Aviseringar
Rensa alla

Hemvärnet, krav?


Ämnesstartare

Hej!

Har tankar på om jag ska gå med i hemvärnet, nu ett tag efter värnplikten, så man kan få panga lite igen. [blush][crazy]

Dock hittar jag ingen information om vilket åtagande det innebär att gå med. Hur ofta måste man vara med på övningar då man skrivit på kontraktet t.ex.?

Har kollat på hemvärnet.se utan lycka.. [n]

Tack!


   
Citera

Såg någon dokumentär om det, var 20 dagar om året eller något om jag inte missminner mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

var 20 dagar om året

Hmm, det låter rimligt. Får la fortsätta leta info. Tack


   
SvaraCitera

Buddah:

Såg någon dokumentär om det, var 20 dagar om året eller något om jag inte missminner mig.

Jag tror det bara är 20 timmar faktiskt.

Now_what:

Hmm, det låter rimligt. Får la fortsätta leta info. Tack

Gå in på Mil.se, jag är i princip helt säker på att det står där nånstans. Det finns åtminstone länkar där.


   
SvaraCitera

Det finns sk 20-timmars-soldater (underhåll, ledning osv) och sk 100-timmars-soldater (insats, stridande förband).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andante:

Gå in på Mil.se, jag är i princip helt säker på att det står där nånstans. Det finns åtminstone länkar där.

Ska ta mig en titt och se om jag kan hitta något.

Andante:

Jag tror det bara är 20 timmar faktiskt.

Chryseus:

Det finns sk 20-timmars-soldater (underhåll, ledning osv) och sk 100-timmars-soldater (insats, stridande förband).

Intressant! Tror det blir det senare för min del isåfall.

Tack!


   
SvaraCitera

Fy för hemvärnet. Maken till brist på disciplin får man leta efter. Och vem vill ha en Ak4?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det är krav på 20 timmar. Men är man i insats lr stridande förband så vill de helst ha 100 timmar men kravet är fortfarande 20 timmar.


   
SvaraCitera

Now_what:

Har kollat på hemvärnet.se utan lycka..

"Hemvärnssoldater är kontrakterade att genomföra minst 20 timmars utbildning varje år med grundavtal. På senare år har dock ytterligare avtalsnivåer tillkommit såsom Plusavtal (minst 30 timmar per år) och insatsavtal (minst 60 timmar per år). För befäl på alla nivåer gäller dock större antal timmar per år."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemvärnet#Utrustning_och_utbildning

Om du är ute efter lite action igen skulle jag rekommendera IP. Dem övas ofta, iallafall är det så hos oss.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebabkurt:

Fy för hemvärnet. Maken till brist på disciplin får man leta efter. Och vem vill ha en Ak4?

Jag vet inte om du har genomfört värnplikten, men jag fick i alla fall min beskärda del av disciplin och skrikande befäl i lumpen. Skulle inte ha något problem med sköna människor.

JanJoergen:

"Hemvärnssoldater är kontrakterade att genomföra minst 20 timmars utbildning varje år med grundavtal. På senare år har dock ytterligare avtalsnivåer tillkommit såsom Plusavtal (minst 30 timmar per år) och insatsavtal (minst 60 timmar per år)

Detta hittade jag också efter lite om och men på hemvärnets sida. Insatsavtal blir det nog, 60 timmar om året är inte så mycket trots allt.

JanJoergen:

jag rekommendera IP. Dem övas ofta, iallafall är det så hos oss.[smile]

IP..insatspluton?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebabkurt:

Fy för hemvärnet. Maken till brist på disciplin får man leta efter. Och vem vill ha en Ak4?

Hellre en medeltung automatkarbin än en lätt, som AK5.


   
SvaraCitera

MadnessStoleMyYouth:

Hellre en medeltung automatkarbin än en lätt, som AK5.

Du föredrar alltså en ak4 framför en Ceasar?


   
SvaraCitera

kebabkurt:

Ceasar?

Image


   
SvaraCitera

Now_what:

Detta hittade jag också efter lite om och men på hemvärnets sida. Insatsavtal blir det nog, 60 timmar om året är inte så mycket trots allt.

Låter som en bra idé, tror man får ut mest av den befattningen.[smile]

Now_what:

IP..insatspluton?

Japp[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebabkurt:

Du föredrar alltså en ak4 framför en Ceasar?

Personligen skulle jag välja ak5c, men man tar vad man får. [cute]

JanJoergen:

tror man får ut mest av den befattningen.

Japp, tror jag med.

JanJoergen:

Dem övas ofta, iallafall är det så hos oss.[smile]

"Hos oss"? Vilka hemvärnare är det?


   
SvaraCitera