som vi har varit bofasta?

Det jag syftar på är de könsstereotyper som enligt min uppfattning bör motarbetas så långt det är möjligt i dagens samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Gick inte på dagis.

Då gick du ju miste om en massa kul grejer. [sad] barn behöver ju rasa runt med andra barn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Jag menade naturligtvis inte att barn som inte går på dagis blir osäkra människor utan syftade på de vars mödrar har attityden att ingen förstår deras barn bättre än de själva och därför förvägras andra influenser kan bli lite... som jag sa.

Överenskommet. Gick faktiskt på kyrkans barntimmar[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

kyrkans barntimmar

åååh, minns det. det var roligt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då gick du ju miste om en massa kul grejer. [sad] barn behöver ju rasa runt med andra barn

Ja, för jag är ju fullständigt socialt missanpassad.

Men, ja, som sagt gick jag då och då på kyrkans barntimmar och hade dessutom privilegiet att stanna hemma med pappa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

åååh, minns det. det var roligt [sad]

Det var det faktiskt. Var lite skumt med en diakonissa som skulle läsa gammaltestamentliga historier, men ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

diakonissa som skulle läsa gammaltestamentliga historier, men ändå.

jaa, alltså det roligaste var ju att få leka och pyssla och sånt. typ odla krasse och stöpa ljus [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jaa, alltså det roligaste var ju att få leka och pyssla och sånt. typ odla krasse och stöpa ljus [blush]

Vi lekte mest och fikade. Sedan när man blev aningens äldre fick man sjunga och sedan pyssla. Eller, ja, sjöng gjorde vi redan när vi var små.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Lämnar gärna iväg mina barn åt deras öde (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
time
 time

Nachac:

hade dessutom privilegiet att stanna hemma med pappa.

Jag var också hemma en del med pappa. Speciellt under de tidigare åren, innan jag började på Kindergarten, då gick jag typ på 2day2's (två dagar i veckan för tvååringar [wink]) och de resterande dagarna var jag med pappsen när mamma var på jobb.

Hade en nanny från Ukraina också som hette Natasha och som tog hand om mig och pratade ryska med mig (tror egentligen att det var den största anledningen till att hon var där, att jag inte skulle glömma bort ryska språket om pappa jobbade fyra timmar [tard]).

Osv. Det var roligt att vara hemma med pappa. [love]


   
SvaraCitera